Eksperti par situāciju ekonomikā

Federālās Rezervju sistēmas Ņujorkas bankas prezidents Džons Viljamss paziņojis, ka šogad sagaida tautsaimniecības izaugsmes palēnināšanos Eiropas un Āzijas ekonomiskās attīstības tempu pazemināšanās, fiskālo stimulu ietekmes vājināšanās un mazāk labvēlīgu finanšu nosacījumu dēļ. Viljamss atzīmējis, ka šogad ASV IKP izaugsmei jāsastāda no 2% līdz 2,5%.

Gada sākumā Bloomberg aptaujāto analītiķu novērtējums attiecībā uz iespējamu recesiju Savienotajās Valstīs tuvākajos 12 mēnešos uzrāda 25% varbūtību, kamēr vēl decembrī attiecīgais indikators bija 20%. Bloomberg respondentu ekonomiskās izaugsmes mediānas prognoze 2019. gadam samazinājusies līdz 2,5% pēc 2,9% 2018. gadā. Viņi akcentē, ka ASV nodokļu mazināšanas pozitīvo stimulu ietekme vājinās.

Vērts atzīmēt – ja 2009. gadā aizsākusies tautsaimniecības izaugsme turpināsies līdz jūlijam, kas visdrīzāk arī notiks, patlabanējais IKP pieaugums atzīmēs savas nepārtrauktības desmitgadi un kļūs par visilgstošāko ASV vēsturē.

Dažas 2019. gada tendences

Investori cenšas izkristalizēt ekonomiskās un politiskās tendences un riskus, kas noteiks šī gada ritējumu un prognozēt iespējamos pārsteigumus, kas var mainīt vai iedragāt stratēģiju realizēšanu. Šeit dažas no tendencēm, kas noteiks, ar ko mums atmiņā paliks 2019. gads.

  • FRS VADĪBA. Prezidents Donalds Tramps “pienaglojis” Federālo Rezervju sistēmas vadītāju Džeromu Pauelu, bet ASV centrobankas veikto darbu viņa vadībā nosaucis par “vājprātīgu” un “smieklīgu”. Un ja Pauels ar domubiedriem turpinās celt aizdevuma likmes – vai ASV prezidents izšķirsies par tik nopietnu soli kā FRS vadītāja atbrīvošana?
  • ECB ELASTĪGUMS. Kreditēšana ir viena no galvenajām Eiropas komercbanku darbības sfērām, un pie nulles procentu likmes šis bizness sašaurinās. ECB vairākkārt paziņojusi, ka likmes celšana nenotiks līdz šī gada vasarai; virkne tirgus dalībnieku sagaida, ka Eiropas Centrālā banka noturēsies vēl ilgāk. Piemēram, Commercbank paziņojusi, ka sagaida ECB likmju paaugstināšanu tikai 2020. gada 1. ceturksnī. Taču ja nu Frankfurtes drukājamās mašīnas šogad tiek darbinātas? Obligācijas, ko saskaņā ar kvantitatīvās mīkstināšanas noteikumiem Eiropas centrobanka var iegādāties, beidzas.

Un tomēr – Mario Dragi līdz šim demonstrējis fantastisku elastīgumu un gatavību izvēlēties virzienus, kuros agrāk nekad nav devies – kāpēc gan lai ECB mūs atkal nepārsteigtu ar jaunu netradicionālu politiku ieviešanu?

  • KLIMATA PĀRMAIŅU KRĪZE. Pērn dienasgaismu ieraudzīja grēda ziņojumu, kuros tika atspoguļotas apkārtējās vides piesārņošanas un klimata pārmaiņu postošās sekas. 2019. gadā šis vilnis aizšļāksies līdz nekustamā īpašuma sektoram, investīcijas un zemes cenas visdrīzāk pieaugs tajos reģionos, kas visvairāk aizsargāti pret klimata pārmaiņām. Politiskais un sabiedrības spiediens novedīs pie izmaiņām likumdošanā un regulēšanas normās – pat neskatoties uz to, ka šī transformācija skars neefektīvi strādājošas industrijas.

No ekonomikas skatpunkta šeit saredzams arī pozitīvs aspekts: līderi, kas sludinās ekoloģisko dienaskārtību, paātrinās savu valstu pārvēršanos par tiem inovāciju centriem, kas izstrādās nākamās paaudzes ekoloģiskos risinājumus.

  • MĀKSLĪGAIS INTELEKTS. Jaungada priekšvakarā japāņu kompānija Groove X izlaida robotu, kura vienīgais uzdevums – darīt cilvēkus laimīgus. “Mībots” liek lietā mākslīgo intelektu (MI) cilvēka empātijas imitēšanai, kas liek padomāt – vai MI kļūst arvien sarežģītāks, vai arī mums to izdodas arvien vieglāk izprast? Sākot ar Siri un Alexa un beidzot ar autonomajiem transportlīdzekļiem un sejas atpazīšanu, jau patlaban eksistē neticams daudzums MI aplikāciju. Un daudzas no tām turpmāko 12 mēnešu laikā izrādīsies novecojušas.
  • APDROŠINĀŠANA IESOĻO DIGITĀLAJĀ LAIKMETĀ. Šis gads apdrošināšanas nozarei var izrādīties īpašs. Šīs kompānijas aktīvi iekaros jaunus tirgus (viedās pilsētas, pašvadāmie auto), produktus (kiberaizsardzības, kopdarbošanās telpu apdrošināšana), tehnoloģijas (blokķēde, virtuālā un papildinātā realitāte), biznesa modeļus (Prevention-as-a-Service, auto apdrošināšana “pēc fakta”) un operācijas (automatizācijas līmeņa paaugstināšana, arī pārmaiņas personāla un korporatīvās kultūras jomā).

Apdrošināšanas sektora ekonomiku raksturos pieaugošs automatizācijas līmenis, kā arī progresēs partnerattiecības ar kompānijām, kas specializējas datu pārvaldīšanā. Apdrošināšanas uzņēmumu veiktā nozarei tuvu industriju pakalpojumu un produktu piegādātāju iegāde nodrošinās acumirklīgu pieeju jaunām tehnoloģijām un iespējām, kas nozarei ļaus straujāk piemēroties jaunās paaudzes vajadzībām.

  • PIRMAIS 5G IERĪČU VILNIS. Šogad mobilo telefonu industrija masveidā sāks pāriet uz 5G atbalstītu viedtālruņu ražošanu – Samsung, OnePlus, Motorola, Huawei. 5G lielākā mērā atbrīvos hibrīda un mākoņa aplikāciju potenciālu, kas atbalsta mašīnapmācību un mākoņa renderingu virtuālās un papildinātās realitātes un spēļu tehnoloģijām. Pateicoties gigabaitu ātrumiem, 5G aizslaucīs vispārējā pieslēgšanās procesa nepatīkamo šķērsli – vajadzību pēc vadiem – mājas un korporatīvajos apstākļos.
  • KOSMOSA PIEEJAMĪBA. Aizmirstiet par Bahamu un Seišelu salām. Ja esat gatavi tērēt $200 000-300 000 atvaļinājumam, tad kāpēc gan to nepavadīt kosmosā? Dažas kompānijas nodarbojas ar šāda veida ceļojumiem, tostarp – SpaceX un Boeing. Privāto kosmisko lidojumu attīstības sekas var izrādīties nozīmīgas. Faktiski tas var nozīmēt pārregulētas, valsts monopolizētas nozares pārvēršanos par industriju, kurā valda spraiga konkurence un kas ir piesātināta ar privātajām firmām un venture kompānijām. Līdz ar konkurences pieaugumu sagaidāma ārkārtīgi strauja kosmiskā tūrisma attīstība, bet tādas institūcijas kā NASA iegūto peļņu spēs izlietot pētniecības programmu finansēšanā – ar ko pēc aukstā kara beigšanās bija aizsākušās grūtības.
  • BLOKĶĒDES EKSPANSIJA BANKU UN MEDICĪNAS JOMĀ. Kad lielas kompānijas mēģina izprast, kā ieviest blokķēdi, finanšu speciālisti visbeidzot mēģina noskaidrot, kā to izskaidrot. Blokķēde kā bitkoinu un citu kriptovalūtu atbalsta tehnoloģija pirmoreiz parādījās vēl 2008. gadā. Pēc desmitgades bitkoina vērtība pietuvojusies minimumiem, bet termins “blokķēde” kļuvis par sugas vārdu. Sagaidāms, ka 2019. gadā blokķēdes tehnoloģijas ekspansija iesniegsies banku sfēras un medicīnas dokumentācijas vešanas pamataplikācijās.
  • B2B DATU MONETIZĀCIJA. Šogad savu izaugsmi var aizsākt netradicionālas industrijas, kas izstrādā inovatīvus datu monetizācijas paņēmienus. Šāda prakse jau guvusi plašu izplatību kreditēšanas, mārketinga un reklāmas sektorā, tagad šim piemēram var sekot auto ražotāji, kā arī kompānijas, kas piedāvā pakalpojumus medicīnas, lietu interneta jomā. Uzskaitītie ekonomikas sektori aizsāks pāreju uz datu jomā balstītiem biznesa modeļiem. Tos jāstimulē kompāniju spējai izstrādāt lietošanas scenārijus un pilnveidot cenu veidošanas stratēģijas.
  • SALOKĀMO IERĪČU DEBIJA. 2019. gadā pirmoreiz tiks laisti tirgū telefoni ar lokaniem ekrāniem. Sagaidāms, ka šīs ierīces būs vieglas, izturīgas un kompaktas. Vairākas kompānijas – Apple, Motorola, LG, Huawei un Samsung – piedalīsies sacensībā par vadošajām pozīcijām pirmās paaudzes telefonu ar salokāmiem ekrāniem palaišanā. Vienlaikus, LG, apsteidzot konkurentus, Lasvegasas Consumer Electronics Show nodemonstrēja salokāmu UHD televizoru. Šajā pašā izstādē Royole pirmoreiz atrādīja savu lokano planšeti FlexiPal.
  • AUTONOMIZĀCIJA UN ROBOTIZĀCIJA JAU ŠEIT. Šogad mēs ieraudzīsim, kā tiks realizētas pirmās paaudzes autonomo produktu komercializācijas stratēģijas. 2019. gadā autoindustrija, rūpnieciskā robotehnika, aerokosmiskā industrija un sadzīves aparatūras nozare demonstrēs savu pieaugošo interesi autonomo tehnoloģiju jomā. Automobiļu sektorā BMW, General Motors, Uber un Waymo var palaist taksometru agregatorus, kuru arsenālā būs pašvadāmie auto. Aiz kalniem nav arī gaisa taksometri – šogad vācu firma Volocopter apņēmusies Singapūrā testēt autonomo aerotaksometru.

Rūpniecībā roboti var gūt ievērojami plašāku pielietojumu. Tiem, kam vajadzīga palīdzība mājās, Amazon Alexa un Google Home jau ir vakardiena. Viedās mājas 2.0 ierīcēm ar to pieaugošajām iespējām jāatvieglo daļa mājas rūpju; Amazon divkāršojusi pūles, lai mājas robots patēriņa tirgū parādītos šogad.

  • MĀRKETPLEISI IT VISUR. Ceturtās paaudzes mārketpleisa biznesa modeļa attīstība galvenokārt skars pakalpojumu jomu, un to stimulēs trīs savstarpēji pārklājošies trendi. Pirmais – internetam pieslēgto ierīču daudzuma palielināšanās līdz 5 mljrd un aplikāciju ielādēšanas skaita pieaugums līdz 230 mljrd, kam jāved pie pakalpojumiem paredzētu mobilo mārketpleisu modeļu attīstības. Ķīna un Indija šajā jomā nokļūs vadošajās pozīcijās – galvenokārt tāpēc, ka šeit mobilo aplikāciju ekonomika aug un tās potenciālais mērogs ir kolosāls.

Otrais trends saistīts ar to, ka tādu tehnoloģiju kā blokķēde ieviešana izmainīs elektronisko maksājumu sistēmas. Un visbeidzot, trešais trends izpaudīsies tajā aspektā, ka augošā “ekonomika pēc pieprasījuma” (on-demand economy) nodrošinās digitālo pakalpojumu mārketpleisu paplašināšanos un diversifikāciju.

  • SOCIĀLI ATBILDĪGAS INVESTĪCIJAS. Aizvadītais gads nodemonstrēja virkni piemēru, kas apliecināja – sociāli atbildīga investēšana ir svarīga. Klimata pārmaiņas palielina stihisku nelaimju ietekmi; ar konfidencialitāti un ietekmi saistītie skandāli tehniski domājošajiem liek atgriezties uz grēcīgās zemes (Facebook), savukārt investoriem tie atgādina par spēcīgas korporatīvās pārvaldes nozīmību. Līdztekus tam ASV un ANO atsevišķi laida klajā skarbus ziņojumus par klimata pārmaiņu ekonomiskajām sekām.

Līdzekļu pieplūde sociāli atbildīgajos un ESG (ekoloģiskie, sociālie un pārvaldības) fondos turpina augt, īpaši no gados jaunu investoru puses. Tā kā mileniāļi un X paaudze turpina pelnīt arvien vairāk, šī tendence šogad izgaismosies vēl uzskatāmāk.

  • SUBSTANDARTA AUTOKREDĪTS. Patlaban dzīvojamo platību krīzes nav, toties parāds autokredītu segmentā, kā arī nokavētie maksājumi par šiem maksājumiem pieaug draudīgā tempā. Pēc FRS datiem, aizdevumu jaunu un lietotu mašīnu iegādei apjoms sasniedzis sen nepieredzētus maksimumus, bet aizkavētie maksājumi par substandarta kredītiem ir visaugstākie kopš 2008. gada. Substandarta autokredīti – uzreiz aiz hipotekārajiem – ir otra lielākā patērētāju parāda daļa. Tā kā procentu likmes aug, šie kredīti amerikāņiem izmaksā arvien dārgāk, liekot ciest mājsaimniecību budžetiem.
  • BREMZĒŠANĀS, NEVIS RECESIJA. Pēc tam, kad tirgi 2018. gada septembrī sasniedza virsotnes, arvien biežāk dzirdama spriedelēšana par nākamo recesiju. Mēs kļuvām par lieciniekiem šauram spredam starp valsts ilgtermiņa un īstermiņa obligāciju ienesīgumiem, pie kam starpība starp ASV Valsts kases 3 un 5 gadu obligāciju ienesīgumiem decembra sākumā noslīdēja zem nulles, kas nozīmē termina “apgriezta ienesības līkne” lietošanu praksē. Vēsturiski šādos gadījumos iestājas recesija.

Citi nepatīkami priekšvēstneši: dzīvojamo platību cenas un investīcijas nekustamajā īpašumā krīt, globālā IKP izaugsme palēninās, fondu tirgi nonākuši visai nestabilā situācijā. Tikmēr FRS aplūko iespējas šogad papildus paaugstināt aizdevuma likmes. Šie un citi attīstības impulsu guvuši faktori spēj pastiprināt bažas, ka 2019. gadā var iestāties recesija. Visdrīzāk tā varētu pienākt 2020. gadā, ja vispār pienāks. Ekonomikas palēnināšanās acīmredzama, un ar to   izrādīties pietiekami, lai naftas cena noslīdētu līdz $20/b.

  • NAFTA PAR $20 BARELĀ? Kā pašu galveno izejvielu aktīvu – naftu – spēj svārstīt finanšu tirgi, uzskatāmi varējām vērot 2018. gada beigās, kad melnā zelta cena no $87/b noslīdēja uz $50/b. Vienlaikus daudzi atceras, ka ne pārāk sen – 2016. gadā – naftas nākotnes kontraktu cenas noslīdēja pat zem $30/b par mucu, un dažām valstīm tā patiesi var izrādīties katastrofa. Rezervju rādītāji un citi faktori, ieskaitot sankcijas un Saūda Arābijas diskontus pircējiem Āzijā, ir tikai papildinājums kopējai ainai. Vienā valstī melnā zelta cena sasniedza apbrīnojamus minimumus vēl pērn. Ar loģistiku saistīto iekšējo problēmu dēļ Kanādas naftas cena nokritās līdz pat $18/b. Brent markas nafta no šodienas skatpunkta tikpat tuva $100/b, cik $20/b atzīmei.
  • IESPĒJAMIE PELĒKIE UN MELNIE GULBJI:
  • •Populisma beigas
  • •Ķīniešu juaņa atgriešanās
  • •Klimata panikas pastiprināšanās rezultātā tiek ieviests globālais transporta nodoklis ••Starptautiskais Valūtas fonds un Pasaules banka paziņo par nodomu pārtraukt mērīt IKP, tā vietā koncentrējoties uz produktivitāti ••Liela klimata katastrofa

Target pret “Amazon efektu”

Mazumtirdzniecības tīkls Target apņēmies ievērojami palielināt ieņēmumus, balstoties uz agresīvu ekspansiju e-tirdzniecības sektorā. 2018. gada 2. un 3. ceturksnī Target ieņēmumu no elektroniskās komercijas pieaugumi sasniedza attiecīgi 41% un 49%.

Mazumtirdzniecības tīkls galveno likmi liek uz izdevīgiem piegādes nosacījumiem, piemēram, viena no īstenotajām programmām paredz iegādāto preču bezmaksas piegādi 2 dienu laikā. Bez tam kompānija organizē mājas preču piegādi nākamajā dienā par $2,99 vai arī bez maksas – lojalitātes programmas abonentiem. Kopumā piegāžu nosacījumu ziņā Target jau šobrīd apsteidz e-komercijas tirgus līderi Amazon.com.

Līdztekus kompānijas Shipt nopirkšana ļāvusi Target attīstīt preču piegādi to nopirkšanas dienā: šis pakalpojums pieejams vairāk nekā 1400 tīkla veikalos 250 ASV tirgos. Šogad Target plāno caur Shipt piedāvāt visas savas galvenās preču kategorijas. Esošos tirdzniecības punktus kompānija izmanto kā distribūcijas centrus, līdz ar to šāda veida tīklu būs salīdzinoši viegli izveidot.

Par nozīmīgu Target konkurences priekšrocību var kļūt mājai paredzēto preču realizācija, kamēr Amazon grasās atteikties no daļas šī sortimenta (cena līdz $15) peļņas paaugstināšanas nolūkā. Šī ir stratēģija, kas vērsta pret tā saucamo “Amazon efektu”.

Kāpēc aug Walmart e-komercijas sektors

Mazumtirgotājs Walmart pēdējos gados intensīvi investē digitālajā tirgū, kā rezultātā kļuvis par otru lielāko online tirgotāju Savienotajās Valstīs – aiz Amazon. Ekspansija e-komercijas jomā aizsākās 2016. gadā ar Jet.com iegādi. Nākamā gada laikā Walmart īstenoja vēl veselu sēriju stratēģisku pirkumu – Flipkart, Dada JD-Dacia, Cornesrhop, ELOQUII, Bare Necessities, Art.com -, kā rezultātā ievērojami paplašinājies Walmart e-veikalos piedāvāto preču sortiments. Piemēram, ELOQUII un Bare Necessities veikali tirgo sieviešu apģērbus un aksesuārus, savukārt Art.com piedāvā mākslas un dizaina priekšmetu online kolekciju.

Patlabanējā etapā šie pirkumi Walmart peļņas rādītājus ietekmē negatīvi. Aizvadītā finanšu gada pirmajos 3 ceturkšņos peļņa uz akciju kritusies par 60%, vienlaikus attiecība cena/brīvo līdzekļu plūsma joprojām atrodas pieņemamā līmenī. Šis indikators svārstās ap 15 – tas ir saprātīgs upuris kompānijai, kura investē strauji   augošajā digitālajā tirgū.

Līdztekus uzņēmums paplašina klatbūtni citu valstu online telpā, viena no iegādēm – Flipkart – ir vadošais Indijas e-komercijas mārketpleiss, kurā Walmart pieder 77% liela daļa. Pērn aizsākās jauna sadarbība ar kompāniju Rakuten

produktu piegādē japāņu patērētājiem, kā arī elektronisko un audiogrāmatu pārdošanā Savienotajās Valstīs.

Mazie Amazon Go veikali var pārtapt par lielo biznesu

Saskaņā ar The Wall Street Journal sniegto informāciju, Amazon patlaban testē tehnoloģiju Just Walk Out, kas var tikt ieviesta kompānijas veidoto 3000 tradicionālo veikalu, kuros nav paredzēti kasieri, ķēdē. Šīs tehnoloģijas izstrādē ne mazums šķēršļu, dažus no tiem uzrādīja testi nelielā Amazon Go veikalā. Izrādījās, ka radītais programmnodrošinājums netiek galā ar lielu trafiku, kas ir viens no priekšnoteikumiem panākumiem šajā biznesā.

Kompānija savos veikalos bez kasieriem sagaida arī pircējus bez kredīta un debeta kartēm, kā arī tos, kas negrib ielādēt aplikācijas. Patlaban nav zināms, kādā veidā Amazon Go tīkls nezaudēs šo pircēju daļu. Vienlaikus arī Walmart izstrādā tirdzniecības bez kasieriem sistēmu – tiesa, daudz vienkāršāku, līdz ar to arī ātrāk ieviešamu.

Google kļūs par mobilo sakaru virtuālo operatoru?

Google, holdinga Alphabet sastāvdaļa, paplašina savu servisu Project Fi, ar oriģināla biznesa modeļa palīdzību mēģinot kļūt par lielāko mobilo sakaru “hibrīdoperatoru”. Project Fi, kas aizsākās 2015. gadā, paredzēja hibrīdpieeju tuvākajiem bezvadu tīkla (mobilie un Wi-Fi) punktiem, izmantojot oriģinālu datu tarifikāciju: abonenta mobilā ierīce automātiski pieslēdzas tīklam, piedāvājot visspēcīgāko signālu; ja priekšapmaksātais trafiks netiek izmantots pilnībā, klients saņem atpakaļ daļu savas naudas.

Project Fi izceļas ar oriģinālu hibrīdpieeju sakaru pakalpojumiem, ņemot vērā atsevišķu moderno telefonu iespējas, piemēram, balss saziņu caur mesendžeriem un Wi-Fi tīklu. Pērn Google nodemonstrēja vēlmi eksperimentu paplašināt, gada sākumā pārejot no trafika pārdošanas uz mūsdienīgāku modeli ar neierobežotu trafiku lietotājiem. Pats galvenais – 2019. gada sākumā Google paziņoja, ka Project Fi būs pieejams iPhone viedtālruņos, sākot ar modeli 5S, kas ievērojami paplašina potenciālo servisa lietotāju loku.

Tādējādi Google faktiski nonāk mobilo sakaru virtuālā operatora (MVNO) lomā. Šis ir jauns, strauji augošs telekomunikāciju pakalpojumu virziens. MVNO piedāvā sakaru pakalpojumus, izmantojot citu piegādātāju komunikāciju infrastruktūru. Atšķirībā no tradicionālajiem mobilo komunikāciju operatoriem, kuriem pieder savi sakaru torņi, MVNO bizness ir ievērojami elastīgāks un prasa mazākus kapitālieguldījumus.

Pagaidām nav zināms, vai Google plāno ieiet masu tirgū MVNO statusā. Katrā ziņā skaidrs, ka kompānija eksperimentu Project Fi vērtē kā sekmīgu, jo tas ne vien tiek turpināts, bet arī paplašināts.