“Lāču” tirgus – vai jau klāt un cik dziļš varētu būt

Neraugoties uz fondu tirgus izaugsmi šī gada sākumā, uztraukumu viesošās atbrīvošanās no akcijām 2018. gada 4. ceturksnī bija nopietns brīdinājums investoriem, ka desmitgadi ilgstošais “vēršu” tirgus – visgarākais no vēsturē pieredzētajiem – var strauji pārvērsties par “lāču” tirgu. Tirgus gūst šādu apzīmējumu, kad akcijas zaudē caurmērā vismaz 20% no savas iepriekšējās maksimālās vērtības.

Daži vadošie fondu indeksi visā pasaulē 2018. gadā piedzīvojuši “lāču” tirgum raksturīgo kritienu. Savienotajās Valstīs decembrī Russell 2000 (RUT) indekss noslīdēja par 27,2% zem sava iepriekšējā maksimuma. Plaši pazīstamais amerikāņu lielās kapitalizācijas barometrs – S&P 500 (SPX) – nesen pēdējā mirklī izlaida savu kārtu ierasties “lāču” tirgū, apstādinot savu kritienu pie 19,8% atzīmes – ja balstāmies uz akciju cenām biržas slēgšanas brīdī.

Vēsture mums demonstrē dažnedažādu veidu un izmēru “lāču” tirgus. Saskaņā ar First Trust Advisors datiem, kopš 1926. gada fondu tirgos parādījušās 8 šāda veida situācijas, kuru ilgums variē no dažiem mēnešiem līdz 2,8 gadiem, bet to nopietnums jeb S&P 500 kritienu dziļums – no 83,4% līdz 21,8%.

Šobrīd fondu tirgus eksperti piedāvā plašu prognožu diapazonu attiecībā uz nākamā “lāča” raksturu. Stīvens Satmaiers, Bank of America Merrill Lynch galvenais investīciju tehniskais stratēģis, izteicies, ka viņš saredz ātri pārejošu “lāču” tirgu, kas ilgs tikai 6 mēnešus un īpaši nepārsniegs 20% dziļumu. Viedokļu diapazona pretpolā atrodas tirgus analītiķis Džons Husmans, kurš prognozē katastrofālu – 60% dziļu – tirgus sagāšanos.

Saskaņā ar First Trust datiem, 3 no 8 pieminētajiem “lāču” tirgiem nepavadīja ekonomikas recesija. 6 mēnešu ilgas S&P 500 lejupslīdes tika fiksētas 1940-o gadu beigās (21,8%) un 1960-o sākumā (22,3%). Vissvaigākais šāda veida piemērs – fondu tirgus gāšanās 1987. gadā, kas ilga 3 mēnešus un kad indekss noslīdēja par 29,6%.

Sagaidāmie un iespējamie IPO 2019. gadā: Lyft, Uber, Airbnb, Cloudfare, Peleton, Pinterest

Aizvadītais gads publisko piedāvājumu jomā izrādījās veiksmīgs, neraugoties uz sarežģīto 4. ceturksni, kurā daudzu kompāniju akcijas ietiecās sarkanajā zonā. Lielāko pērn IPO īstenojušo kompāniju vidū: Tencent Music Entertainment, Spotify Technology, Dropbox, ADT, Pivotal Software, SolarWinds Corporation, Docusign. Sagaidāms, ka šogad tiks īstenoti daudzi tehnoloģiju kompāniju publiskie piedāvājumi, ieskaitot nozaru līderus.

Iespējams, tagad publiskajā tirgū parādīsies taksiserviss ar vadītāju Uber, kas nesen atjaunojis robomobiļu testus. Turpmāk tie tiks izmantoti robotaksometru statusā, kas var nozīmīgi palielināt Uber pelņu. Pieteikumu IPO jau iesniedzis taksometru serviss Lyft, kuram ir spēcīgas pozīcijas ASV tirgū. Šādu lielu transporta kā pakalpojuma (TaaS) sfēras spēlētāju parādīšanās publiskajā tirgū piesaistīs daudzus investorus.

Tāpat sagaidāma aktivitāte citos tehnoloģiju tirgus segmentos. Piemēram, šī gada sākumā IPO var veikt datu aizsardzības pakalpojumu piegādātāja Cloudfare, kuras novērtējums var pārsniegt $3,5 mljrd. Publisku piedāvājumu šogad var īstenot arī kompānija Peleton, kas izstrādā un pārdod iekārtas un kontentu fitnesa nodarbēm mājas apstākļos; pēdējais Peleton novērtējums pārsniedza $4 mljrd. Citstarp uzmanību šim biznesa segmentam piesaista arī fitnessofta piegādātāja Mindbody pārdošana.

Lielo tehnoloģiju kompāniju akciju kotācijas pēc 2018. gadā īstenotajiem IPO bieži pārsniedza cerēto. Interesanti, ka amerikāņu “teku” akciju īpatsvars publiskajā tirgū pērn sasniedza 17% – vēsturisko minimumu, saskaņā ar Dialogic piedāvāto statistiku. Galvenais iemesls – privātā finansējuma pieejamība. Ja pirms 5 gadiem $100 milj liels ieguldījums kārtējā investīciju kārtā jaunajos tehnoloģiju uzņēmumos bija retums, tad tagad tas kļuvis par visai izplatītu praksi.

Dažas unikālas kompānijas var rēķināties ar jebkuriem nepieciešamajiem privāto investīciju apjomiem. Spilgtākais piemērs – kosmosa iekarošanas kompānija SpaceX, kas nesen no privāto investoru grupas starpplanētu kuģa būvei piesaistīja uzreiz $250 milj. Pavisam desmitgades laikā SpaceX, saskaņā ar S&P Global Market Intelligence datiem, kā magnēts pievilkusi $1,5 mljrd.

Perspektīvi tehnoloģiju uzņēmumi, veicot IPO, var piedāvāt ierobežotu skaitu savu akciju, kas arī nereti nosaka to vērtības izaugsmi. Vēlāk šīs kompānijas bieži gūst labumu+, veicot papildus emisiju. Piemēram, pērn ASV tirgū 44% kompāniju izlaida papildus akcijas 180 dienu periodā kopš IPO īstenošanas, kas ir visaugstākais rādītājs kopš 2012. gada. Tādējādi šobrīd perspektīvām tehnoloģiju kompānijām iziešana publiskajā tirgū nozīmē tikai papildu finansējuma avota gūšanu.

Jāgatavojas veselai sērijai augstas raudzes IPO ar novērtējumiem, kas nav īpaši tāli no $100 mljrd – piemēram, Uber, kā arī ar vienpadsmit cipariem mērāmu uzņēmumu Airbnb, Pinterest, Lyft publiskajiem piedāvājumiem. Citu kompāniju, kas vērtas vairāk kā $1 mljrd, vidū var izcelt Slack, Palantir, Instacart.

Tiesa, pastāv dažas nianses. Iespējams, uzskaitītajiem uzņēmumiem nāksies savu sākotnējo IPO novērtējumu pazemināt – ja saglabāsies pesimistiski noskaņojumi attiecībā uz ekonomikas izaugsmes perspektīvām pie lejupejoša fondu tirgus. Bez tam daži baltie vienradži, jo īpaši tie, kas nav attaisnojuši savus sākotnējos augstos novērtējumus, var izlemt atlikt publiskos piedāvājumus.

Apple būtiskākais attīstības vektors – pakalpojumi

Kompānijas 4. ceturkšņa atskaitē ieraugām ieņēmumu mazināšanos salīdzinājumā ar attiecīgu 2017. gada periodu par 5%, sasniedzot $84,3 mljrd, kā arī attiecīgi peļņas krišanos par 1% – līdz $19,97 mljrd. Par galveno ziņu kļuva iPhone realizācijas krišanās par 15%, galvenokārt pieprasījuma Ķīnā lejupslīdes dēļ. Šajā valstī pieaug konkurence no daudz lētāku viedtālruņu modeļu puses – parametru ziņā tie neatpaliek no Apple gadžetiem; noiets Ķīnā krities par 27%. Jāatzīmē, ka viedtālruņu, kuru cena pārsniedz $700, tirgus jau noformēts, līdz ar to iepriekšējos iPhone noieta tempus uzturēt būs sarežģīti.

Savukārt citi Apple biznesa virzieni uzrāda labus rezultātus. Ieņēmumi no pakalpojumiem pieauguši teju par piektdaļu (sasniedzot $10,88 mljrd), Mac realizācija palielinājusies par 8,6% ($7,4 mljrd), iPad noiets kāpis par 17% ($6,7 mljrd), segmenti Wearables, Home and Accessoiries nodemonstrējuši 33% pieaugumu ($7,3 mljrd). Ienākumi no pakalpojumiem – lai arī to izaugsmes temps aizvadītajā ceturksnī palēninājies līdz 19% – uzskatāmi par ilgtermiņa pozitīvu impulsu Apple akciju vērtībai.

General Electric jaunā izpilddirektora darbi vieš optimismu

GE aizvadītā ceturkšņa atskaitē uzrāda $33,3 mljrd lielus ieņēmumus; 7 pamatdarbības virzienu vidū izaugsmes tempu ziņā līderi ir atjaunojamās enerģijas un transporta segmenti – pieaugumi pārsniedz 20%.

Jaunais GE izpilddirektors atradis pareizu ceļu kompānijas finanšu stāvokļa uzlabošanai, jo spēris reālus soļus uzņēmuma parāda un likviditātes problēmas risināšanā. Pateicoties milzīga transporta segmenta un lielas GE piederošās daļas uzņēmumā Baker Hughes pārdošanai, kā arī veicot veselības aizsardzības segmenta kompāniju publiskos piedāvājumus, GE izdevies parāda nastu samazināt par $50 mljrd.

Lietu interneta tirgus apjoms sasniegs $15 trilj apjomu

Saskaņā ar Business Insider Intelligence pētījumu, laikposmā no 2017. līdz 2025. gadam globālās investīcijas lietu internetā (LI) sasniegs $15 trilj apjomu, bet LI ierīču skaits sastādīs 55 mljrd. 5G sakaru tīklu būvniecība var vēl vairāk paātrināt LI attīstību, bez tam tirgū parādīsies virkne jaunu ierīču un pakalpojumu, kas bāzēti uz LI.

LI padarīs daudz funkcionālākas un pieprasītākas nēsājamās ierīces, kas spēj mērīt organisma parametrus. Pieprasījumu pēc nēsājamās tehnikas stimulēs iedzīvotāju novecošanās attīstītajās valstīs. Pirmkārt, runa ir par ierīcēm, kas spēj mērīt asinsspiedienu, cukura līmeni asinīs, sirds ritmiku un citus parametrus reālā laika režīmā un indikācijas noraidīt ārstniecības iestādēm.

Saskaņā ar eMarketer jaunākajiem datiem, 2019. gadā vairāk kā 60 milj cilvēku Savienotajās Valstīs būs nēsājamās ierīces īpašnieki – tas nozīmēs 9% pieaugumu pret iepriekšējo gadu. Lielāko daļu šīs izaugsmes nodrošinās vecāka gada gājuma cilvēki. Augsta pieprasījuma pēc nēsāmajām ierīcēm beneficiāres būs tādas kompānijas kā Apple un FitBit.

Līdztekus LI palīdzēs pilnveidot automatizētās mašīnu vadības sistēmas un “saziņu” automobiļu starpā (V2V). V2V sistēmu, kas ļauj transporta līdzekļiem vienam ar otru sazināties, sūtīt brīdinājumus vai apmainīties ar kritiski svarīgu informāciju par korķiem un avārijām, izmantošana ļaus novērst daudzus negadījumus uz ceļiem. Šajā tirgū spēcīgas pozīcijas ir kompānijai Waymo, kas pieder Alphabet, kā arī Tesla.

LI tirgus paaugstinās viedo skaļruņu funkcionalitāti; tie var kļūt par viedās mājas vai viedā biroja pilnvērtīgu elementu. Uz 2017. gada beigām visā pasaulē tika piegādāti 50 milj viedo skaļruņu; Strategy Analytics lēš, ka 2018. gada nogalē to skaits sasniedzis jau 125 milj. Galvenie beneficiāri – Amazon.com un Alphabet.

Tāpat var pieaugt viedās mājas ierīču pārdošana no tādu uzņēmumu kā Ooma un Arlo Technologies puses. Pēc pētnieciskās kompānijas IDC datiem, gudro ierīču noiets 2022. gadā sasniegs $280 mljrd; uz šo brīdi viedās mājas ierīču tirgus lielums ir ap $939 milj.

Liels potenciāls mājas sistēmu tirgū ir iekārtām, kas nodrošina izklaides. IDC prognozē, ka LI ierīču realizācija videoizklaidēm – tādu kā viedie televizori un digitālie mediju adapteri – uz 2022. gadu sasniegs $201 mljrd latiņu. Viens no paredzamajiem uzvarētājiem – provaiders Roku.

Tādējādi 5G – un pēc tam arī LI – attīstība novedīs pie jaunu preču un pakalpojumu parādīšanos tirgū. Tas var nozīmēt būtiskas izmaiņas patērētāju ikdienā, kā arī izmainīt darba apstākļus. Jau pēc dažiem gadiem pieslēgto ierīču skaits ievērojami augs, kas nodrošinās papildus komerciālās iespējas attiecīgu ierīču ražotājiem.

Sociālo tīklu lietotāju monetizācija

Sociālais tīkls Facebook ievērojami apsteidz konkurentus uz vienu abonentu gūto ieņēmumu ziņā. Neraugoties uz to, ka pērn Facebook aktīvo lietotāju skaits palielinājās lēnā tempā, ienākumi tikai Ziemeļamerikā vien auga par 35%, jo reklāmas piegādātāji gatavi vairāk maksāt par tās izvietošanu. Tādējādi šobrīd sociālais tīkls ieņem $0,6 par stundu, ko lietotājs pavadījis platformā. Vēl $0,43 stundā, saskaņā ar eMarketer datiem, ģenerē Instagram.

Tas ir vairāk, nekā no saviem lietotājiem gūst Snap un YouTube. Snapchat uz vienu Ziemeļamerikas abonentu, kura vidēji platformā pavadītais laiks sasniedz 30 min dienā, ieņem $0,06 stundā. Pēc R. W. Baird aprēķiniem, YouTube attiecīgais rādītājs ir $0,04 stundā.

Facebook priekšrocība – lieli ienākumi tiek gūti no ziņu lentā izvietotās reklāmas, kamēr – kā liecina YouTube rezultāti – ar video sasaistītā reklāma nav tik efektīva. Vienlaikus Facebook iegulda lielus līdzekļus videojomā, sagaidot, ka tas diversificēs ieņēmumus no reklāmas.

Video formātam iekarojot aizvien lielāku popularitāti, ar videojomu saistītās reklāmas cenas var pieaugt, līdz ar to tādiem tīkliem kā YouTube ir labas iespējas paaugstināt monetizāciju. Šai platformai ir priekšrocība – tajā piedāvātie video ir ievērojami daudzveidīgāki nekā Facebook vai Instagram, kas nozīmē dažādu lietotāju kategoriju pastāvīgu pieplūdumu. Šobrīd Facebook atrodas līdera pozīcijā, kamēr reklāmas pieaugums video segmentā nodrošina citiem sociālajiem tīkliem iespējas savus rādītājus uzlabot.

No specifiskas nišas pārtopot par izklaidi, kas piepilda stadionus

Kibersporta sacensības gūst pieaugošu popularitāti daudzos ģeogrāfiskajos punktos, un šādu spēļu translācijas pulcē miljonos mērāmas auditorijas. Šobrīd kibersportistus apvieno profesionālas līgas, turnīri piesaista nozīmīgus sponsorus. Faktiski izklaide, kurai, šķita, piemita nišas raksturs un kas sākotnēji tika uzskatīta par specifisku, pārvērtusies par lielu un savdabīgu biznesu. Nav pārsteigums, ka vadošās tehnoloģiju kompānijas kibersportam pievērš lielu uzmanību, uzskatot, ka tas var kļūt par svarīgu izaugsmes segmentu.

Saskaņā ar Activate veikto aptauju, pērn kibersporta sacīkstes vēroja 63 milj amerikāņu – šis skaitlis salīdzināms ar Nacionālās Basketbola asociācijas (NBA) spēļu auditorijas lielumu. Tiek prognozēts, ka uz 2021. gadu kibersacensību translācijas ieinteresēs vairāk kā 84 milj skatītāju. Tas kibersportu translāciju jomā padarīs par otro populārāko sporta veidu aiz ASV Nacionālās Futbola līgas (NFL) rīkotajiem mačiem.

Lielā interese par elektroniskajām spēlēm stimulējusi to, ka Amazon.com iegādājās servisu Twitch. Šobrīd šai straumēšanas platformai ir vairāk nekā 15 milj unikālu apmeklētāju ik dienu; vidusmēra skatītāja patērētais laiks – 95 min. Savu saturu ar Twitch starpniecību ik mēnesi translē vairāk kā 2,2 milj geimeru.

Interesi par kibersportu izrāda arī kompānija The Walt Disney, kas savā TV kanālā kibersportu rāda līdztekus futbolam, beisbolam, basketbolam un citām daudz ierastākām sporta disciplīnām. Tāpat arī sociālais tīkls Facebook apņēmies pievērsties kibersporta translācijām savā video platformā – jauniem cilvēkiem patīk šāda veida saturs, un sociālajam tīklam nepieciešams piesaistīt pusaudžus.

Šobrīd viena no vispopulārākajām kibersporta līgām ir Overwatch League – spēļu ražotāja Activision Blizzard projekts. Šogad līgā spēlēs jau 20 komandas, bet sacensību translācijas aizsāksies Ķīnā, Francijā, Kanādā.

Analītikas kompānija New Zoom pauž, ka ieņēmumi visā pasaulē kibersporta segmentā 2019. gadā sasniegs $1,1 mljrd, kas būs par 27% vairāk kā pērn. Ziemeļamerika ienesīs $409 milj; Ķīna ģenerēs 19%, Dienvidkoreja – 6%, citas valstis – pārējos 38% ienākumu.

Kibersports var izrādīties ļoti veiksmīgs bizness, kas spējīgs ģenerēt simtos miljonu mērāmus ienākumus gadā. Par beneficiāriem var kļūt tādi spēļu radītāji kā Electronic Arts, Take-Two Interactive Software, kā arī videospēļu translāciju platformu īpašnieki.

Snap sagādājusi patīkamu pārsteigumu

4. ceturksnī Snap ieņēmumi pieauguši par 36%, sasniedzot $390 milj. Ikdienas lietotāju skaits – 186 milj – saglabājies iepriekšējā ceturkšņa līmenī – līdz ar to apstādināts lejupejošais trends, kas iezīmējās kopš 2018. gada sākuma. Caurmēra ieņēmumi no lietotāja nozīmīgi pieauguši visos reģionos: Ziemeļamerikā – par 23%, Eiropā – par 57%, pārējā pasaulē – par 120%.

Snap saviem klientiem piedāvā ievērojami saprotamāku reklāmas izvietošanas platformu, kas sekmēs ienākumu uz vienu lietotāju pieaugumu. Papildus pozitīvs impulss investoriem – lietotāji šajā sociālajā tīklā sākuši pavadīt vairāk laika. Pēc atskaites parādīšanās Snap akcijas nozīmīgi kāpa, vienlaikus šos vērtspapīrus var vērtēt kā augsti spekulatīvus, jo kompānija nozīmīgi zaudē konkurences cīņā ar Instagram.

eBay vajag pārdot?

eBay akcijas pēc 4. ceturkšņa atskaites parādīšanās uzreiz pazaudēja 0,5% no vērtības. Kompānijas ceturkšņa ienākumi pieauguši par 6%, sastādot $2,88 mljrd, kas pārspēja prognozi – $2,86 mljrd. Šajā ceturksnī pirmoreiz tiek plānota dividenžu izmaksa – $0,14 uz akciju. Kompānija tiecas palielināt ienesīgumu akcionāriem, jo izjūt spiedienu no hedžfondu puses – tie nav apmierināti ar to, ka eBay ir vislēnāk augošā tehnoloģiju kompānija, kas neizmaksā dividendes.

Vairāki indikatori publicētajā atskaitē apstiprina Elliott Management paustās bažas, ka vai nu nepieciešama ārēja iedarbība uz eBay pamatbiznesa uzlabošanai, vai arī kompāniju vajag pārdot.

Startaps autonomas segmentā: Virtuo ceļā uz IPO

Autonomas uzņēmums Virtuo ar štābmītni Parīzē B investīciju kārtas ietvaros piesaistījis €20 milj. Kompānijas, kas darbojas 19 Francijas un 2 Beļģijas pilsētās, pakalpojumi pagājušovasar kļuva pieejami Londonā. Tuvākajā nākotnē uzņēmums gatavojas gūt ieņēmumus arī tādās Apvienotās Karalistes pilsētās kā Mančestera, Bristole, Edinburga, kā arī izvērst savu darbību Spānijā un Vācijā, vēloties iekarot tirgu nišā, kur Eiropā ērti jūtas 5 lielas kompānijas.

Virtuo aplikācija ļauj norezervēt un atbloķēt A klases Mercedes vai arī jaudīgo GLA “dažās minūtēs” dažādās pilsētās esošos dažādos punktos; izmantotās mobilās iespējas izslēdz ilgstošu gaidīšanu un pamatīgu papīru kārtošanu, ar ko tradicionāli saistīts autonomas pakalpojums. “Mēs bijām pirmie, kas šajā nozarē ienāca ar skaidru pārliecību, ka simtsprocentīga mobila pieeja ir vienīgais veids, kā auto nomāšanas procesu izsvērt no jauna un to transformēt.”

Virtuo aplikācijas ielāžu skaits sasniedzis 500 000, tā ir populāra 25-35 gadus vecu autovadītāju vidū. Saskaņā ar kompānijas sniegtajiem datiem, caurmēra nomāšanas ilgums ir 4 dienas, vidējais nobraukto jūdžu skaits – 325.

Sakustas ledus virtuālās realitātes jomā

Virtuālās realitātes (VR) tirgus ir segmentēts un to raksturo liela nenoteiktība, neraugoties uz tehnoloģiju gigantu milzu investīcijām. Tajā pat laikā parādās jauni uzņēmumi, kas spēj veiksmīgi novērtēt VR iespējas un pārliecinoši paplašināt savu biznesu.

Dažas tādas kompānijas kā Facebook un StarVR Corporation nozīmīgus līdzekļus ieguldījušas VR briļļu un manipulatoru izstrādē. Tomēr VR izmantošanas koncepcija lielā mērā atpaliek no aparātu jomā sasniegtā progresa. Rezultātā komercializācija praktiski balstās uz VR adaptēšanu videospēlēm un īslaicīga kontenta radīšanu izklaides parkos un tirdzniecības centros izvietotajām atrakcijām. Pirmais variants pieejams vien materiāli labi situētiem entuziastiem, otrais neļauj gūt maksimāli pozitīvu patērētāja pieredzi.

Nepieciešamas jaunas monetizācijas shēmas, kas radītas, pirmkārt, caur grupu pieredzi. Startaps The Void dodas pa šo ceļu, piedāvājot ko līdzīgu “kvesta istabām” – taču virtuālajā realitātē izvietotām. The Void VR atrakciju apmeklētāji uzliek autonomas VR brilles, vajadzības gadījumā rokās ņem spēļu priekšmetus (VR paredzētos manipulatorus) un dodas iekšā īpaši aprīkotā telpā, kur iespējams brīvi pārvietoties, uz VR briļļu ekrāna redzot spēles lokācijas interjeru.

Šādā istabā ir arī 5D elementi – piemēram, vibrācija, kustīgi priekšmeti, siltuma lielgabali. Tas viss rada maksimālu “iegrimšanas” efektu. Taču galvenais – šādā telpā iespējams ieiet kopā ar draugiem un gūt papildus klātbūtnes iespaidu no taktilā kontakta ar citiem spēlētājiem.

The Void darbību uzsāka 2015. gadā un tagad tai ir 11 laukumu ASV, Kanādā, Malaizijā un Dubajā; kompānija “kvesta istabu” skaitu tuvākajā nākotnē plāno palielināt vēl par deviņām. The Void piemērs demonstrē, ka VR var izvērsties par veiksmīgu biznesu, ja tās potenciālu necenšas iespiest vecu biznesa modeļu rāmjos. Šajā gadījumā nav darīšana ar videoklipa tehnoloģiju, bet tiek gūta vesela spēles pieredze, kas salīdzināma ar došanos uz kino – vienīgi ar daudz dziļāku “iegrimšanas” efektu.