OECD samazinājusi prognozi 2018. gadam

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) pazeminājusi globālās tautsaimniecības prognozi 2018. gadam, paziņojot, ka starptautiskās tirdzniecības ierobežošanas draudi jau sākuši atstāt negatīvu iespaidu. Saskaņā ar OECD prognozi, pasaules ekonomikas izaugsme sastādīs 3,8% 2018. gadā un 3,9% 2019. gadā. Tiek sagaidīts, ka kopējais bezdarba līmenis OECD valstīs pazemināsies līdz 5% uz 2019. gada beigām, sasniedzot minimumu kopš 1980. gada un radot ilgi gaidītos priekšnoteikumus darba algu pieaugumam.

Ņemot vērā investīcijas stimulējošo nodokļu likmju pazemināšanu Savienotajās Valstīs, OECD prognozē pasaulē lielākās ekonomikas izaugsmi par 2,9% šogad un par 2,8% – nākamgad. Pēc OECD novērtējuma, eirozonas tautsaimniecība šogad pieaugs par 2,2% un par 2,1% – 2019. gadā.

Japānas ekonomika visdrīzāk šogad un nākamgad augs par 1,2% pirmkārt darbaspēka deficīta dēļ. Ķīnas IKP izaugsme OECD vērtējumā sastādīs 6,7% šogad un 6,4% nākamajā gadā, jo uz kreditēšanas nosacījumu stingrināšanās un projektu kontroles pastiprināšanās fona investīcijas infrastruktūrā palēnināsies.

Investoru portfeļos palielinājies amerikāņu kompāniju akciju īpatsvars

Saskaņā ar Bank of America Merrill Lynch (BAML) veiktās fondu vadītāju ikmēneša aptaujas rezultātiem, ASV kompāniju akcijas pirmoreiz pēdējo 15 mēnešu laikā investoru portfeļos pārsvērušas pārējos aktīvus. Bez tam bankas pārskats pauž, ka bažas par globālo tirdzniecības karu ir izšķirošais faktors, kas ietekmējis attīstības un Eiropas valstu vērtspapīru daudzuma fondu portfeļos mazināšanos.

235 dalībnieku, kuri kopumā pārvalda $684 mljrd, aptauja demonstrē, ka izdalīto resursu ASV kompāniju akcijām apjoms pieaudzis par 16 procentpunktiem. 64% respondentu, kas ir lielākais īpatsvars pēdējo 17 gadu laikā, uzskata – ASV kompānijām šobrīd ir labākas peļņas perspektīvas.

ASV papīru daļas pieaugums noticis pat neraugoties uz to, ka tirdzniecība ar tehnoloģiskajām akcijām (FAANG un BAT) tikusi nodēvēta par “vispārsātinātāko” piekto mēnesi pēc kārtas. Divas citas pārsātinātākās ir īsās pozīcijas attiecībā uz ASV valsts obligācijām un garās pozīcijas attiecībā pret dolāru. Investīcijas izejvielās sasniegušas 8 gadu maksimumu.

Ieguldījumus Eiropas kompāniju akcijās nopietni apēnojuši tirdzniecības kara draudi. Bažas par ASV muitas tarifu ieviešanu Eiropas autoražotāju produkcijai fondu pārvaldītājiem likušas samazināt to akciju daudzumu portfeļos visstraujākajos tempos BAML aptaujas vēsturē.

Korejas pussala: “Dienvidiem ir tehnoloģijas, ziemeļiem – resursi”

Uz spriedzes attiecībās starp ASV un Ziemeļkoreju mazināšanās fona brokeru kompānija Samsung Securities Co strādā pie kapacitātes rekomendēt akcijas, kuru cena var paaugstināties Dienvidkorejas un Ziemeļkorejas tuvināšanās procesā. “Mēs esam pirmā brokeru kompānija nozarē, kas izveidojusi komandu, kas specializējas uz ar Ziemeļkoreju saistītu investīciju analīzi,” teikts Samsung Securities paziņojumā.

Šīs investīcijas var kļūt par jaunu Dienvidkorejas kompāniju izaugsmes avotu, atzīmē Samsung Securities un piebilst, ka fiziskām personām, pensiju fondiem un citiem institucionālajiem investoriem – gan vietējiem, gan ārvalstu – vajadzīga papildus informācija šajā jomā.

Maijā attīstības tirgu veterāns, Mobius Capital Partners līdzdibinātājs Marks Mēbiuss pauda, ka viņš “noteikti” investētu Ziemeļkorejā, ja būtu tāda iespēja. Dienvidkoreja un Ziemeļkoreja kopā veido “lielisku kombināciju”, uzskata slavenais investors: “Dienvidiem ir tehnoloģijas, tiem ir know how, tiem ir ražošanas iespējas, bet Ziemeļiem ir resursi.”

 E-tirdzniecības nodoklis – tagad visos amerikāņu štatos

 Iespaidu uz tādu e-tirdzniecības uzņēmumu kā Amazon, Wayfair, Etsy un tādu nodokļu segmenta kompāniju kā Avalara, H&R Block, Intuit vērtspapīru cenām atstāj ASV Augstākās Tiesas 21. jūnija lēmums, kas dod tiesības iekasēt nodokļus no interneta veikaliem arī tiem amerikāņu štatiem, kuros neatrodas šo veikalu pārstāvniecības vai fiziski objekti. Atbilstoši politiskās retorikas tradīcijām, šis lēmums tiek pozicionēts kā tradicionālo lokālo mazumtirgotāju atbalsts.

Agrāk ASV Augstākā Tiesa bija noraidījusi Ziemeļdakotas varas iestāžu lūgumu piespiest interneta tirgotāju Quill Corp. maksāt PVN uz vietas, jo šis uzņēmums štatā nebija fiziski klātesošs. Tagad Augstākā Tiesa šajā jautājumā mainījusi viedokli, ieņemot vietējo varas iestāžu nostāju Dienviddakotas štata prasībā pret mēbeļu e-tirgotāju Wayfair Inc.

Līdz šim daudzos štatos eksistē kompromisa risinājumi. Piemēram, Dienviddakotas štatā neklātesošiem e-tirgotājiem jāmaksā lokālais PVN, tiklīdz noieta summa pārsniedz $100 000 vai arī, ja transakciju veidu skaits pārsniedz 200. Vašingtonas štatā attiecīgais slieksnis daudz zemāks – $10 000.

Izsludinot spriedumu 21. jūnijā, Augstākā Tiesa atzīmēja arī nepieciešamību pieņemt vienotas federālās regulēšanas normas; patlaban katrs štats var uzstādīt savus noteikumus.

Lai arī sektora līderei Amazon ir plaši attīstīts noliktavu un ofisu tīkls, kas skar daudzus štatus, šīs kompānijas investori jaunumu uztvēra negatīvi: nav skaidrs, kā vietējās varas iestādes izmantos jaunās iespējas; nav izslēgts, ka nodokļi tiks ieviesti, balstoties uz realizācijas apjomiem. Savukārt kompānijas Avalara, kuras produkts uzņēmumiem palīdz aprēķināt realizācijas nodokļu apjomu, akcijas 21. jūnijā kāpa par 32%.

Robotaksometri uzbrūk

Kompānija Uber 1. ceturksnī guvusi peļņu $2,46 mljrd apjomā pēc $847 milj lieliem zaudējumiem gadu iepriekš. Pozitīvo rezultātu nodrošinājusi biznesa daļu pārdošana Krievijā un Dienvidaustrumāzijā; izslēdzot šo faktoru, kompānijas zaudējumi mazinājušies līdz $550 milj, kas liecina par biznesa efektivitātes paaugstināšanos. Jaunais menedžments samazinājis braucienu subsidēšanas apjomu, savukārt to skaits pieaudzis par 50%.

Viena no visdārgākajiem startapiem laba dinamika pozitīvi ietekmē Uber izredzes veikt IPO. Saskaņā ar datiem par jaunākajiem veiktajiem darījumiem, kompānijas novērtējums no decembra līdz maijam palielinājies par 29%, sasniedzot $62 mljrd, tomēr tas ir zemāks, nekā 2016. gada jūnijā. Šajā gadā kompānija pie $6,5 mljrd lieliem ieņēmumiem cieta tīros zaudējumus $2,8 mljrd apmērā; 2017. gadā šie zaudējumi sasniedza gandrīz $4,5 mljrd.

Par visperspektīvāko Uber tirgu uzskatāmi autonomie automobiļi, tomēr pēc traģiskā CSN Arizonas štatā šīs nodaļas monetizācija ir atlikta.

Uber noslēgusi vienošanos ar Volvo par robomobiļu piegādēm no 2019. gada. Tā kā šajā segmentā ieguldīti nozīmīgi līdzekļi, diez vai Uber IPO sagaidāms, iekams neizdosies sabiedrību pārliecināt par jauno tehnoloģiju drošumu; sekojoši kompānijas debija publiskajā tirgū visdrīzāk iespējama 2019. gadā.

Tikmēr Alphabet projekts – taksometru serviss Waymo – pasūtījis 62 tūkst automobiļu, kas tiks pārveidoti par robotiem un kam jākļūst par pasaulē lielākā autonomo taksometru parka pakalpojumu bāzi. Piegādes milzīgajam Waymo pasūtījumam aizsāksies 2018. gada beigās. Taksometru serviss no Fiat Chrysler Automobiles N. V. pasūtījis hibrīdminivenus Chrysler Pacifica. Šī mašīna izstrādāta ar Waymo inženieru līdzdalību 2016. gadā; projektēšanas procesā tika ņemta vērā iespēja to izmantot kā robomobili. Patalaban Waymo rīcībā ir 600 šādu automobiļu, bet tuvākā gada laikā šim parkam jāpalielinās vairāk kā simts reižu.

Līdztekus tam Waymo pasūtījusi līdz 20 tūkst elektromobiļu Jaguar I-Paces un nākotnē paredzējusi diversificēt modeļus, kas tiks izmantoti kā robotaksometri.

Maija beigās koncerns General Motors Co saņēma atbalstu no SoftBank fonda Vision, kas gatavs investēt $2,25 mljrd nodaļā GM Cruise Holdings, kas nodarbojas ar robomobiļu izstrādi un komercializāciju. Investīcijas var ievērojami paātrināt GM robotaksometru servisa attīstību, kas koncernu var būtiski pietuvināt pašreizējam nozares līderim Waymo. Uz šī fona GM akcijas pieredzēja iespaidīgu kāpumu.

Fondam Vision patlaban pieder 19,6% liela daļa nodaļā GM Cruise, kas patlaban tiek novērtēta par $11,5 mljrd. Interesanti, ka 2018. gada sākumā Vision kļuva par lielāko Uber akcionāru. GM izdevumi robotaksometru segmentā 2017. gada sastādīja $600 milj, savukārt šogad paredzēts notērēt $1 mljrd.

Šajā pašā segmentā izstrādes īsteno arī Nvidia, kas testējusi autonomo automobiļu tehnoloģijas ASV, Japānā un Vācijā, īstenojot sadarbību ar tādiem ražotājiem kā Volkswagen, Tesla un Audi. Nesen parādījušies jaunumi par Apple un Volkswagen partnerību autonomo auto jomā; lai arī Apple robomobiļu programma bijusi mazāk publiska, nekā citas, tā turpinās “fona režīmā”. Arī Tesla ieguldījusi lielus līdzekļus palīgtehnoloģiju izstrādē saviem automobiļiem, tomēr sadūrusies ar zināmiem šķēršļiem – nodaļas Autopilot (Tesla risinājums robomobiļiem) vadītājs no kompānijas aizgājis aprīlī.

Tomēr par robotaksometru nozares pionieri nav lemts kļūt ne Uber, ne Alphabet, ne GM, bet gan pašvadāmo auto sistēmu ražotājam Drive.ai, kas jūlijā Teksasas štata pilsētā Frisko startēs ar savu piedavājumu. Saskaņā ar Drive.ai plānu, šis taksometru serviss pagaidām pilnībā neaizvietos pilsētnieku personiskās mašīnas, taču tas var tikt izmantots pasažieru nogādei nelielos attālumos pilsētas centrā, kur ir intensīva satiksme un grūti atrast, kur novietot auto.

Sākotnēji šī servisa automobiļos atradīsies vadītājs; transportu būs iespējams izsaukt, izmantojot īpašu mobilo aplikāciju. Galvenais tirgus, uz ko orientējas Drive.ai pakalpojuma attīstības sākuma etapā, ir īsi braucieni – kad ar kājām jāiet tālu, taču ne tik ļoti, lai vajadzētu izmantot savu auto. Piemēram, no ofisa līdz restorānam, vai arī no sava ofisa uz partnera ofisu 2-3 kvartālu attālumā.

Robomobiļu izmantošanas komerciālais potenciāls sniedzas tālāk par pasažieru pārvadājumiem – šāds transports var kļūt par svarīgu piegādes sistēmu posmu. Šāda veida pakalpojumu patlaban testē kompānija Domino’s Pizza kopā ar autoražotāju Ford Motor Co.

Ne velti pretendentu loks paplašinās: tas, kurš ievērojami apsteigs konkurentus robotu izmantošanā taksometru pakalpojumu segmentā, gūs milzīgus datu apjomus, kas nepieciešami pašvadāmo auto sistēmu pilnveidošanai. Tā rezultātā attiecīgās kompānijas robotaksometri evolucionēs ievērojami straujāk, nekā analoģisku kompāniju servisi. Tas nodrošinās priekšrocības komforta un drošības jomā, un attiecīgā kompānija iegūs tehnoloģiju ar augstu komercializācijas potenciālu, tostarp arī caur transporta automatizācijas pakalpojumu pārdošanu citām kompānijām.

Ķīna pārbauda DRAM ražotājus

Ķīnas institūcijas uzsākušas izmeklēšanu attiecībā uz Samsung Electronics Co Ltd, SK Hynix Inc. un Micron Technology Inc. – pret trim pusvadītāju ražotājiem, kas kontrolē atmiņas mikroshēmu DRAM tirgu. Pekina šīs kompānijas tur aizdomās par karteļvienošanos, jo DRAM čipu cenas strauji izaugušas. Šī ir pirmā šāda veida izmeklēšana, ko iniciējusi Ķīna.

Pēc analītiķu paustā, čipu cenu izaugsme negatīvi ietekmējusi daudzus elektronikas ražotājus, pie tam Ķīnas uzņēmumi nokļuvuši visvairāk cietušo vidū, jo tie strādā ar zemāku peļņas normu, nekā konkurenti. Visas trīs aizdomās turētās kompānijas paziņojušas, ka ĶTR Valsts tirgus regulēšanas pārvaldes ierēdņi nesen apmeklējuši to ofisus.

DRAM čipu cenas pēdējo 2 gadu laikā vairāk nekā divkāršojušās, jo serveriem, spēļu PK un kriptovalūtu maininga ierīcēm vajadzīgas pieaugošas jaudas lielāku datu apjomu apstrādei. Gartner prognozē, ka šogad vidējā DRAM čipu pārdošanas cena pieaugs par 14,8%.

Lai arī Ķīna iegulda nozīmīgus līdzekļus savas čipu industrijas attīstībā, patlaban valsts ir lielākā atmiņas mikroshēmu importētāja. Saskaņā ar analītikas firmas Trendforce datiem, Ķīna patērē 20% pasaulē ražoto DRAM čipu.

DRAM ražošanas sfēra visā pasaulē bieži piesaistījusi regulatoru uzmanību saistībā ar iespējamu vienošanos par cenām, jo dienvidkorejiešu Samsung Electronics un SK Hynix kopā ar amerikāņu Micron Technology kontrolē ap 95% šī tirgus. Pēc Trendforce datiem, 2018. gada 1. ceturksnī Samsung tirgus daļa sastādīja 44,9%, SK Hynix – 27,9%, Micron – 22,6%.

Aprīlī pret šīm kompānijām tika iesniegta kolektīva prasība arī ASV patērētāju vārdā, kurā pausts, ka ražotāji vienojušies par DRAM cenu celšanu. Trīs lielākie atmiņas mikroshēmu piegādātāji 1. ceturksnī kāpināja realizāciju par vairāk kā 40% gada griezumā.

Pret ceturkšņa peļņu prognozēšanu

Leģendārais investors Vorens Bafets un JPMorgan galvenais izpilddirektors Džeimijs Daimons vēlas, lai kompānijas pārstātu pieturēties pie īstermiņa pieejas pārvaldes jomā, piedāvājot atteikties no ceturkšņa finanšu prognozēm. Ideja nav jauna un daudzi uzņēmumi pēc savas iniciatīvas jau šādu praksi piekopj. Tomēr tik labi finanšu pasaulē zināmu personu pausts viedoklis var sekmēt daudzu kompāniju prioritāšu maiņu un beigt to pārlieku orientēšanos uz īstermiņa prognozēm un fondu tirgu acumirklīgu reakciju.

Orientējošie ceturkšņa rādītāji (2016. gadā tos publicēja 28% kompāniju) ir tikai daļa problēmas. Lielāka kompāniju vadības problēma ir bailes izraisīt savu kompāniju akciju kursu nestabilitāti. Ceturkšņa prognožu nepublicēšana neliks analītiķiem atteikties no orientējošo rādītāju paušanas un tā nenovērsīs kompānijas akciju lejupslīdi gadījumā, ja tā, piemēram, neziņos, ka jaunā ārstniecības preparāta izmēģinājumi nav devuši rezultātus vai arī, ka tā spiesta slēgt veikalus.

Izpilddirektora darbības būtība meklējama aspektā, lai neitralizētu šādu ziņu sekas, bet direktoru padomes loma – tajā, lai nodrošinātu izpilddirektoram pilnīgu rīcības brīvību. Labākais, ko kompānija var izdarīt – sagatavot tirgu patiesā lietu stāvokļa uztveršanai. Šāda veida prasmes īpaši nepieciešamas tādās nozarēs kā pārtikas rūpniecība un mazumtirdzniecība, kas nonākušas savu portfolio un biznesa modeļu pārveides procesā caururbjošo publikas skatienu priekšā. Īstenotā pārkārtošanās izmaksā dārgi un tās rezultāti ne vienmēr paredzami.

Amerikāņu supermārketu tīkls Kroger, kas investēja savā e-tirdzniecības biznesā, lai konkurētu ar Amazon, piedzīvoja savu akciju krišanos par 11% – pēc tam, kad brīdināja par peļņas mazināšanos 2018. gadā. Drīz pēc tam Kroger informēja par diviem nozīmīgiem darījumiem ar interneta riteileriem, tādējādi darot zināmu iepriekš izskanējušā brīdinājuma kontekstu un Kroger stratēģiskos plānus.

Eksistē arī citi instrumenti, ko kompānija var izmantot: atteikties no naudas stimuliem, kas balstīti uz tās akciju peļņu, kā arī izmainīt korporatīvo kultūru, lai aizvirzītu akcentus no akciju cenas.

“Netiešā veidā [Bafets un Daimons] izpilddirektoriem vēsta, ka nepieciešams mainīt lietu stāvokli – jūs nevarat manipulēt ar iekšējiem rādītājiem, lai iekļautos kaut kādu prognožu ietvaros. Jums jāsaka taisnība par izveidojušos situāciju,” rezumē ekonomists Espēns Ekbo.

S&P 500: Twitter nomaina Monsanto

 Mikroblogu tīkla īpašnieces Twitter akcijas 8. jūnijā tika iekļautas indeksā S&P 500, tajā nomainot sēklu un lauksaimniecības ķīmiskās produkcijas ražotāju Monsanto Co. Twitter publisko piedāvājumu Ņujorkas fondu biržā īstenoja 2013. gada novembrī; tās akcijas demonstrējušas ievērojamu volatilitāti. Pēc IPO akciju cena pieauga gandrīz trīskārt, tad turpmākajos divarpus gados kritās par 80%. 2016. gada maijā Twitter papīru cena sasniedza minimumu ($13), taču pēc tam cēlās par 175%, lai sasniegtu $40,10 pirms 8. jūnija tirdzniecības sesijas atklāšanas.

Pēdējo 2 mēnešu laikā kompānijas akciju cena augusi par 50%. Vēl pastāvošais pesimisms saprotams: nesen platformas augstajam popularitātes līmenim nebija pietiekamas korelācijas ar kompānijas peļņu. Daži arī uztraucas, ka Cambridge Analytica/Facebook skandāls pastiprina sociālo tīklu regulēšanas iespējas.

Optimisti pauž, ka Twitter papīru vērtība turpina augt vienkārša iemesla dēļ. Kad jauna kompānija pieņem lēmumu sākt gūt peļņu no savas darbības un tiekšanos pēc tās padara par savu prioritāti, tad tā reti atskatās atpakaļ – piemēram, kā Facebook tajā attīstības etapā, kad tika īstenots tās IPO. Bija iespēja labi nopelnīt ar Facebook akcijām, kuru vērtība tobrīd sasniedza $38.

Twitter tikko iegādājusies kompāniju Smyte, kuras specializācija ir kiberdrošība un cīņa ar spamu. “Smyte komanda, tehnoloģijas un misija sakrīt ar mūsu orientāciju uz Twitter darba uzlabošanu,” teikts kompānijas paziņojumā.

Ziņu apmaiņas platforma gūst ievērojamu lietotāju pieplūdumu FIFA Pasaules kausa izcīņas laikā, partnerībā ar Fox Sports dažu sekunžu laikā parādot visus ieskatos vārtus, kā arī piedāvājot citu piesaistošu saturu, piemēram, intervijas ar spēlētājiem. Pasaules meistarsacīkstes futbolā var ietekmēt Twitter 2. un 3. ceturkšņa rezultātus, palielinot ikmēneša un ikdienas lietotāju skaitu – īpaši ārpus ASV robežām; patlaban aptuveni puse kompānijas ienākumu tiek gūta starptautiskajā tirgū. 2014. gada FIFA Pasaules kauss futbolā Twitter deva $24 milj papildu ienākumus.

Pasaules futbola meistarsacīkšu priekšvakarā – 13. jūnijā – mikroblogu tīkla īpašnieces tirgus kapitalizācija sasniedza $32,28 mljrd.

No indeksiem izsviesti General Electric un Lenovo

 General Electric 26. jūnijā tika izslēgta no Dow Jones rūpnieciskā indeksa Industrial Average (DJIA), jo kopš 2017. gada sākuma šī konglomerāta akcijas kritušās teju par 60%. General Electric bija viena no pirmajām komponentēm Dow Jones indeksā, ko sākotnēji veidoja 12 kompāniju papīru kotācijas, tajā atrodoties kopš 1896. gada. Konglomerāts pārstājis būt par nozīmīgu DJIA sastāvdaļu neatstājot būtisku ietekmi uz tā dinamiku; tā vietu indeksā ieņēmis aptieku tīkls Walgreens Boots Alliance.

Fondu indeksu provaiders Hang Seng Indexes Company 4. jūnijā izslēdza Lenovo Group Ltd akcijas no indeksa Hang Seng aprēķiniem, jo strauji kritusies ķīniešu PC un elektronikas ražotāja papīru vērtība. Vietas zaudēšana indeksā var vēl vairāk sarežģīt Lenovo stāvokli, jo līdz ar to kompānija zaudē pasīvo fondu investīcijas, kas piesaistītas indeksam. Bloomberg šādu fondu pārvaldīto aktīvu kopapjomu novērtē par vismaz $107 mljrd.

Hang Seng – Honkongas fondu biržas svarīgākais indekss, kas tiek aprēķināts kā kapitalizācijas ziņā 34 Honkongas lielāko akciju kapitāla kompāniju vidējais svērtais. Lenovo kapitalizācija kritusies par 56% kopš 2013. gada marta, kad kompānijas akcijas tika iekļautas indeksa aprēķināšanā, un sasniegusi minimumu kopš 2009. gada.

Daži interesanti sagaidāmie IPO

• Bloom Energy

Jūnija vidū kompānija, kas darbojas perspektīvajā enerģijas glabāšanas un pārvaldīšanas nozarē, savā publiskā piedāvājuma pieteikumā norādījusi apņemšanos piesaistīt $100 milj. Bloom Energy 1. ceturkšņa apgrozījums pieaudzis no $72 milj pērn uz $169 milj šajā gadā, bet tās tīrie zaudējumi attiecīgi mazinājušies no $65 milj uz $18 milj.

Kompānijas bizness virzīts uz daudz plašāku segmentu, nekā tikai enerģijas uzkrājēji; tā mērķtiecīgi orientējas arī uz enerģijas sadales tirgu, kura apjoms tiek novērtēts par $2,4 trlj. Patlaban Bloom Energy risinājumi, kuru kopējā jauda mērāma simtos megavatu, tiek izmantoti ap 500 laukumos dažādos planētas reģionos. Viedo sadales sistēmu pielietošanai ir plašs spektrs, tiek nodrošināta noturīga energoapgāde attālinātiem ciematiem, salu teritorijām, stihisku nelaimju piemeklētiem reģioniem, datu apstrādes centriem, kritiski svarīgiem infrastruktūras objektiem.

Galvenais šī inovatīvā biznesa risks ir lielie izdevumi pētījumiem un izstrādēm, kā arī mārketingam. Vienlaikus kompānijas rīcībā ir sarežgītas tehnoloģijas, kas var izrādīties ļoti pieprasītas globālās enerģētikas digitālās transformēšanas etapā.

• SurveyMonkey

Kompānija, kas pēdējoreiz līdzekļus piesaistījusi 2014. gadā, gūdama $2 mljrd augstu novērtējumu, iesniegusi konfidenciālu pieteikumu IPO sagatavošanai. Tas nozīmē, ka investori šajā gadījumā nezinās, cik daudz naudas uzņēmums vēlas piesaistīt, kāds ir tā biznesa modelis, tāpat nebūs zināmas nekādas sagaidāmā publiskā piedāvājuma detaļas.

SurveyMonkey dod iespējas kompānijām veikt savu klientu aptaujas un daudz vieglāk savākt atsauksmes par produktiem un klientu apkalpošanu.

• Marley Spoon

Berlīnē bāzētais serviss, kas abonentus nodrošina ar precīzi nomērītu pārtikas produktu komplektiem un kas konkurē ar tādām kompānijām kā Blue Apron un HelloFresh, iesniedzis IPO pieteikumu Austrālijas biržā – daļēji tāpēc, ka šis kontinents ir viens no galvenajiem Marley Spoon tirgiem. Kompānija bez tam darbojas ASV, Austrijā, Beļģijā, Nīderlandē un Vācijā. Uzņēmumam ir pavisam 110 tūkst aktīvu klientu un šogad tas plāno vairāk kā $100 milj lielu apgrozījumu.

Vācijas uzņēmums stratēģiskās attīstības nolūkos IPO rezultātā vēlas piesaistīt ap $53 milj. Uz jautājumu, kāpēc Marley Spoon atsakās no tālākā venture un privātā kapitāla finansējuma, tā līdzdibinātājs un galvenais CEO Fabians Zīgels atbild, ka grib piedalīties uzņēmuma vadīšanā vēl ilgu laiku – IPO, kā rezultātā 34% kompānijas pāries svešās rokās, nozīmē, ka vadītāju komanda saglabās kontroli pār to.

• Argo Blockchain

Kompānija gatavojas īstenot IPO Londonas biržā (LSE), tādējādi tā kļūs par pasaulē pirmo publisko kompāniju, kas darbojas kriptovalūtu maininga jomā. Argo plāno gūt panākumus, izmantojot tā dēvēto modeli 49er, kas paredz strauji augošajā maininga tirgū tirgot tā dalībniekiem galvenos instrumentus un pakalpojumus. Lietotāji par $25 mēnesī var pievienoties ieguves puliem, izmantojot Kvebekas maininga fermā izvietotās iekārtas. Kļūt par maininga industrijas individuālu dalībnieku nozīmē investēt lielus līdzekļus ASIC un elektroenerģijā, iekams tiek sasniegts pelnīšanas līmenis.

Argo plāno piesaistīt £20 milj pie kompānijas novērtējuma £40 milj apjomā. Tirgus reakcija uz kompānijas listingu LSE liecinās par mazo investoru gatavību izdarīt nozīmīgas likmes kriptovalūtu jomā. Interesi par publiskā piedāvājuma īstenošanu izrāda arī citas kompānijas, kas nodarbojas ar kriptovalūtu mainingu. Piemēram, tirgus līdere Bitmain un tās konkurente Canaan arī tuvojas IPO.

• Niantic

2016. gadā papildinātās realitātes izstrādātājkompānija izveidoja savu populāro spēli Pokemon Go, tomēr savus panākumus ātri attīstīt tai neizdevās. 2018. gadā Niantic nolēmusi vēlreiz sevi skaļi pieteikt. Pērnruden tā piesaistīja investīcijas $200 milj apjomā, solot piedāvāt spēli Wizards Unite pēc grāmatu sērijas par Hariju Poteru motīviem.

Lai kā arī veidosies kompānijas turpmākais liktenis, šogad tā pilnīgi noteikti nokļūs uzmanības degpunktā. Noteikti daudzi sekos līdzi tam, kā Pokemon Go piekritēji reaģēs uz jauno Niantic produktu, kas var kļūt par izšķirošo ingredientu burvju maisījumā, kura iedzeršana var vest pie IPO.

Čelendžerbanka Revolut palīdzēs arī investēt

3 gadus eksistējošā firma Revolut, kas operē Fin Tech teritorijā, plāno ieviest bezkomisijas akciju un obligāciju tirgošanas pakalpojumus. Revolut jau divkāršojusi savu lietotāju skaitu kopš 2017. gada novembrī anonsētā 1 milj sliekšņa sasniegšanas.

Londonas startaps paziņojis, ka tā tirgošanās platforma Wealth ļaus investēt virknē firmu, kas reģistrētas Apvienotās Karalistes un Savienoto Valstu biržās; līdztekus būs iespējams investēt biržu investīciju fondos (ETF) un opciju līgumos. Plānotais bezkomisijas pakalpojums konkurēs ar tādām kompānijām kā britu Trade212 un amerikāņu Robinhood.

Revolut darbību uzsāka kā ar aplikāciju sasaistīta bezmaksas valūtas karte. Firma strauji paplašinājās, sākot klientiem piedāvāt bezmaz visu: no ceļojumu apdrošināšanas caur investīcijām nekustamajā īpašumā līdz pat kriptovalūtu tirdzniecībai. Tā skaidri ļāvusi noprast par savu apņemšanos paplašināt savu bankas pakalpojumu spektru, piedāvājot atvērt norēķinu kontus; Revolut iesniegusi arī pieteikumu bankas licences iegūšanai.

“Mūsu fokuss kopš palaišanas brīža bija vērsts uz to, lai piedāvātu produktu, kas ir pilnīgi pretējs tradicionālajām bankām,” komentē Nikolajs Storonskis, Revolut līdzdibinātājs un galvenais CEO. “Mēs veidojam pasaules klases tehnoloģiju, kas finanses atgriež cilvēku kontrolē, mēs runājam ar saviem klientiem kā cilvēki, un mēs nebaidāmies mest izaicinājumu vecajai domāšanai, lai ieviestu inovācijas.”

Šobrīd Revolut apdrošināšanas un kredīta produkti pieejami vienīgi Eiropā; visplašāk tie tiek izmantoti Apvienotajā Karalistē. Tuvākajos mēnešos startaps plāno paplašināt savu ģeogrāfiju ar ASV, Kanādu, Singapūru, Honkongu, Austrāliju un Jaunzēlandi. Revolut paziņojusi, ka savu fondu tirgu instrumentu platformu plāno palaist nākamgad.

Pēc DST Global $250 milj ieguldījumiem investīciju C kārtā Fin Tech uzņēmums pievienojies Eiropas IT vienradžu pulkam. “Revolut izstrādā un piedāvā tehnoloģijas, kas samazina finanšu pakalpojumu sarežģītību un cenu patērētājiem un mazajam biznesam,” apliecinājis Toms Stafords no DST Global.

Ieguldījumu sērija firmā notiek uz milzīgu investīciju citos Eiropas banku un Fin Tech startapos fona. Piemēram, martā Vācijas startapā N26 ieplūda $160 milj, bet britu Atom piesaistīja £149 milj. Revolut sevi pieskaita Eiropas čelendžerbankām – tās lielākoties ir digitālās bankas, kas vēlas konkurēt ar ievērojami lielākām kredītiestādēm.

Mobilā banka N26 nesen paziņojusi, ka tās platformā reģistrēts 1 milj lietotāju; to skaits divkāršots 9 mēnešu laikā. N26 tuvākajos mēnešos plāno invāziju ārpus eirozonas, nākamo akcentu liekot uz AK un ASV klientiem. N26 ik dienu piesaista caurmērā 2500 lietotājus; Revolut pārstāvji februārī pauda, ka viņu produkti ik dienu iekaro 6000-8000 jaunu klientu, kā arī paziņojuši, ka grib gūt 100 milj klientu visā pasaulē 5 gadu laikā.

TraceLink: “ķerot” viltotas recepšu zāles

Kompānija TraceLink, kuras programmnodrošinājums kontrolē ārstniecisko preparātu piegādes, savu darbību virza uz viltotu ārstniecības līdzekļu izskaušanu. TraceLink jau piesaistījusi papildus $60 milj finansējumu investīciju D sērijas ietvaros; uzņēmumā investējušas jau 18 firmas.

Kompānija palīdz farmācijas kompānijām ievērot konkrētu valstu prasības viltotu preparātu atklāšanā un izskaušanā, kas kļuvis īpaši svarīgi kopš 2013. gadā pieņemtā Likuma par ārstniecības preparātu piegāžu ķēžu drošumu. Šo patērētāju aizsardzības pasākumu nolūks – novērtēt to preparātu, kas var būt viltoti, zagti, kontaminēti vai citādā veidā kaitīgi, iedarbību uz cilvēku.

Nav pārsteidzoši, ka TraceLink tuvākā perspektīvā varētu īstenot pāreju uz publiskas kompānijas statusu, citstarp pateicoties iespaidīgajiem ceturkšņu pārskatiem un klientu skaita pieaugumam. TraceLink apgrozījums 2018. gada 1. ceturksnī palielinājies par 69% pret attiecīgo laikposmu pērn.

Marriott: investīcija nākotnes industrijā

Kompānija Marriott International Inc. līdz 2020. gadam laidīs ūdenī pirmos peldošos hoteļus, kas faktiski būs lielas jahtas ar dzīvokļiem. Marriott izseko pārmaiņām, kas sagaidāmas nodrošinātu cilvēku dzīvesveidā – šis apstāklis pastiprina pozitīvu ilgtermiņa prognozi šī uzņēmuma biznesam.

20. gs turpinājās nodrošināto cilvēku migrācija uz piekrastēm, bet 21. gs tā virzīsies tālāk – uz piekrastes jūras zonu un okeānu. Negatīvās klimata izmaiņas novedušas pie postošu viesuļvētru skaita pieauguma piekrastes zonās; bez tam apdzīvotības blīvuma palielināšanās pazemina dzīves kvalitāti. Dažās valstīs nodrošinātajiem pilsoņiem būvē salas ar paaugstināta komforta dzīvojamo vidi. Līdztekus tiek projektētas peldošas mājas, gaisa taksometri lidojumiem piekrastes zonā un citi nākotnes premiālās dzīvošanas infrastruktūras elementi.

 Marriott uz šī fona piedāvā savu variantu: komfortablas jahtas ar relatīvi nelielu kajīšu, kas pielāgotas ilgstošai dzīvošanai, skaitu. Savus pakalpojumus šie jūras transportlīdzekļi piedāvās, lietojot zīmolu Ritz-Carlton Yacht Collection. Šie peldlīdzekļi ir mazāki, nekā kruīzlaineri – to tonnāža sastāda 24 tūkst t. Uz tiem paredzēti 149 kajīšdzīvokļi 298 viesiem; paredzētā platība uz vienu cilvēku atpūtas zonās – ne mazāk par 8 m2. Uz jahtām paredzēti butiki, izklaidējošā programma, zonas bērniem; dreskods obligāts.

Sagaidāms, ka kajīšdzīvokļa īres cena būs no $4700 par 7 dienām. Potenciālie klienti varēs īrēt dzīvojamo platību uz jahtas par cenu, kas salīdzināma ar maksu par premiālu dzīvokli ASV piekrastē.

 Ritz-Carlton dzīvokļu jahtas ir iniciatīva, kas visdrīzāk kļūs par Marriott jaunu peļņas ģenerēšanas veidu.

 Korporācijas – saules enerģijas piekritējas

Bizness saules enerģijā investē rekordapjomus. Atbilstoši Solar Energy Industries Association (SEIA) datiem, uz amerikāņu korporatīvajiem klientiem attiecināmi 325 MW pērn uzstādīto jaudu. Izceļam 10 korporācijas, kuru uzstādīto solāro bateriju jauda ir vislielākā.

 10. Amazon -33,6 MW: kompānija atbalsta ne vien saules enerģētiku, bet arī pērn pabeigusi vēja parka – Amazon Wind Farm Texas – celtniecību, kam ik gadu jāģenerē 1 milj kWh tīras enerģijas

9. Macy’s – 38,9 MW: veikalu tīkls nolēmis pie tā neapstāties un šogad plāno apstrādāt jau 70% atkritumu

8. Ikea – 44,9 MW: uz 2020. gadu Ikea plāno saražot tik daudz atjaunīgās enerģijas, cik patērē pati

7. General Growth Properties – 50,2 MW: kompānija, kas darbojas nekustamo īpašumu sfērā, ilgtspējīgu attīstību formulē kā neatņemamu tās ilgtermiņa panākumu stratēģiju

6. Costco Wholesale – 50,8 MW: uzņēmums apgalvo, ka uz 2017. finanšu gada beigām tas izmanto fotoelektriskās sistēmas 100 noliktavās, kas izvietotas no Ņujorkas līdz Japānai

5. Kohl’s – 51,5 MW: kompānija ne vien uzstāda solāros paneļus, bet arī ik gadu pārstrādā ap 150 tūkst t materiālu, kas sastāda 80% no tās radītajiem atkritumiem

4. Apple – 79,4 MW: IT gigants šogad paziņojis, ka it visa tā infrastruktūra it visās valstīs par 100% strādā no tīras enerģijas; Apple vadītājs Tims Kuks to nosaucis par lielu kompānijas sasniegumu

3. Prologis – 120,7 MW: uzņēmums tiecas samazināt par 20% siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas apjomu uz 2020. gadu, salīdzinājumā ar 2011. gadu

2. Walmart – 149,4 MW: līdztekus šī iespaidīgā rādītāja sasniegšanai mazumtirdzniecības gigants plāno līdz 2030. gadam samazināt kaitīgo izmešu daudzumu par 1 mljrd metrisko tonnu

1. Target – 203,5 MW: vien 2017. gadā kompānija uzstādījusi solāros paneļus ar kopējo jaudu virs 40 MW

Arvien vairāk cilvēku gatavi atteikties no televizora

Amerikāņu skaits, kuri gatavi atteikties no televizora, pieaug ik gadu. Lai arī televizori patlaban atrodas 96% amerikāņu mājās, situācija tuvākajā laikā var mainīties. Iemesli, kāpēc skatītāji gatavi teikt televizoram ardievas, meklējami apstāklī, ka arvien vairāk izklaidējoša satura tiek patērēts ar viedtālruņu, planšešu un klēpjdatoru starpniecību. Bieži tas saistīts ar to, ka lietotāji izvēlas iemīļotu TV šovu noskatīšanās laiku, kā arī daļēji ar to, ka cilvēki arvien vairāk laika pavada ārpus mājām.

Pirmie šīs pārmaiņas izjutīs sadzīves tehnikas ražotāji un pārdevēji. Ja tīneidžeris 1980-ajos un 1990-ajos sapņoja par televizoru savā istabā, tad tagad viņam pietiek ar klēpjdatoru. Tas nozīmē, ka televizoru skaits mājās nenovēršami saruks.

Saskaņā ar jaunākā Pew Research Center pētījuma datiem, 31% amerikāņu iedzīvotāju atzinis, ka viņiem būtu grūti atteikties no televizora mājās. Salīdzinājumam – 2006. gadā attiecīgais skaitlis bija 44%. Vienlaikus labprātāk no televizora atsakās jauni cilvēki 18-29 gadu vecumā: tikai 16% no viņiem nav ar mieru atteikties no tradicionālās TV.

Jauni cilvēki ieraduši vērot saturu savās mobilajās ierīcēs; pieaugot, viņi paliek uzticīgi ieradumiem. Mobilās tehnikas iespējas uzlabojušās, interneta ātrums, kas nodrošina straumētā video skatīšanos, palielinājies. Intereses par TV paketēm krišanās pirmkārt ietekmējusi kabeļu operatorus, kuri sākuši zaudēt abonentus. 2016. gadā ASV kabeļu kanāliem pieslēgušos skaits samazinājās par 795 tūkst, bet 2017. – jau par 1,495 milj.

Šāda dinamika ir pilnīgi dabiska, jo 61% 18-29 gadu vecu lietotāju, kas varētu kļūt par jauniem kabeļoperatoru abonentiem, atzīmē, ka tieši straumētais video ir galvenais satura gūšanas veids.

Tādu straumēšanas pakalpojumu piegādātajiem kā Netflix Inc., Apple Inc., Amazon Inc., Roku Inc. šī noteikti ir pozitīva ziņa. Arī tādi milzu kabeļzīmoli kā Comcast Corp. pārstrukturē savu biznesu par labu jauno patērētāju vajadzībām, piedāvājot pieejas platjoslas internetam un straumēšanas pakalpojumus.

Vēl labāka ziņa visiem tirgus spēlētājiem ir tā, ka patērētāji neatsakās no video noskatīšanās un nepārstāj mīlēt filmas un TV šovus; viņi vienkārši maina to noskatīšanās veidu. Uzvarētāji visdrīzāk būs tie, kas nodrošinās maksimāli izdevīgus pieslēgšanās un noskatīšanās nosacījumus; nebūt ne pēdējā loma būs abonentmaksai. Lai arī, kā pierādījusi Netflix pieredze, kvalitatīva satura gadījumā pat abonentmaksas palielināšana var nekļūt par šķērsli klientu bāzes ieņēmumu pieaugumam.

Nesen Morgan Stanley veiktā aptauja nodemonstrējusi, ka šogad straumēšanas pakalpojumi izrādījušies populārāki, nekā pērn. Netflix lietošana pieaugusi par 4%, tagad šo servisu izmanto 46% aptaujāto. Amazon produktu patēriņš aptaujāto vidū sasniedzis 30%. Noskatīšanās ērtums, iespēja izvēlēties saturu un platjoslas interneta pieejamība – šie ir galvenie iemesli, kuru dēļ cilvēki dod priekšroku straumēšanas pakalpojumiem.

Galvenais iemesls, kāpēc lietotāji izvēlas Netflix – liels daudzums oriģinālu filmu un seriālu. Šādu atbildi snieguši 56% respondentu. Akcents uz oriģinālu seriālu veidošanu novedis pie tā, ka apmēram 40% lietotāju domā – konkurentu vidū tieši Netflix piedāvā labākos oriģinālos produktus. Pie tam kompānijas oriģinālproduktu portfelis vienīgi piebriest un tie kļūst aizvien daudzveidīgāki. Šogad kompānija laiž klajā ap 700 oriģinālu filmu un seriālu amerikāņu un ārzemju tirgiem.

Arī The Walt Disney Co plāno pāreju uz straumēšanas pakalpojumu tirgu, cenšoties kompensēt sava kabeļu biznesa sašaurināšanos. Piemēram, kompānija plāno izlaist oriģinālseriālu Zvaigžņu kari un ar šīs franšīzes palīdzību cer piesaistīt jaunus abonentus. Disney portfelī atrodamas arī tiesības uz virkni citu franšīžu, kas ļaus veidot pilnvērtīgu saturu dažādām auditorijām.

Amazon Prime Video klienti mazāk atkarīgi no satura kvalitātes, jo 74% abonentu pieslēgušies, lai gūtu bezmaksas preču piegādi divu dienu ietvaros. Iespēja gūt pieeju videopakalpojumiem – tikai patīkams papildinājums piedāvājumam. Tomēr Prime abonenti pozitīvi reaģē uz Amazon lēmumu vairāk investēt oriģinālajā saturā. Tā rezultātā to patērētāju skaits, kas skatās Prime Video tieši satura dēļ, palielinās. Izaugsmes potenciāls patiešām ir liels – apmēram 20% Prime abonentu Savienotajās Valstīs vispār nezina par Prime Video pieejamo saturu, bet 30% pateikuši, ka dod priekšroku citiem straumēšanas servisiem.

Visi straumēšanas segmenta patērētāji kopumā kļūst aizvien prasīgāki pret tā saturu, kā arī pret tā noskatīšanās ērtumu. Tādas lielas kompānijas kā Netflix un Amazon saviem klientiem piedāvā izvēles brīvību, līdz ar to iekarojot arvien lielāku popularitāti. Grandiozās investīcijas saturā, ko īsteno šīs kompānijas, liek patērētāju skaitam augt.

Saskaņā ar Amerikāņu patērētāju apmierinātības indeksa (ACSI) datiem, interneta piegādātāji un kabeļu operatori nonākuši pēdējā vietā visu ASV patērētāju biznesa kategoriju vidū. Kopējais interneta piegādātāju novērtējums noslīdējis līdz rekordzemam līmenim, bet kopējais abonējamās TV pakalpojumu (kabeļi un mākslīgie pavadoņi) novērtējums krities līdz zemākajam līmenim pēdējo 11 gadu laikā. Interneta un kabeļkompānijas caurmērā guvušas 62 punktus 100 baļļu vērtējuma skalā; vienlaikus straumētā video servisi klientu apmierinātības reitingā caurmērā novērtēti ar 75 punktiem.

Pēc aptaujas veicēju domām, apmierinātības ar interneta piegādātājiem un kabeļu kompānijām krišanās saistāma ar šāda veida uzņēmumu biznesa shēmu, kas paredz dažus tā saucamos slēptos ieņēmumus, priekšapmaksu par noteiktu laika periodu, abonēšanu utt. Nebūt ne mazsvarīgs faktors ir relatīvi augsta pakalpojumu cena – šis jautājums kļuvis īpaši aktuāls, plaši izplatoties straumēšanas servisiem, kas par salīdzinoši nelielu ikmēneša maksu piedāvā pieeju daudzveidīgam saturam pēc skatītāja izvēles.

ACSI apmierinātības reitingā 78 punktus guvuši 3 tirgus līderi: Netflix Inc., PlayStation Vue (Sony Corp.) un Twitch (Amazon Inc.). Straumēšanas serviss Hulu (daļēji pieder Comcast Corp.) ieguvis 75 punktus, kamēr Sling TV (DISH Network Corp.) un DirectTV Now (AT&T Inc.) nopelnīja attiecīgi 71 un 70 punktus.

Patlabanējo intereses par kabeļkanāliem krišanos attiecīgās kompānijas spēj kompensēt ar pieslēgumu platjoslas internetam nodrošināšanu. Ņemot vērā, ka patērētājiem noteiktos ASV reģionos nepastāv izvēles iespējas attiecībā uz interneta provaideriem, šī stratēģija strādā. Tomēr šāds biznesa modelis var nebūt dzīvotspējīgs, tiklīdz amerikāņu tirgū parādīsies alternatīvas platjoslas pieslēgumiem. Runa ir gan par jaunās paaudzes tīklu G5, kas spēj nodrošināt ar platjoslas kanāliem salīdzināmus ātrumus, gan par tehnoloģiskajiem gigantiem Alphabet Inc. un Facebook Inc., kas var uzsākt interneta pakalpojumu piegādi.