Vorena Bafeta signāls investoriem

Vorens Bafets, kuru daudzi dēvē par visu laiku labāko investoru, reti maina savu ilgtermiņa investīciju stratēģiju. Jaunākie viņa kompānijas Berkshire Hathaway Inc. indikatori apliecina, ka Omahas orākula rokās atrodas agrāk nepieredzēts apjoms skaidras naudas. Šo faktu iespējams tulkot kā brīdinājuma zīmi šībrīža lāču tirgus spēlētājiem, kā arī viennozīmīgu apliecinājumu tam, ka Bafets nesaredz daudz iespēju, kā patlabanējā tirgus situācijā likt efektīvi strādāt sava konglomerāta naudai.

Berkshire Hathaway naudas spilvens uzpūties līdz $130 mljrd apjomam; kompānijas tīrās jaunās investīcijas tirgū esošajos vērtspapīros 2. ceturksnī sastādīja tikai $12 mljrd – galvenokārt tās bija Apple akcijas.

Redzot, ar kādām grūtībām tādi indeksi kā S&P 500 un FTSE 100 patlaban spēj atgriezties pie maksimālajiem rādītājiem un tos pārsniegt, investoriem jārēķinās ar tādu faktoru kā Bafeta nevēlēšanās iegādāties jaunas akcijas.

Berkshire Hathaway naudas spilvens vēsturiski ievērojami palielinājās no 1995. līdz 1999. gadam – IT burbuļa sprāgšanas priekšvakarā, kā arī no 2005. līdz 2007. gadam, kad tirgi atkal uzputoja. Pēc tam Omahas orākuls izmantoja laikposmus no 2000. līdz 2003. gadam un no 2007. līdz 2009. gadam, lai tirgu saplakšanas laikā iegādātos aktīvus par zemām cenām.

Skaidras naudas apjoms kompānijā Berkshire Hathaway maksimumus sasniedz tieši tagad. Vienlaikus atcerēsimies, ka Bafeta investīciju pamatstratēģija balstīta uz labu aktīvu iegādi par saprātīgām cenām: viņš pēta kompānijas fundamentālos rādītājus un iekšējo vērtību, bet nevis tās akciju cenu.

 

 

Nīderlandiešu Adyen sajūsmina investorus

Nīderlandes Fin Tech jaunuzņēmums iepazīstinājis ar pirmo ceturkšņa pārskatu pēc IPO īstenošanas. Kompānijas ieņēmumi 2. ceturksnī pieauguši par 67%, sasniedzot $454,2 milj; peļņa palielinājusies vēl straujāk – par 79%, sasniedzot $28,7 milj.

Ir daudz priekšnosacījumu tam, ka Adyen saglabās iespaidīgos izaugsmes tempus: kompānijai šobrīd pieder salīdzinoši neliela tirgus daļa un tai ir strauji pieaugoša klientu bāze, kurā ir arī Netflix, Uber, Facebook, Spotify; saglabājas potenciāls ģeogrāfiskajai ekspansijai un pastāv iespēja plaši aptvert vidējos uzņēmumus; līdztekus tam Fin Tech paziņojis par plānu savu partneru lokā iekļaut arī restorānus.

Adyen biznesa modelis sekmē jau tā augstā peļņas procenta izaugsmi, pateicoties mēroga ekonomijas efektam. No IPO brīža līdz 2. ceturkšņa atskaites publicēšanas brīdim kompānijas akciju cena kāpa no €240 uz €572.

Funding Circle vēl vairāk kreditēs mazos uzņēmumus

8 gadus eksistējošais Fin Tech uzņēmums Funding Circle, lielākais britu online kredītlīdzekļu piegādātājs, ar publisko akciju piedavājumu Londonas biržā plāno piesaistīt ap £300 milj.

“Mēs esam koncentrējušies uz platformas iespēju paplašināšanu,” teicis 35 gadus vecais kompānijas CEO Samins Desaji. Mazā biznesa kreditēšanā Funding Circle “vēl nāksies noiet garu ceļu,” viņš piebilda. Šim Fin Tech uzņēmumam pieder pavisam 0,5% liela tirgus daļa Lielbritānijā, ASV, Vācijā un Nīderlandē.

Funding Circle ieņēmumi 2017. gadā sastādīja £94,5 milj, kas ir par 86% vairāk, nekā gadu iepriekš. Kompānija joprojām nav guvusi peļņu: 2018. gada pirmajā pusē tās zaudējumi sastādīja £27 milj, 2017. gadā kopumā – £35 milj.

“Tā kā bankas kļūst aizvien piesardzīgākas kreditēšanā, Funding Circle pārtapis par neaizvietojamu mazo uzņēmumu finansēšanas avotu,” komentē Neils Retmers, partneris venture kapitāla firmā Index, kas atbalstīja Funding Circle pirmajās divās finansēšanas kārtās.

Trešais lielākais publiskais piedāvājums Eiropā šogad: SIG Combibloc

Šveiciešu patēriņa šķidrumu iepakojuma ražotāja SIG Combibloc izšķīrusies par akciju publiskā piedāvājuma izdarīšanu Šveices biržā, lai iegūtu €1 mljrd; kompānijas sākotnējais novērtējums – €5,1 mljrd. Šis ir šogad līdz šim trešais lielākais IPO Eiropā. 1853. gadā dibinātā SIG, kuras štābmītne atrodas Noihauzenā, nodarbina 5000 cilvēkus visā pasaulē un tai ir klienti 60 valstīs.

Kompānija plāno samazināt savus parādus līdz nozarei normālam līmenim – €1,5 mljrd, kas būtu ekvivalents EBITDA (peļņa pirms procentu, nodokļu un amortizācijas nomaksas), pareizinātai ar koeficientu 3,0-3,25.

Kompānijas CEO Rolfs Stangls aģentūrai Reuters izteicies, ka arī uz šo brīdi SIG ģenerē pietiekamu naudas plūsmu, lai investētu kompānijas attīstībā, ieskaitot uzņēmuma nesen spertos soļus Indijas un Japānas tirgu iekarošanā, kā arī €35 milj vērta jauna objekta būvniecību Ķīnā.

SIG savā segmentā kontrolē ap 21% no kartona iepakojuma tirgus, plecu pie pleca konkurējot ar tirgus līderi Tetra Laval. SIG plāno nākamgad dividendēs izmaksāt ap €100 milj.

Ferrari jaunais 5 gadu stratēģiskais plāns

Luksusauto ražotāja Ferrari jaunās 5 gadu stratēģijas ietvaros prezentējusi jaunus superauto modeļus Monza Sp1 un Monza Sp2, kas tiks ražoti ierobežotā daudzumā – līdz 500 gabaliem un piedāvāti vislojālākajiem klientiem. Tie ir divvietīgi sporta auto, kas atdzīvina 1940-ajos un 1950-ajos gados klajā laistā klasiskā modeļa līnijas; līdztekus šim dizainam automobili raksturos ļoti viegls oglekļa šķiedras korpuss un dzinējs V-12 – tas ļaus 100 km/h stundā sasniegt 3 sekundēs, šajā parametrā līdzinoties Tesla automobiļiem.

Stingri limitētā skaitā izlaisti automobiļi parasti maksā vairāk kā $1 milj un tiem ir labāki tehniskie parametri. Salīdzinājumam: sērijveida modeļa cena parasti variē diapazonā $0,2-0,5 milj.

Šis Ferrari piedāvājums liecina, ka kompānija virzās pa jaunajā stratēģiskajā plānā paredzēto strauju peļņas kāpināšanas ceļu. Kompānija prognozē, ka uz 2022. gadu tās ieņēmumu struktūrā ierobežoto sēriju īpatsvars sasniegs 30%. Ferrari jaunā stratēģija paredz, ka tuvākajos 3 gados tirgū parādīsies 15 jauni modeļi.

Līdztekus tam kompānija līdz 2022. gadam apņēmusies sasniegt 60% lielu hibrīda un elektroautomobiļu īpatsvaru, kas savukārt var palēnināt rentabilitātes izaugsmi.

Saskaņā ar multiplikatoru, Ferrari akcijas sen tiek tirgotas drīzāk kā luksusindustriju, nevis autoražošanu prezentējošas. Kompānijas P/E sastāda 37, augstākus indikatorus sasniegušas vienīgi Hermes un Prada – attiecīgi 43 un 45; auto uzņēmumu caurmēra P/E ir 6,4. Ferrari akciju cena kopš IPO brīža pieaugusi gandrīz divkārtēji.

Aston Martin pretenzijas uz augstu kapitalizāciju

Aston Martin Lagonda lēmums īstenot akciju publisko piedāvājumu sacēlis pamatīgu troksni. IPO ļaus sākotnēji novērtēt ļoti prestižus luksusauto ražojošo kompāniju par aptuveni £5,1 mljrd. Aston Martin, kuras jaunā vadība jau apliecinājusi savu darbības efektivitāti, gatava pārdot Londonas biržā 25% savu daļu cenu diapazonā £17,50-22,50 par akciju.

Kompānija pirmajos 6 šī gada mēnešos palielinājusi koriģēto EBITDA rādītāju par 14%; prognoze paredz, ka šis indikators 2018. gadā būs 23%. Plāns paredz saražot 6,2-6,4 tūkst vienību 2018. gadā, 9,6-9,8 tūkst 2020. gadā, bet vidējā perspektīvā – 14 tūkst gadā.

Viens no izvirzāmajiem jautājumiem: vai nišas ražotājs Aston Martin spēs konkurēt ar Ferrari, kura akciju cenā ierēķinātā vērtība  vairāk kā 20 reizes pārsniedz 2018. gadā sagaidāmo koriģēto EBITDA rādītāju. Piedāvātais Aston Martin akciju cenu diapazons britu autoražotāju ierindotu Ferrari kategorijā, tomēr daži analītiķi pret to attiecas visai skeptiski.

“Mēs mīlam zīmolu. Mēs cienām pārvaldes komandu. Taču mēs vienkārši nevaram nepamanīt, ka Ferrari rādītāji izskatās nereāli,” paziņojis Makss Varbertons, Sanford C. Bernstein & Co analītiķis.

Kā zināms, auto ražošanai piemīt ciklisks raksturs, un patabanējo ekonomikas izaugsmes indikatoru pasliktināšanās nākotnē var apdraudēt kompānijas izvirzītos mērķus produkcijas apjoma jomā. Līdztekus tam britu auto industrija pēc Brexit realizācijas kļūs par vienu no sektoriem, ko potenciāli visvairāk var ietekmēt tirdzniecības barjeras. Bez tam, kad nozare pakāpeniski transformēsies elektromobiļu virzienā, pastāv risks, ka, mainoties patērētāju gaumei, mazie nišas operatori būs mazāk spējīgi pielāgoties tehnoloģisko pārmaiņu straujajiem tempiem.

Ko teiksiet par Harley Davidson elektrovelosipēdiem?

Vēl viens kulta zīmols – amerikāņu motociklu ražotājs Harley Davidson – paziņojis par plāniem attīstīt elektriskos transportlīdzekļus. Harley Davidson atvērs izpētes un attīstības centru Silīcija ielejā, kur tiks nodarbināti 25 speciālisti. Kompānija savus pirmos elektriskos motociklus LiveWire piedāvās jau nākamgad.

Uzņēmuma vadība apņēmusies 10 gadu laikā piesaistīt 2 milj jaunu motociklistu, radīt 100 jaunus produkcijas modeļus un palielināt ārzemēs gūto ieņēmumu īpatsvaru līdz 50% no kopējā apgrozījumā. Izšķiroša loma šeit iedalīta elektriskajam transportam.

Harley Davidson risks ir grūti prognozējamais elektromotociklu pieprasījums: pērn Eiropā un Ziemeļamerikā pārdotais kopējais realizēto vienību, kas līdzinātos LiveWire, skaits sasniedza tikai vienu tūkstoti. Vienlaikus vērojama ātra elektrovelosipēdu tirgus izaugsme. Saskaņā ar Navigant prognozi, elektrisko divriteņu globālais noiets augs no $15,7 mljrd 2016. gadā līdz $24,4 mljrd uz 2025. gadu.

Harley Davidson plāns liecina par radikālu biznesa transformāciju, taču tā nepieciešama – pamatauditorija ir mainījusies. Stratēģija, kas bija efektīva attiecībā uz beibibumeru paaudzi, pilnībā novecojusi.

Sagaidāms Tencent meitas publiskais piedāvājums

Tencent Holdings meitas uzņēmums Tencent Music Entertainment Group, kas mūzikas industrijā ir lielākais pasaulē, iesniedzis konfidenciālu listinga pieteikumu ASV Vērtspapīru un biržu komisijai. Ar IPO plānots gūt līdzekļus $2 mljrd apjomā, lai arī agrāk kompānija bija rēķinājusies ar $4 mljrd piesaisti. Šis publiskais akciju piedāvājums visdrīzāk izrādīsies otrais lielākais ķīniešu kompānijas IPO 2018. gadā – uzreiz aiz iQiYi, kurai izdevās piesaistīt $2,4 mljrd.

Detalizētas oficiālas informācijas pagaidām nav, taču vēl pirms Spotify īstenotā publiskā akciju piedāvājuma klīda runas par iespējamu Tencent Music IPO 2018. gada beigās. Abas kompānijas kļuvušas par partnerēm: pērnajā decembrī Tencent un Spotify vienojās par akciju apmaiņu, pēc kā Tencent ieguva 7,5% lielu daļu zviedru kompānijā.

Rezultātā zviedru mūzikas servisa investori guvuši pieeju visstraujāk augošajam Āzijas mūzikas tirgum, savukārt ķīniešu akcionāriem pavērušās durvis pieejai lietotājiem visā pasaulē. Paredzams, ka partnerības Tencent Music-Spotify sinerģijas efekts tuvāko 2-3 gadu laikā būs ļoti spēcīgs.

Ļoti iespējams, ka Tencent Music IPO izrādīsies veiksmīgs, jo Spotify savā publiskajā piedāvājumā gada sākumā izdevās palielināt kapitalizāciju, pat neraugoties uz augsto novērtējumu akciju izvietošanas brīdī. Savukārt, jo lielāka spriedze ASV un Ķīnas tirdzniecības attiecībās valdīs gada nogalē, jo negatīvāka būs tās ietekme uz Tencent Music IPO.

Veiksmīgu IPO nedēļa

Nedēļā no 17. līdz 21. septembrim seši publiskie akciju izvietojumi Ņujorkas biržā piesaistīja pavisam $2,9 mljrd. Četru biržā izgājušo kompāniju akcijas tika tirgotas par 40% augstākā līmenī, nekā izvietošanas cena; neviena no šīm kompānijām nedēļu nebeidza zem sākotnēji piedāvātās akciju vertības.

No Eli Lilly nodalītā neatkarīgā struktūrvienība Elanco Animal Health tika novērtēta atbilstoši sava diapazona augšējai robežai un spēja piesaistīt $1,5 mljrd. Jau pirmajā tirgošanas dienā kompānijas vērtība pieauga par 50%, kas ir labākais rādītājs pēdējo 5 gadu laikā.

Ātri augošās tehnoloģiskās kompānijas Eventbrite un Farfetch, kas abas tika novērtētas atbilstoši cenu augstākajam diapazonam, palielināja savu kapitalizāciju par 40%. Biļešu tirdzniecības platformas Eventbrite panākumu pamatā bija pieaugošas naudas plūsmas un pozitīvi peļņas rādītāji. Savukārt luksuspreču tirdzniecības vietne Farfetch spēja apliecināt, ka investori tic premium klases produktiem un šī projekta panākumiem, neraugoties uz īstermiņa zaudējumiem.

Pārsteidza biotehnoloģiju nozares kompānija Y-mAbs Therapeutics, kuras akciju cena nedēļas laikā palielinājās par 50%. Kompānija Bank7 piesaistīja $65 milj, tās akciju vērtība saglabājās nemainīga.

Ķīniešu P2P kreditēšanas platforma X Financial vienubrīd palielināja savu vērtību par 26%, tomēr tās akcijas nedēļu noslēdza sākotnēji piedāvātās cenas līmenī; investori IPO priekšvakarā gaidīja labākus rādītājus.

Kosmiskā stacija Mēness tuvumā: kas būs beneficiāri

ASV viceprezidents Maiks Penss darījis zināmas detaļas attiecībā uz to, kā veidosies starta laukums dziļā kosmosa apgūšanai – proti, kosmiskā stacija aiz Mēness orbītas; stacijas bāze tiks izvērsta jau 2022. gadā. Paredzams, ka šajā stacijā, kas sauksies Lunar Orbital Platform-Gateway (LOP-G), 2024. gadā uzsāks darbu pirmie astronauti.

Pensa konkretizētie LOP-G, kurā tiks ieguldīti simtiem miljonu, ekspluatācijas aspekti norāda uz programmas beneficiāriem. Cilvēku un kravu transportēšana sākotnējā etapā tiks īstenota ar smagās nesējraķetes SLS un kosmiskā kuģa Orion palīdzību. Tas kompānijas Lockheed Martin Corporation un The Boeing Company padara par galvenajām pie Mēness izvietojamās stacijas būvniecības beneficiārēm. Tāpat būs nepieciešama smagā raķete SpaceX un, iespējams, jauna smagā raķete Orbital ATK, kas pieder Northrop Grumman. Bez tam ASV viceprezidents atzīmēja, ka stacijā tiks izmantots robotmanipulators. Līdz ar to lielu pasūtījumu var sagaidīt šī sektora līdere Maxar Technologies, kuras akcijas kopš augusta sākuma tikušas pakļautas iespaidīgam lāču uzbrukumam.

Līdz šim NASA jau piešķīrusi $65 milj ar mērķi izveidot apdzīvojamu moduli, kas var tikt izmantots LOP-G, kā arī lidojumiem dziļā kosmosā paredzētos kuģos. Konkursā piedalās Lockheed Martin, Sierra Nevada, Northrop Grumman, Boeing, NanoRachs, Bigelow Aerospace.

Kosmosā var tikt iegūti tādi vērtīgi resursi kā reti metāli, bez tam šī ir telpa unikālu ražotņu veidošanai. Tāpat nesen zinātnieki apstiprināja, ka uz Mēness poliem ir lielas ūdens ledus rezerves, kas būtiski vienkāršo Zemes dabiskā pavadoņa apguvi.