Facebook un Netflix: peļņas pārspēj prognozes, neapmierina lietotāju pieauguma dinamika

Kā liecina finanšu atskaite, Facebook ieņēmumi 2. ceturksnī pieauguši par 42% pret attiecīgo laika periodu pērn, sasniedzot $13,26 mljrd. Tomēr tas izrādījās nepietiekoši; saskaņā ar analītiķu prognozēm, sociālajam tīklam bija jānopelna par $130 milj vairāk. Vienlaikus ar tīro peļņu viss it kā pozitīvi. 2017. gada 2. ceturksnī tā sastādīja $3,89 mljrd jeb $1,32 uz akciju; aizvadītajā ceturksnī indikators pieaudzis līdz $5,11 mljrd jeb $1,74 uz akciju – Reuters aptaujātie eksperti gaidīja $1,72.

Vienlaikus analītiķi nejutās apmierināti ar Facebook aktīvo lietotāju skaita izaugsmi: viņi bija gaidījuši 2,25 mljrd lielu daudzumu, kamēr sociālā tīkla atskaitē tika ziņots par 2,23 mljrd.

Finanšu atskaites publicēšanas dienā – 25. jūlijā – Facebook akcijas uz tirgošanās slēgšanas brīdi kritās par 23%. Eļļu ugunij pielēja kompānijas finanšu direktora Deivida Vehnera paziņojums, ka šogad ieņēmumu līkne vairs tik strauji netieksies augšup. Marka Zakerberga bagātība vienas dienas laikā samazinājās par $17 mljrd.

Savukārt Netflix peļņa uz akciju 2. ceturksnī pārsniedza konsensusprognozi, kas paredzēja $0,79. Tomēr šis ir bezmaz vienīgais pozitīvais moments strīminga servisa kompānijas atskaitē par aprīli-jūniju, kad Netflix ieņēmumi pieauga par 30% pret attiecīgu laikposmu pērn, sasniedzot $3,91 mljrd, kamēr prognozēti tika $3,94 mljrd.

Šis strīminga serviss gandrīz visā pastāvēšanas vēsturē pārspējis prognozes, kas arī attaisno tā akciju augsto cenu; tikai divas reizes pēdējo 2 gadu laikā tā sasniegtos rezultātus nevar nodēvēt par spožiem. Līdz ar to 16. jūlijā, kad parādījās Netflix finanšu atskaite, uz tirdzniecības sesijas beigām kompānijas akcijas noslīdēja par 14%.

Par galveno kompānijas problēmu atskaites periodā kļuvusi tālāka auditorijas paplašināšana. Aprīlī menedžments darīja zināmus savus plānus šajā ceturksnī piesaistīt 6,2 milj jaunu lietotāju. Faktiski to skaits pieaudzis par 4,47 milj pasaulē un par 670 tūkst Ziemeļamerikā.

Lielā skaita jaunu abonentu piesaiste visā pasaulē attaisnoja Netflix attiecības P/E novērtējumu līmenī “280”, taču šobrīd pārliecība, ka kompānija spēs savu lietotāju bāzi uz 2020. gadu paplašināt līdz 200 milj, ir nopietni iedragāta.

Papildus negatīvu iespaidu uz Netflix 2. ceturkšņa plāniem atstājuši tādi sporta pasākumi kā Pasaules kausa izcīņa futbolā, Vimbldonas tenisa turnīrs, American Century golfa čempionāts. Vienlaikus daļu savas izaugsmes tempa kompānija sāk zaudēt pieaugošās konkurences sektorā dēļ. Netflix gada beigās sagaida negatīvu naudas plūsmu $3-4 mljrd diapazonā; kontenta radīšanai kompānija šogad apņēmusies tērēt $12 mljrd.

ASV fondu tirgus stāvokli šobrīd iespējams raksturot pat ar apzīmējumu “sašķiebies”. Tieši augsti tehnoloģisko kompāniju piecnieka FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google) akcijas šogad nodrošina vairāk kā 80% no kopējā tirgus pieauguma. Paralēli šo papīru īpatsvars tirgū palielinās, kas piešķir arvien lielāku nozīmi katrai to svārstībai.

Investori ieraduši arvien sagaidīt ko vairāk no strauji augošā tehnoloģiju sektora. Tieši tirgus spēlētaju izbailes, ka varētu aizsākties izaugsmes tempu palēnināšanās, arī ir pamats šādām strauji augošu – īpaši IKT sektora – kompāniju lielām akciju kursu svārstībām.

Volkswagen reformēs auto tirgu

Volkswagen AG 4. jūlijā iepazīstināja ar nodomu izveidot karšeiringa servisu, kas ir perspektīva alternatīva tam, lai būtu personīgā automobiļa īpašnieks. Volkswagen servisam jāsāk darboties 2019. gadā un to pārstāvēs vienīgi elektromobiļi. Eiropas lielākais autoražotājs reaģē uz pārmaiņām auto tirgū, apņemoties paātrināt autotransporta transformāciju. Pēc dīzelgeitas Volkswagen paziņojis par €70 mljrd lielām investīcijām savu elektromobiļu ražošanas maksimāli ātrā attīstībā.

Līdztekus iekšdedzes dzinējam morāli novecojusi arī personiskā īpašumā esoša automobiļa koncepcija. ASV arvien mazāk cilvēku vēlas tikt pie autovadītaja apliecības – jaunā paaudze iegādājas auto vienīgi konkrētas vajadzības gadījumā. Vienlaikus lielajās pilsētās, tajā skaitā Eiropas, būt automobiļa īpašniekam nozīmē arvien pieaugošus izdevumus, kas sastāda nozīmīgu mājsaimniecību budžetu daļu.

Viens no problēmas risinājumiem ir karšeirings – auto izīrēšana īsiem braucieniem. Karšeiringa pakalpojumus Parīzē tuvākajā laikā nolēmušas īstenot kompānijas Renault un Peugeot. Volkswagen apņēmusies spert soli tālāk, piedāvājot šo pakalpojumu visā ES teritorijā, Ziemeļamerikā un Āzijā. Vācijā šis serviss darbu uzsāks 2019. gadā, pārējās zemēs – 2020. gadā.

Jau iepriekš eksistēja karšeiringa servisi un iespēja izīrēt auto ar vadītāju – kāpēc Volkswagen iniciatīva ir tik svarīga? Vispirms jau, lai izvairītos no ekoloģiska rakstura ierobežojumiem un samazinātu automobiļu ekspluatācijas izdevumus, Volkswagen izmantos vienīgi elektromobiļus. Attiecībā uz tiem pastāv daudz elastīgāka ekspluatācijas shēma: vadīšana bez pārnesumu kārbas un nebūs vajadzības doties uz uzpildes staciju, jo tās var izvietot tieši autostāvvietās.

Taču pats galvenais – Volkswagen pirmoreiz apsola “stabilu mobilitāti”, proti, karšeiringu, uz ko iespējams paļauties tikpat, cik uz personīgo auto. Sagaidāms, ka tas nebūs laiku pa laikam izmantojams pakalpojums, bet gan serviss, kas papildinās sabiedrisko transportu un/vai pilnīgi aizvietos personiskās mašīnas. Tādējādi Volkswagen, lai iekarotu līderpozīcijas globālajā tirgū, paredz apseglot jaunos autotransporta tirgus trendus un tos paātrināt.

Visdrīzāk arī citi autoražotāji koncentrēsies uz darbu jaunajā virzienā, un tuvāko 5 gadu laikā karšeirings kļūs par strauji augošu tirgu. ASV par vienu no galvenajiem beneficiāriem kļūs General Motors Company, kas ir otrs nozīmīgākais elektromobiļu ražotājs ASV tirgū aiz Tesla Inc. Vienlaikus ASV apsteidz Eiropu robomobiļu sektorā, kam jākļūst par automobiļu tirgus attīstības nākamo etapu.

Mehatronika maina medicīnas iekārtu tirgu

Pateicoties tādām jaunām tehnoloģijām kā nanoelektronika, gēnu inženierija, mašīnu analītika, lielie dati, medicīnas iekārtu tirgu sagaida nozīmīga izaugsme. Daudzu dažādu tehnoloģiju apvienošana veido jaunu sektoru, kas tiek saukts par medicīnas mehatroniku. Ar to tiek saprasta plaša dažādu izstrāžu izmantošana, radot medicīnas ierīces un pakalpojumus veselības aizsardzības vajadzībām.

Šis sektors iekļauj jaunus, ātri augošus komerciālo risinājumu segmentus: valkājamā elektronika veselības monitorēšanai, vecākiem cilvēkiem palīdzoša robotehnika, personalizētās medicīnas platformas, kas bāzētas uz DNS analīzi. Papildus iespējas mehatronikai sniedz programmu kompleksi ar mākslīgā intelekta (MI) elementiem, kas spēj analizēt milzīgus datu apjomus visefektīvāko ārstniecības metodiku atrašanai.

2018. gada maijā ASV medicīnas industrijas sektora izaugsme sastādīja 3,8%, kamēr indekss S&P 500 palielinājās par 1,5%. Paātrinājumu palīdzēja sasniegt arī apstāklis, ka pēdējos 2 gados ASV pārtraukta medicīnas iekārtām agrāk piemērotā 2,3% lielā nodokļa iekasēšana – kompānijām varēja brīvāk investēt izpētē un izstrādē, kas savukārt paātrināja jaunu medicīniskās mehatronikas produktu attīstīšanu.

Tirgū parādījušās pilnīgi jaunas tehnoloģijas – tādas kā kompānijas Red Platform izveidotā platforma, kas teorētiski asins šūnas ļauj pārvērst par lētu efektīvu zāļu ražošanas konveijeru. Uzskatāms medicīniskās mehatronikas komerciālo sasniegumu piemērs ir automatizētās insulīna šļirces. Šim kompānijas Medtronic produktam ir augsti noieta rādītāji; tirdzniecībā drīz jāparādās arī Tandem Diabetes Care šļircēm.

Vienlaikus inovatīvās medicīnas strauja attīstība kompānijām apgrūtina virziena izvēli, jo nesen perspektīvas tehnoloģijas jebkurā brīdī var nomainīt vēl pilnīgākas. Tāpēc tādi medicīnas digitālās transformācijas līderi kā Athenahealth aktīvi iegādājas dažādas tehnoloģijas un diversificē savus portfeļus.

Medicīnas mehatronikā iespējams investēt arī ar tehnoloģiju tirgus gigantu – Apple, Alphabet, IBM un citu – vērtspapīru starpniecību.

Mākoņu biznesa izrāviens

Uz biznesu orientēta mākoņu programmnodrošinājuma izstrādātāji 2018. gada pirmajā pusē demonstrē strauju izaugsmi, kas saistīta ar lielu pieprasījumu pēc šāda veida softa no dažāda izmēra kompāniju puses. Mākoņu platformas ielaužas visās biznesa sfērās, jo palīdz celt darba efektivitāti un sniegto pakalpojumu kvalitāti. Attiecīgā programmnodrošinājuma piegādātāji palielina savu risinājumu noietu. Kopš gada sākuma tādi izstrādātāji kā Workday Inc., Tableau Software Inc., HubSpot Inc. uzrādījuši savu akciju vertības divciparu pieaugumus.

Workday, kas izstrādā un realizē mākoņu servisus un aplikācijas finanšu un cilvēku resursu pārvaldei, kopš gada sākuma palielinājusi kapitalizāciju par vairāk kā 30%, 17. jūlijā sasniedzot akcijas cenu $133,2.

Tableau Software akcijas kopš gada sākuma cēlušās par 59%, 17. jūlijā to cenai sasniedzot $110,23. Kompānija pārdod pakešu risinājumus datu analīzei, apstrādei un vizualizācijai. Kompānijas programmu priekšrocība – tās paaugstina analītisko procesu efektivitāti un ātrumu. Aizvadītajos 6 mēnešos Tableau noslēgusi gandrīz 600 darījumu, kuru summa pārsniedz $100 000.

Mākoņu piegādātājs HubSpot kopš gada sākuma savu vērtību pieaudzējis par 51%; 17. jūlijā viena akcija tika tirgota par $133,7. Patlaban kompānija turpina palielināt mākoņu platformu abonentu skaitu un paplašina klientiem pieejamu mākoņu risinājumu spektru.

Darba ar datiem vērtība pieaug, bet mākoņu risinājumi, kas palīdz gūt pieeju visdažādākajiem darbam nepieciešamajiem instrumentiem, kļūst par arvien funkcionālāku alternatīvu tradicionālajām programmu paketēm. Tas rada labvēlīgu fonu mākoņu softa piegādātāju izaugsmei.

Lielākā cukura pārprodukcija mūsdienu vēsturē

Cukura pārpilnība šajā sezonā visdrīzāk novedīs pie tā, ka globālās rezerves sasniegs rekordlīmeni uz pieprasījuma krišanās un ražošanas lielo aktivitāšu fona. Sasniedzot maksimumu $15,37 par mārciņu janvāra trešajā dienā, biržā Intercontinental Exchange tirgoto nākotnes līgumu cena pārliecinoši nonākusi lejupejošā trajektorijā.

Cukurs nokļuvis ilggadēja lāču trenda lamatās – jo sevišķi kopš brīža, kad dabas fenomens El Ninjo izraisīja globālu deficītu 2016. gadā, liekot cenām uzšauties līdz $23,90. Patlaban nākotnes līgumi tiek tirgoti par cenām, kas tuvas $11,20.

Saskaņā ar ANO Pārtikas un lauksaimniecības organizācijas (FAO) ziņojumu, globālā cukura ražošana sasniegs rekordaugstu līmeni, ievērojami apsteidzot pasaulē eksistējošo pieprasījumu. Līdztekus tam tirdzniecības kari pastiprina cenu īstermiņa volatilitāti. Cukura ražošanas samazināšanos Austrālijā un Brazīlijā kompensējis ievērojams tās pieaugums Ķīnā, ES, Indijā un Taizemē, pausts FAO ziņojumā. Tas rada vislielāko globālo cukura pārprodukciju mūsdienu vēsturē, jo sagaidāms, ka ražošana apsteigs patēriņu “ar lielu pārsvaru”.

Kas var apstādināt lāču fāzi? Ja nu vienīgi jēlnaftas cenu izaugsme, jo cukurs var tikt izmantots ne vien kā pārtikas produktu ingredients, bet arī lai ražotu etanolu biodegvielai.

Vēsturiski cukura cenas laikapstākļu tendenču dēļ ir izteikti nestabilas. “Ja nebūs problēmu ar laikapstākļiem, neizskatās, ka vēršiem būtu cerības uz noturīgu cenu augšupeju,” komentē Donalds Selkins, Newbridge Securities galvenais tirgus stratēģis.

Jaunākie ASV Izejvielu nākotnes līgumu tirdzniecības komisijas (CFTC) dati liecina, ka aktīvu pārvaldītāji vairāk nekā trīskāršojuši savas tīrās īsās pozīcijas. Tas norāda uz nākamā cenu kritienu gaidām. Tomēr lāči nebūt nepazaudēs visu, ja parādīsies jauns El Ninjo – ūdens augšējā slāņa temperatūras svārstības Klusā okeāna ekvatoriālajā daļā, kas atstāj nozīmīgu ietekmi uz klimatu. Sausuma iestāšanās var nodarīt kaitējumu sējumiem Brazīlijas dienvidos un centrālajā daļā. El Ninjo parādīšanās šogad tāpat var likt ciest arī Indijas, Ķīnas, Taizemes un Indonēzijas ražai. Tiesa, šī dabas fenomena parādīšanās varbūtība tiek vērtēta kā ļoti zema.

Akcijas vai zelts?

Tiem, kas ķerās pie ilgtermiņa investīcijām, drīz pienāk brīdis, kad viņi izvirza jautājumu: kas labāk – akcijas vai zelts? Šeit statistika:

  1. – 1980.: S&P 500     +97% | zelts +1256%
  2. – 1999.: S&P 500 +1915% | zelts     -512%
  3. – 2011.: S&P 500       +7% | zelts +443%
  4. – 2018.: S&P 500   +157% | zelts -22%

Vai ir uzvarētājs? Formāli aplūkotajā periodā no 1972. līdz 2018. gadam S&P 500 uzrādījis daudz augstāku ienesīgumu: 10,6% caurmēra ikgadējais pieaugums pret 7,4% zeltam. Tomēr, protams, pastāv šaubas, vai atradīsies daudz investēšanas akcijās piekritēju, kuri būtu gatavi mierīgi izturēt nulles līmeņa ienesīgumu laikposmā no 2000. līdz 2011. gadam – pie tam ar diviem vairāk kā 50% dziļiem kritieniem. To pašu var teikt par zelta piekritējiem, kuri diez vai 18 gadu laikā (1981. – 1999.) varēja bez emocijām nolūkoties uz cēlmetāla cenas krišanos uz pusi.

Kāds būtu rezumējums? Beigās atgriežamies pie vecās patiesības – investora portfelī jāatrodas dažādiem aktīviem, un katram no tiem sava loma.

Arvien biežāk sarunāsimies ar balss palīgiem

Balss palīgi, kas iebūvēti viedajos skaļruņos, planšetēs, viedtālruņos un personālajos datoros, patērētāju vidū kļūst arvien vairāk pieprasīti. Apmēram puse amerikāņu pagājušā gadā, saskaņā ar Pew Research datiem, komunicēja ar balss palīgiem.

Visbiežāk lietotāji to dara, izmantojot viedtālruņus. Vispopulārākais balss palīgs ir Apple Inc. Siri, kas atbilstīgi Voicebot.ai datiem, kontrolē ap 45% ASV tirgus. Šis rādītājs interesants tāpēc, ka uz iOS un MacOs bāzētām ierīcēm tirgū ir mazāks īpatsvars, nekā konkurējošām OS. Piemēram, kompānijas Alphabet Inc. Google Assistant iekarojis 28,7% no balss palīgu tirgus. Amazon.com Inc. Alexa ieņem trešo vietu – ar 13,2% lielu tirgus daļu.

Tendence – balss palīgu izmantošana arvien vairāk pārceļo no viedtālruņiem uz citām ierīcēm – to skaitā viedajiem skaļruņiem, kuru noiets strauji aug. Saskaņā ar Research and Markets prognozēm, šo ierīču tirgus laikposmā no 2018. līdz 2023. gadam var izaugt par 34,4%. Tas nozīmē, ka spēku samērs balss palīgu sektorā var mainīties par sliktu Apple. Patlaban vispopulārākais viedais skaļrunis ASV tirgū pārstāv Amazon līniju Echo, kas darbojas uz balss palīga Alexa bāzes.

Balss palīgs – svarīgs elements patērētāju un pakalpojumu piegādātāju mijiedarbības procesā. Patlaban tas kļuvis par nozīmīgu posmu preču pasūtīšanā interneta veikalos, pirkumu sarakstu sastādīšanā, taksometru izsaukšanā, kā arī mūzikas noklausīšanās vajadzībai.

Šobrīd 18% jeb 43 milj amerikāņu rīcībā ir viedie skaļruņi, liecina kompāniju NPR un Edison Research jaunākā aptauja. Jau vairākus gadus šīs ierīces ir sadzīves elektronikas vispopulārākā kategorija, bet to pielietošanas sfēra pakāpeniski palielinās.

Aptaujas gaitā viedo skaļruņu lietotāji tika iedalīti divās grupās: tie, kas šīs ierīces lieto gadu un ilgāk, un tie, kas par šādas tehnikas īpašniekiem kļuvuši mazāk kā pirms gada. Abās lietotāju grupās novērojams viedo skaļruņu lietošanas biežuma pieaugums. Apmēram puse (48%) pirmās grupas respondentu apliecināja, ka pēdējā laikā šīs ierīces lieto intensīvāk, nekā pirmajos mēnešos pēc iegādes. To vidū, kuri viedos skaļruņus izmanto mazāk kā gadu, 54% pateica, ka palielinājies viņu vēršanos pie šo ierīču balss palīgiem biežums.

Būtisks arī sekojošs fakts: viena viedā skaļruņa iegāde nodrošina tik interesantu patērētāja pieredzi, ka lietotāji gatavi iegādāties šīs ierīces arī citām istabām. Visbiežāk viedie skaļruņi tiek izmantoti viedās mājas aplikāciju pārvaldei (65%) un priekš ziņu un mūzikas klausīšanās (70%).

Līdztekus viedo skaļruņu lietotāji kļūst daudz atvērtāki reklāmai: 81% saka, ka viņiem “patīk” vai arī viņi “neiebilst” pret informāciju par viņus interesējošiem zīmoliem; 67% respondentu gatavi apsvērt produkta, par kuru uzzinājuši no ierīces, iegādi. Līdz ar to viedie skaļruņi var kļūt par ražotāju pastāvīgu ienākumu kanālu, jo pēc ierīces iegādes lietotāji turpinās tērēt naudu, apmaksājot pakalpojumus un pirkumus.

Saskaņā ar kompāniju Alpine.Al un InfoScout datiem, Echo lietotāji par 29% palielina tēriņus Amazon interneta platformā.

Balss palīgu potenciāls ir plašs. Šādas tehnoloģijas var tikt izmantotas, piemēram, medicīniskās palīdzības sniegšanai. Kompānijas Yext aptauja liecina: gandrīz katrs trešais pacients Savienotajās Valstīs, meklējot informāciju par veselību un veselības aizsardzības sistēmu, dod priekšroku balss palīgiem.

Balss palīgi pārvērtušies arī par būtisku biznesa komunikāciju elementu. Kompāniju vadītāju aptaujā 32% respondentu teica, ka tādas balss atpazīšanas programmas kā Siri, Google Assistant, Alexa ir darba vietā visbiežāk izmantoto servisu starpā. Tiek prognozēts, ka uz 2020. gadu šādas tehnoloģijas apkalpos 85% kompāniju klientu vajadzību.

Balss palīgu tirgus strauji aug un to stimulē viedtālruņu un viedo skaļruņu izplatība. Cilvēka runas atpazīšanas pilnveide vēl nav sasniegusi vajadzīgo līmeni – pārāk liels ir kļūdu skaits, ja lietotāji runā ātri vai ar akcentu. Tieši runas atpazīšana būs svarīgs balss palīgu un uz tiem bāzētu servisu tirgus attīstības faktors.

Pirmajā pusgadā ievērību guvušās biotehnoloģiskās kompānijas

2018.gads biotehnoloģiju industrijai vēl nav kļuvis par izšķirošu izrāvienu gadu, tomēr aizvadītajos 6 mēnešos dažu kompāniju akciju vērtība teju trīskāršojusies. Šo uzņēmumu rīcībā ir perspektīvas izstrādes, kas var nodrošināt izaugsmes turpināšanos.

Arrowhead Pharmaceuticals izstrādā preparātus iedzimtu slimību ārstēšanai; kopš 2018. gada sākuma tās akcijas, 3. jūlijā sasniedzot cenu $15,02, pieaugušas par 308%. Gada sākumā Arrowhead uzsāka divu kandidātu izpēti: ARO-HBV hepatīta B vīrusa ārstēšanai un ARO-AAT aknu slimību, ko izraisa alfa-1 antitripsīns (AATD), dziedēšanai.

Saskaņā ar kompānijas nesen publicēto informāciju, pirmajiem četriem brīvprātīgajiem, kuriem bija nozīmēta ARO-AAT terapija, tika fiksēta cirkulējošā AATD samazināšanās par 87% 6 nedēļu laikā. Savienotajās Valstīs vien AATD slimība apdraud 70-100 tūkst cilvēku; pagaidām pieejami ārstēšanas varianti neeksistē. Ja Arrowhead spēs nodrošināt augstu izdzīvošanas varbūtību, tad sagaidāmais preparāta noiets var sasniegt $1 mljrd gadā.

Kompānijas Endocyte piedāvātā prostatas vēža terapija saistīta ar antigēnu PSA; kandidāts Lu-PSMA-617 samazinājis PSA daudzumu par 80% 44% pacientu. Turpmākajos ceturkšņos kompānijai nepieciešams apstiprināt, ka tās terapija nodrošina lielākas iespējas paildzināt dzīvi. Kopš gada sākuma Endocyte akcijas kāpušas par 217%, 3. jūlijā sasniedzot cenu $13,60.

Izstrādes nealkoholiskā steatohepatīta ārstēšanas jomā var kļūt par kompānijas Madrigal Pharmaceuticals vērtspapīru izaugsmes pamatu. Madrigal papīru vērtība auga gada sākumā pēc paziņojuma par kandidāta MGL-3196, kas pacientiem samazināja tauku saturu aknās par vairāk kā trešdaļu, izmēģinājumu rezultātu paziņošanas.

Ar nealkoholisko steatohepatītu slimo ap 30 milj amerikāņu – šis ir galvenais aknu vēža cēlonis valstī. Efektīva terapija neeksistē, līdz ar to Madrigal pastāv iespēja nodrošināt lielu preparāta noietu pēc tā apstiprināšanas. Madrigal akcijas, kuru cena 3. jūlijā bija $295,13, kopš gada sākuma augušas par 221%.

SnatchBot aizstāj telefonzvanus un sērfošanu

Perspektīvs uzņēmums, kas var sagaidīt lielu investīciju pieplūdi ceļā uz IPO, ir platformas SnatchBot izstrādātājkompānija – tā pārliecināta, ka komunikāciju nākotne pieder multikanālu čatbotiem.

Pieņemsim, ka nekavējoties vajag gūt informāciju par kādu organizāciju. Ja cilvēks ķersies pie telefona, nāksies izlauzties caur atbilžu sistēmu un beigās var nākties sadurties ar ilgstošu gaidīšanas periodu. Kompānijas vietnē nāksies meklēt, izmantojot atsauces, un nav garantijas, ka meklētājs visu interesējošo informāciju spēs atrast ar 2-3 pārejām. Vienlaikus šim cilvēkam visdrīzāk nebūs nekādas vēlmes ielādēt vēl vienu aplikāciju. Ja viņam būtu iespēja uzdot jautājumu kompānijas pārstāvim sociālajā tīklā un uzreiz gūt atbildi, loģiski pieņemt, ka viņš izmantos tieši šo iespēju – pat ja šis pārstāvis būtu tikai ar MI palīdzību pilnveidots čatbots.

Čatboti lieti noder ne tikai kā informācijas avoti. Tie var pieņemt maksājumus, menedžēt pasūtījumus, atjaunot failus, pārsūtīt ziņojumus, izveidot izglītošanas testus. Čatboti var veikt virkni uzdevumu, tomēr vissvarīgākais ir tas, ka tos viegli apmācīt savākt vajadzīgo informāciju atbilstoši valstī pieņemtajām datu aizsardzības normām. Jau tas vien var būtiski uzlabot dažādus organizācijas darba – finanšu, operatīvos un mārketinga – aspektus.

Tirgus pakāpeniski sāk atzīt MI un čatbotu iespējas. Ieguldījumi startapos, kas izmanto MI tehnoloģijas, aug; daudzi investori uzstāj, lai MI kaut kādā veidā būtu klātesošs kompāniju biznesa plānos.

SnatchBot ir veiksmīga šīs tendences ilustrācija. Kopš šīs čatbotplatformas palaišanas brīža pagājis gads un saskaņā ar izstrādātājkompānijas pārstāvja teikto, ar tās instrumentu palīdzību radīti jau 14 tūkst botu. Tie izpildīja vai pavadīja 40 milj tādu kompāniju kā Accenture, Allianz, Aman Bank, Uber, Veolia, Vodafone operāciju. Iespējams izcelt 3 galvenos platformas panākumu cēloņus.

 

  • Lai radītu botu uz SnatchBot platformas, nav vajadzīgas programmēšanas iemaņas. Pateicoties vienkāršiem instrumentiem, parādījusies iespēja radīt čatbotu savām vajadzībām.

 

  • Vienu un to pašu čatbotu iespējams pieslēgt Skype, Stack, Twilio, Twitter, WeChat, Facebook Messenger un firmas mesendžerim SnatchApp. Kompānija pakāpeniski paplašina pieejamo kanālu sarakstu.

 

  • Uzņēmums investējis nozīmīgus līdzekļus inovatīvas 130 dabisko valodu apstrādes sistēmas izveidošanā

Bez tam kompānija parūpējusies par botu veikalu, kurā lietotājiem tiek piedāvāti dziļi izstrādāti čatbotu šabloni, kas paredzēti dažādu uzdevumu risināšanai. Čatbotu izmantošana dod materiālus augļus. Piemēram, Indijas izglītojošajai platformai Vedic Maths bija nepieciešams veikt savu studentu regulāru testēšanu. Iztērējot mazāk kā $500, Vedic Maths savā arsenālā ieguva duci botu, kas nodrošināja testus un apkopoja to rezultātus. Agrāk šī procesa īstenošanai būtu nepieciešams tērēt simtiem darbastundu; tagad tās iespējams izlietot sarežģītāku izglītības jautājumu risināšanai.

Arvien iespējamāka kļūst tādu botu veidošana, kas spēj aizraut klientu. Viņam tas nozīmē saņemt vajadzīgo informāciju un viņš abonē tēmas, kas šķiet patiesi interesantas. Uzņēmumam tas nozīmē, ka tam parādījies daudz uzticamāks un personīgāks komunicēšanas ar klientu kanāls, nekā tradicionālās reklāmas un mārketinga formas, kas bieži vien ir anonīmas un masveida rakstura.