SVF: bažas optimisma ēnā

SVF ziņojumā Globālās ekonomikas perspektīvas pausts, ka visas lielās ekonomikas šogad demonstrē pieaugošus tempus otro gadu pēc kārtas, kā rezultātā pasaules IKP 2018. gadā palielināsies par 3,9%.

Globālās tautsaimniecības paātrināšanos sekmēs labvēlīgi noskaņojumi tirgos, saudzējoši finanšu nosacījumi un ASV nodokļu politika. SVF eksperti sagaida, ka spēcīgai izaugsmei īpašus šķēršļus neradīs akciju kursu lejupslīde biržās un spriedze tirdzniecības attiecībās starp ASV un Ķīnu. Vienlaikus tiek sagaidīts tirdzniecības apjomu pieaugums. Pērn tas sastādīja 4,9% pret 2,3% 2016. gadā. Tiek prognozēts, ka 2018. gadā globālās tirdzniecības apgrozījums augs par 5,1%.

Savukārt savā ziņojumā par finanšu stabilitāti SVF atzīmē, ka riskanto aktīvu vērtības izaugsme pēdējos gados atgādina pirms 2008. gadā uzplaiksnījušās finanšu krīzes notikušo: “Trauslā finanšu situācija, kas izveidojusies ārkārtīgi zemu aizdevuma likmju un zemas volatilitātes gados, var radīt problēmas nākotnē, apdraudot pasaules ekonomikas izaugsmi. Riskanto aktīvu cenu līmeņi joprojām ir pārāk augsti, īpaši ņemot vērā uzrodošās pazīmes, kas raksturīgas kredītu cikla pēdējai stadijai.”

Līdztekus tam SVF izsaka bažas par rekordaugsto valsts parādu līmeni: “Attīstīto ekonomiku valsts parāds atrodas caurmērā 105% pret IKP līmenī, kas nav pieredzēts kopš 2. Pasaules kara laikiem. Valstīs ar veidojošos tirgus ekonomiku un valstīs ar vidējiem ienākumiem parāds tuvojas 50% pret IKP – šāds līmenis pēdējoreiz tika vērots 1980-o gadu parādu krīzes laikā.”

Apple un Intel pārtrauks attiecības

Apple plāni atteikties no Intel procesoriem par labu savām izstrādēm kļuvuši par karstu tēmu. Eksperti uzskata, ka savi čipi korporācijai palīdzēs mazināt izdevumus par komplektējošām daļām. Ja puse kompānijas datoru tiks apgādāti ar Apple procesoriem, ražotāja ekonomija var sasniegt $500 milj gadā, aprēķinājis Bank of America Merrill Lynch analītiķis Vomsijs Mohens. Tāpat viņš izdara pieņēmumu, ka Apple savus desktopus un noutbukus pakāpeniski pārorientēs uz pašu izstrādātajiem CPU. “Patstāvīga čipu izstrāde dos labumu Apple, jo kompānija vairs nebūs atkarīga no Intel procesoru cikliem, tēriņi komplektējošām daļām mazināsies par $40-50, bet attīstības un pētniecības izdevumi var tikt optimizēti un samazināti,” analītiķis raksta vēstulē klientiem.

Viņaprāt, Apple bez tam var paātrināt savu produktu izstrādi, ja izmantos pašu ražotus čipus. Līdztekus tam būs iespējams apvienot mobilo un galda OS izstrādātāju komandas. Vomsijs Mohens uzstādījis Apple akciju mērķvērtību $220 līmenī, kas ir par trešdaļu vairāk, nekā šo papīru cena 2. aprīlī.

Apple projekta, kas atrodas agrīnajā izstrādes stadijā, nosaukums ir Kalamata. Pirmajiem datoriem, kas būs apgādāti ar Apple procesoriem, tirgū jāparādās 2020. gadā.

Intel nekad vēl nav atsegusi savus ar Apple saistītos ieņēmumus, tomēr tikai 2016. gada ienākumus no mikroshēmām iPhone LTE modemiem Cowen and Company novērtē par $1,5 mljrd.

Apple atsacīšanās no Intel produkcijas būs nozīmīgs trieciens amerikāņu čipmeikeram. Saskaņā ar Bloomberg datiem, Apple ļauj Intel gūt ap 5% gada ieņēmumu. Apple izmanto Intel procesorus savos produktos kopš 2005. gada.

Kolīdz 2. aprīlī parādījās informācija par Apple čipiem, Intel akcijas kritās par vairāk kā 6% jeb $3, tirdzniecības dienas noslēgumā noslīdot līdz $48,92 par papīru.

VW veiks aktīvu revīziju

Jaunais grupas CEO Herberts Dīss paziņojis, ka viņa mērķis ir multizīmolu konglomerāta pārvēršana par mazāku kompāniju ar spēcīgiem zīmoliem. Uzstājoties pirmajā preses konferencē uzņēmuma vadītāja statusā VW štābmītnē Volfsburgā, Dīss teica, ka pārlūkos dažādus VW portfelī atrodošos aktīvus, tostarp Renk un MAN Diesel, un vērtēs, vai ir mērķtiecīgi tos saglabāt, piebilstot, ka viņa teiktais nozīmē vai nu investīcijas biznesā, vai arī pārdošanu.

Koncerna noieta rentabilitāte pērn bija 7,4% pret 6% 2015. gadā, kad izraisījās dīzelgeitas skandāls. VW tāpat izdevās izturēt konkurences spiedienu no Toyota Motors Corp. puses, saglabājot pasaulē lielākā autoražotāja statusu.

Koncerna pamatzīmola Volkswagen realizācija martā pieauga par 4,9% gada izteiksmē, sasniedzot rekordu – 584,7 tūkst pārdotu automobiļu. 1. ceturksnī noiets palielinājās par 5,9%, pateicoties 1,53 milj pārdotām mašīnām.

Iespaidīgas kadru pārbīdes Microsoft

Korporācija paziņojusi par reorganizāciju: parādīsies nodaļa, kas atbildīga par Windows, Surface un Office, kā arī mākoņu pakalpojumu un mākslīgā intelekta nodaļa.

Pēc 21 gadu ilga darba kompānijā to atstās Terijs Maiersons, kurš bija atbildīgs par Windows virzienu. Reorganizācijas gaitā Windows un mākslīgā intelekta bāzes komponenšu izstrādātāji tiks apvienoti vienā komandā. Viņus vadīs Skots Gatrijs, līdzšinējais mākoņu platformas Microsoft Azure CEO.

Līdztekus tam parādīsies atsevišķa nodaļa Experiences & Devices, kas atbildēs par Windows, kā arī Office 365 pakalpojumu paketes beigu rezultātu un funkcijām. Par Ecperiences & Devices CEO kļūs Radžešs Dža, kurš līdz šim atbildēja par Office izstrādi.

Surface virziena vadītājs Panoss Panajs tagad būs produktu direktors un atbildēs par kompānijas ierīcēm – tādām kā Surface un papildinātās realitātes ķivere Hololens. Nodaļu Xbox, kuru vada Fils Spensers, izmaiņas neskars.

Microsoft CEO Satja Nadella savā vēstulē darbiniekiem raksta, ka kompānija fokusēsies uz mākslīgā intelekta sistēmu attīstību Azure, Windows un lietu interneta produktos. Pēdējo 12 mēnešu laikā Redmondas tehnoloģiskā giganta akciju vērtība augusi par 37%.

Šiauliu bankas: kapitāla atgriešanas līmenis saglabāsies virs 15%

Grupas Šiauliu bankas peļņa pēc nodokļu nomaksas pērn sastādīja €32,1 tūkst pret €43,7 2016. gadā, peļņa uz akciju 2017. gadā bija €0,07 pret €0,10 gadu iepriekš. Šim gadam un tuvāko gadu perspektīvā Šiauliu bankas formulējusi 2 stratēģiskus darbības virzienus: mazās un vidējās uzņēmējdarbības finansēšana, kā arī patēriņa finansēšana.

“Šajos segmentos mēs ceram aktīvi palielināt tirgus daļu ar jaunu klientu piesaistes palīdzību, paaugstinot esošo klientu lojalitāti un tieksimies pēc neapstrīdamām līdera pozīcijām,” naudaslietas.lv paziņoja Vitauts Siniuss, Šiauliu bankas galvenais izpilddirektors. Uzņēmējdarbības sfērā grupa turpinās paplašināt risinājumu ar finanšu instrumentu izmantošanu spektru.

“Nesen mēs noslēdzām sadarbības līgumu ar garantiju institūtu Invega, saskaņā ar kuru klientiem tiks piedāvāti garantēti faktoringa līgumi,” akcentēja V. Siniuss. “Būdama universāla banka, mēs nopietnu uzmanību pievērsīsim arī citiem darbības virzieniem: ikdienas bankingam, noguldījumiem un investēšanai, kā arī citām bankas operācijām.

Šogad mūsu banka, tāpat kā viss sektors, izjūt regulācijas izmaiņu ietekmi – spēkā stājas jaunās ES direktīvas. Tuvākajā laikā tiks uzsākta sekojošu dokumentu piemērošana: ar personiskajiem datiem saistītā direktīva GDPR, noguldījumu un investēšanas produktus reglamentējošā direktīva MiFID 2, PSD 2, kas dod iespēju trešajām personām izmantot banku datus maksājumu jomā. Šogad startē zibmaksājumi – mūsu banka tāpat intensīvi gatavojas attiecīgiem soļiem šajā sektorā.”

Līdztekus tam Šiauliu bankas patlaban turpina iekšējās kontroles un risku pārvaldes sistēmu pilnveidošanu; liela uzmanība tiek pievērsta darbības procesu uzlabošanai.

“Ņemot vērā uzraugošo institūtu prasības, bankas finanšu plāni paredz kapitāla atgriešanas līmeni gada ietvaros saglabāt virs 15%, ienākumu un izdevumu attiecību tradicionālajos darbības veidos – zem 45%, kapitāla pietiekamības rādītāju – virs 15%,” šī gada mērķus iezīmē V. Siniuss. Lielākajai daļai Šiauliu bankas gūtās peļņas jātiek novirzītai uz pašu kapitāla bāzes palielināšanu.

“Līdz Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas subordinētā aizdevuma dzēšanai palikuši mazāk kā 5 gadi, ar ko saistībā tiek meklēti risinājumi kapitāla efektivitātes 2. līmeņa saglabāšanai,” nobeigumā akcentē Šiauliu bankas galvenais izpilddirektors.

Grigeo akcijas cena ir mazliet pazemināta

Lietuvas kompānijai Grigeo ir 3 darbības virzieni. Visnozīmīgākais no tiem – Lietuvā notiekoša iepakojuma papīra un kārbu ražošana, līdztekus aktīvos ir arī šāda pat profila fabrika Ukrainā. “Pērn mēs kļuvām par lieciniekiem ļoti pozitīvām tendencēm – ķīniešiem slēdzot dažas ražotnes, palielinājās pieprasījums pēc iepakojuma papīra, un mēs uzrādījām labus rezultātus,” portālam naudaslietas.lv komentē Gintauts Pangonis, Grigeo prezidents. “Šogad līdz šim vērojam to pašu tendenci – paaugstinātas cenas tirgū pagaidām noturas. Tāpat redzam, ka palielinās pieprasījums pēc mūsu ražotā iepakojuma, daļēji arī tāpēc, ka gofrētais kartons ir ekoloģiski tīrs produkts. Šajā segmentā šogad vērojamās tendences atbilst mūsu prognozēm.”

Otrs svarīgākais Grigeo biznesa virziens ir higiēnas produktu – tualetes papīra un dvieļu – ražošana. “Iepriekš veicām investīcijas, līdz ar to mums ir brīvas jaudas, un arī šogad paaugstinām šīs produkcijas realizāciju,” saka G. Pangonis. “Lai arī citu higiēnas produktu sektorā redzamo tendenci – izejvielu cenas paaugstināšanos – paredzējām, tā izrādās mazliet lielāka par prognozēto. Pagaidām pēc 1. ceturkšņa šī virziena finanšu rezultāti ir mūsu prognozētajā līmenī.”

Kā atzīst Grigeo prezidents, uzņēmumam vismazāk nozīmīgajā virzienā – kokšķiedras plākšņu ražošanā – patlaban maz izmaiņu; ražošana un realizācija lielos vilcienos notiek pēc plāna. “Kad pirms dažiem gadiem kritās Krievijas rublis, radās neliels spiediens uz cenām no Baltkrievijas un Krievijas puses,” piebilst G. Pangonis. “Tagad, saistībā ar aktuālajiem notikumiem, rublis atkal krities. To izjūtam, taču, domāju, ka tas daudz neietekmēs uzņēmuma darbības rezultātus.”

Grigeo produkciju realizē apmēram 20 valstīs; pagaidām uzņēmums jaunus tirgus apgūt neplāno, bet strādā uz realizācijas apjomu un īpatsvaru palielināšanu esošajos tirgos.

“Visaugstākās kvalitātes produkcija mums nodrošina konkurētspēju Baltijas valstīs, Somijā, Zviedrijā, Dānijā, Vācijā un citur – nekādas starpības starp ģeogrāfiskajiem punktiem nav. Līdztekus visur nodrošinām labu klientu apkalpošanas servisu.

Mēs arvien esam gatavi iegādāties jaunus uzņēmumus un tos esam meklējuši, taču mums tuvajos reģionos izdevīgus pirkumus Grigeo paplašināšanai neesam atraduši vai arī aktīvi nav tikuši pārdoti. Runājot par kompānijām un uzņēmumiem, kas no mums attālināti – mēs neredzam, kā varētu izveidot labu sinerģiju starp tiem un ražošanu Lietuvā. Tas ko mēs iezīmējam, ir ražošanas jaudu palielināšana esošajos uzņēmumos nākotnē. Mēs paplašināsim iepakojuma un higiēniskā papīra ražošanu.

Kokšķiedras plātņu ražotni pirms kāda laika gribējām pārdot vāciešu uzņēmējiem, taču viņi nepirka, jo nepietika vietas uzbūvēt jaunu līniju. Kokšķiedras ražošanu mēs neplānojam paplašināt, mēs paplašināsimies divos iepriekšminētajos virzienos.”

Pērngad Grigeo ieņēmumi sastādīja €127,8 milj, pieaugot par 27% pret 2016. gada rādītāju. “Mūsu plānotais indikators šim gadam ir €142 milj,” saka G. Pangonis. “Es gribētu pievērst uzmanību mūsu kompānijas pērn sasniegtajam EBITDA €22,8 milj apjomā – aplūkojot mūsu rezultātus, var secināt, ka akcijas cena ir mazliet pazemināta un ka tā augs.”

Latvenergo: ekspansija Baltijas elektroenerģijas un dabasgāzes tirgos

Kā liecina AS Latvenergo revidētie finanšu rezultāti, koncerna apgrozījums 2017. gadā sastādīja €925,6 milj pret €931,6 milj gadu iepriekš. Savukārt 2016. gada peļņas rādītājs – €130,6 milj – pērn tika pārsniegts gandrīz divarpus reižu, sasniedzot €322,0 milj. Šo koncerna peļņas masu veidoja ikgadējā saimnieciskā darbības komponente (€172,9 milj), kā arī nodokļu reformas rezultātā reversētais atliktais uzņēmumu ienākumu nodoklis (€149,1 milj).

Koncerna elektroenerģijas mazumtirdzniecības tirgus daļa Baltijā pērn sastādīja 27%; ārpus Latvijas pārdotais elektroenerģijas daudzums veido trešdaļu no kopējā mazumtirdzniecībā pārdotā elektroenerģijas apjoma. 2017. gadā mazumtirdzniecības klientiem Baltijā pārdotas 6,9 TWh elektroenerģijas: Latvijā – 4,6 Twh, Lietuvā – 1,3 TWh, Igaunijā – 1,0 TWh.

Pēc 2017. gada aprīlī notikušās dabasgāzes tirgus atvēršanas Latvijā Latvenergo uzsāka tirdzniecību ar zilo zeltu biznesa klientiem Latvijā un Igaunijā.

No koncerna gūtās peļņas turpmākajos gados valsts budžetā maksājamo dividenžu paredzamais apjoms 2018. gadā ir €94,2 milj, 2019. gadā – €132,9 milj, 2020. gadā – €127,1 milj. Pērn dividendēs par valsts kapitāla izmantošanu budžetā iemaksāti vairāk kā €90 milj.

Latvijas gāze: klienti atgriežas

Kopš 2018. gada sākuma AS Latvijas gāze akcijas cenas pieaugums bijis divreiz lielāks nekā indeksa OMX Baltic Benchmark GI izaugsme. “Tas liecina, ka investoriem ir pārliecība par mūsu uzņēmuma nākotni,” portālam naudaslietas.lv komentē Anastasija Petere, Latvijas gāzes tirdzniecības departamenta korporatīvo klientu apkalpošanas daļas vadītāja. “Latvijas gāzes nozīmīgāko pārmaiņu gads, kad tika nodalīts pārvades un uzglabāšanas uzņēmums un gada nogalē arī sadales funkcija tika nodota meitas sabiedrībai, jau ir aiz muguras.” Faktiski tas nozīmē, ka uzņēmuma vadība šogad var pilnvērtīgi fokusēties uz biznesa attīstību un paplašināšanu – domājot gan par jauniem tirgiem, gan jauniem produktiem.

“Gāzes tirgus atvēršanas apstākļos redzam, ka zaudētie klienti atgriežas, jo sāk izprast kopējās gāzes piegādes līguma izmaksas,” atzīmē A. Petere. “Aktuāla problēma ir cenu piedāvājuma salīdzināšana, jo tajos ne vienmēr tiek ietvertas visas komponentes, kuras no klienta tiks prasītas. Mūsu piedāvājumi ir konkurētspējīgi un elastīgi, bet galvenais – mūsu uzņēmums var nodrošināt piegādes drošību saviem klientiem, kas jo īpaši svarīgi ziemas laikā.”

Kā Fin Tech kompānijas maina finanšu sektoru

Strap jomām, kuras patlaban izmaina Fin Tech kompānijas, jāizceļ banku biznesa transakcijas. Jaunie uzņēmumi tirgū piesaka un ievieš tehnoloģiskos produktus ar zemu pašizmaksu, iekarojot nozīmīgu pīrāga daļu. Ķīniešu WeChat un Alipay 2016. gadā apstrādāja maksājumus $3 trlj apjomā pret $80 mljrd 2012. gadā; sekojoši šo maksājumu sistēmu vērtība ievērojami augusi. WeChat pieder kompānijai Tencent, kuras Mcap (tirgus kapitalizācija) uz 2016. gada sākumu sastādīja $180,9 mljrd, 2017. gada sākumā – $231,4 mljrd, bet 2017. gada decembrī – $487,6 mljrd. Alipay – giganta Alibaba Group struktūrvienības – Mcap 2016. gada sākumā bija $192,7 mljrd, 2017. gada sākumā – $219,2 mljrd, gada beigās – $438,7 mljrd.

Līdzīga situācija ar ASV publiskajām kompānijām PayPal un Square, kas pārņem banku transakciju biznesu savās rokās. PayPal Mcap 2016. gada sākumā bija $42,4 mljrd, 2017. gada sākumā – $48,6 mljrd, 2017. gada beigās – $88,5 mljrd. PayPal sistēmā ik dienu tiek īstenots vairāk kā 5 mln transakciju. Izaugsme atspoguļojas ieņēmumu dinamikā: 2015. gadā – $9,2 mljrd, 2016. gadā – $10,8 mljrd, 2017. – $13,0 mljrd, bet 2018. gadā tiek sagaidīti vairāk kā $15,2 mljrd lieli ienākumi. Square tirgus kapitalizācija 2016. gada sākumā atradās pie $4,1 mljrd atzīmes, 2017. gada sākumā tā bija jau $4,9 mljrd, bet uz decembri pieauga vairākkārtēji – līdz $14,4 mljrd. Patlaban Square uzrādītais savu transakciju caurmēra apstrādes ātrums sasniedz 4,2 sekundes. Kompānijas peļņas prognoze 2018. gadam ir $204,6 milj, 2019. gadam – $349,5 milj, 2020. gadam – $541,4 milj.

Cita Fin Tech panākumu tendence saistīta ar to, ka bankas operācijas savijas ar jebkuru biznesu. Šajā Fin Tech firmu un habu sadures vietā vērojama automatizācijas procesu attīstība. Agrāk vienīgi lielas kompānijas varēja atļauties izmantot tādu gigantu kā Oracle vai SAP produktus savu (banku transakciju, ar faktoringu saistīto) procesu automatizācijai un integrācijai. Šīs sistēmas ir sarežgītas, dārgas un grūti transformējamas. Tagad tirgū parādās platformu risinājumi (tā pati Square): tiek radītas dažādas aplikācijas veikaliem, restorāniem, noliktavām. Tas mazajam biznesam sniedz iespēju visai veiksmīgi konkurēt ar lieliem biznesa formātiem uz daudzu procesu, kuri agrāk tām nebija pieejami, automatizācijas un optimizācijas rēķina.

Vēl viena Fin Tech iniciēta tendence saistāma ar apstākli, ka tagad jebkuras maksāšanas funkcijas integrējas cilvēka ikdienā. Vieni šeit saskata tehnoloģisku izrāvienu, otri – noteiktas problēmas. Faktiski ar vienas pogas nospiešanu mēs kaut ko apmaksājam internetā, teju ik dienu īstenojam mikromaksājumus, kaut ko abonējam vai iekļaujam automātiskajos maksājumos. Tas neapšaubāmi ir ērti, taču pie šādiem nosacījumiem cilvēkam arvien grūtāk kontrolēt savu budžetu – gandrīz visa nauda funkcionē bezskaidrā veidā. Līdz ar to šobrīd pieaug pieprasījums pēc finanšu palīgiem, kas klientam nāktu talkā optimizēt viņa izdevumus.

Kompānijas, kas piedāvā šādus lielā mērā elementārus pakalpojumus, palīdzot klientam veidot uzkrājumus, pēdējos gados uzrādījušas nozīmīgu izaugsmi. Piemēram, mikroinvestīciju platformai Acorns ir vairāk kā 2,3 mln aktīvu kontu visā pasaulē. 2017. gada novembrī kļuva zināms par PayPal un Acorns partnerības noslēgšanu. Savukārt kompānija Albert, kas ir sava veida mobilais maks, palīdz noskaidrot klienta tēriņu raksturīgās iezīmes un izmaiņas tajos. Cilvēkam grūti kontrolēt visus abonēšanas (internets, televīzija, mobilais telefons, “reklāmas slazdi” utt) nosacījumus, kā rezultātā viņš automātiski saņem papildus pakalpojumus un tēriņi pieaug. Serviss Albert palīdz atteikties no nevajadzīgiem pakalpojumiem.

Līdzīga situācija ar neskaitāmajiem kredītproduktiem – lai tiktu ar tiem skaidrībā, brokeris nebūs lieks. Firmas, kas izstrādā šādus finanšu palīgus personisku maksājumu un izdevumu kontrolei, veidojot viedos makus, jau kļuvušas par nozīmīgu Fin Tech sfēras sastāvdaļu un perspektīvā var izrādīties ļoti veiksmīgas.

IT firmu publisko piedāvājumu vilnis: vai IPO tagad īstenos arī sektora monstri?

2017.gadā Snap Inc īstenotais publiskais akciju piedāvājums raisīja pārāk daudz diskusiju. Facebook iegādātās Instagram spēks izrādījās ļoti liels, rezultātā Snap auditorijas pieaugums bremzējās un kompānijas papīru cena noslīdēja par 40%. Protams, vienlaikus virkne IPO veikušo kompāniju, tostarp Roku Inc, palielināja savu kapitalizāciju par vairāk kā 100%. Lai kā būtu, 2017. gada beigās viena pēc otras visai pazīstamas augsto tehnoloģiju kompānijas sāka sniegt komentārus par iespējamiem publiskajiem piedāvājumiem.

Gadiem ilgs teju bezvēja periods skaidrojams ar to, ka uz IPO tirgu spiedienu izdara milzīgais kapitāla un sekundārās likviditātes apjoms, kas gaida privātā kapitāla firmu pēdējās finansēšanas stadijas, kas daudzām no šiem uzņēmumiem liek novilcināt IPO. Viena pati SoftBank ar savu $95 mljrd lielajiem fondu līdzekļiem sava apjoma ziņā ekvivalenta IPO finansējumam Savienotajās Valstīs pēdējo 3 gadu laikā.

Vienlaikus agrāk vai vēlāk investori vēlas redzēt savu ieguldījumu atgriešanu. Ņemot vērā milzīgo iesaldēto līdzekļu daudzumu Silīcija ielejas vienradžos, vienreiz jāpienāk to IPO laikam. Pilnīgi iespējams, ka 2018. kļūs par gadu, kad tiks īstenots ievērojami vairāk publisko piedāvājumu, nekā dažos iepriekšējos gados.

2017.gadā ASV tika īstenoti 37 IPO un piesaistīti $9,9 mljrd investīciju, pārspējot attiecīgos 2016. gada indikatorus – 21 un $2,9 mljrd. Vienlaikus pērngada rādītāji atpaliek no 2014. gada, kad tika īstenoti 56 publiskie piedāvājumi, piesaistot $32,9 mljrd.

Katrā ziņā šogad notikušo Dropbox un Zscaler IPO panākumus sekmēja slēptais pieprasījums pēc IT firmu IPO. Fakts, ka šajā gadījumā uzņēmumi guva panākumus, plašāk paver iespējamību logu kompānijām, kas tikai apsver publiskā piedāvājuma izdarīšanu. IPO konveijera stāvoklis atkarīgs no investoru pieprasījuma pēc straujas izaugsmes un revolucionārām tehnoloģijām saglabāšanās.

Daudzi tādi augsto tehnoloģiju giganti kā Airbnb, Palantir Technologies, Stripe, Pinterest un Uber Technologies jau kopš 2014. gada un pat agrāk atrodas visnepacietīgāk gaidīto IPO sarakstā. Tomēr šie vienradži nav tipiski piemēri, šogad ir milzīga buķete citu kandidātu. Lielais Dropbox triumfs martā, kad kompānijas akciju vērtība pirmajā izvietošanas dienā pieauga par vairāk kā trešdaļu, kā arī Zscaler sasniegumi un Spotify akciju izvietošana biržā tieša listinga ceļā izraisījusi skaļas runas par tehnoloģisko IPO tirgus atdzimšanu un noteikti iedvesmojusi daudzus vienradžus.

2018.gadā situācija var kardināli mainīties. Saskaņā ar Renessaince Capital datiem, vismaz 50 lielu privāto startapu jau izvēlējušās bankas un iesniegušas pieteikumus akciju izvietošanai. CB Insights uzskata, ka īstenot IPO šogad gatavas 350 kompānijas; visas kopā tās jau spējušas piesaistīt vairāk kā $100 mljrd lielas investīcijas.

Mēģinājumi uzminēt, kad kompānijas kļūs publiskas, labākajā gadījumā bieži līdzinās mīklu atminēšanai – ja izdodas izdarīt pareizas prognozes attiecībā uz vienu startapu no septiņiem, tas jau ir labs sasniegums.

Ja lielākā daļa gaidīto publisko piedavājumu tuvākajos mēnešos tiešām notiks, tie ļaus venture kapitāla ekosistēmu piepumpēt ar milzīgu daudzumu skaidras naudas pirms korekcijas – iespējams, šis IPO vilnis velsies līdz rudenim, kas šajā tirgū izrādījies visai mierīgs periods 2011., 2015., 2016. un 2017. gadā.

Vai 2018. gads tomēr kļūs par tādu monstru kā Airbnb un Uber IPO gadu un tehnoloģisko kompāniju akcijas sāks pirkt tie, kas iepriekš par šo sektoru neinteresējās? Dropbox un Zscaler šo tirgu veiksmīgi iesildījuši, ļoti daudz ko jāizšķir iespaidīgu digitālo platformkompāniju DocuSign un Smartsheet publiskajiem piedāvājumiem, kas tika izdarīti vienlaikus – 26. aprīlī.

  • DocuSign

Savas darījumu slēgšanas procesa automatizācijas platformas ietvaros DocuSign piedāvā pasaulē labāko elektronisko parakstu servisu. DocuSign palīdz kompānijām dokumentu apgrozības laiku, kas tiek tērēts līgumu slēgšanai, no dienām samazināt uz minūtēm. Startapa mākoņu platforma šodien ļauj vairāk kā 370 tūkst kompānijām un simtiem miljonu lietotāju droši noformēt praktiski jebkuru darījumu.

Šī digitālo kontraktu platforma tikko īstenojusi publisko piedāvājumu. Iepriekš startaps investīcijas piesaistīja 2015. gadā, tad tika novērtēts par $3 mljrd. Aizvadītajā finanšu gadā, kas noslēdzās šī gada janvārī, DocuSign ieņēmumi pret iepriekšējo gadu pieauga par 39%, sasniedzot $485 milj. Vienlaikus zaudējumi samazinājušies līdz $52 milj pret $115 milj gadu iepriekš. Galvenā startapa konkurente ir Adobe Systems, tāpat jāpiemin arī VASCO Data Security, Microsoft un Google.

Turpmāk būs interesanti sekot līdzi DocuSign konkurences cīņai ar firmām, kas izveidojušas uz blokķēdi balstītos viedos kontraktus. Tikpat interesanti šogad būs vērot startapa jaunā ģenerāldirektora Dena Springera rīcību.

  • Smartsheet

Kompānija ir līdere sfērā, kurā tiek veidotas mākoņu platformas darbu, kas komandām un kompānijām palīdz plānot, vākt datus, pārvaldīt automatizāciju un veidot atskaites, izpildei. 2018. gada sākumā Smartsheet platformu izmantoja vairāk kā 90 tūkst pasūtītāju, 90 kompānijas no saraksta Fortune 100 un un 2/3 kompāniju no saraksta Fortune 500.

Kompānijas Forrester Research ziņojumā pausts, ka organizācijas, kas izmanto Smartsheet, 3 gadu laikā var atgūt 480% šajos pakalpojumos ieguldīto līdzekļu. Kompānija vērtējusi, ka publiskais akciju piedāvājums Smartsheet ļaus piesaistīt $99,3 milj.

  • Xiaomi

Šo gadžetu izstrādātājkompāniju jau vairākus gadus dēvē par “ķīniešu Apple”: tās produkti atgādina pasaulē lielākās publiskās kompānijas viedtālruņus un arī pieprasījums pēc tiem ir milzīgs. 2014. gadā Xiaomi piesaistīja investīcijas $1,1 mljrd apjomā, radot impulsu iespaidīgai tālākai izaugsmei. Tiesa, uz brīdi ažiotāža ap kompāniju nedaudz pieklusa. Ķīnā kompānija iekarojusi 14% tirgus, atpaliekot no Huawei, Oppo un Vivo. Tomēr Xiaomi, paziņojot par ambicioziem plāniem 2018. gadam, atkal izpelnījusies investoru uzmanību.

Business Insider ziņo, ka kompānija ķērusies pie banku atlases IPO organizēšanai; ja aplūkojam finanšu rādītājus, tās kapitalizācija publiskā piedāvājuma rezultātā var sasniegt pat $100 mljrd. 2017. gada jūlijā Xiaomi tika novērtēta par $45 mljrd; starp pēdējām divām investīciju kārtām novērtējums pieauga divkārt. Reuters prognozē, ka Xiaomi tīrā peļņa, kas pērn sastādīja ap $1 mljrd, 2018. gadā divkāršosies.

Arvien skaļākas kļūst runas par Xiaomi IPO īstenošanu jau maijā. Tas var kļūt par lielāko publisko piedāvājumu kopš 2014. gadā Alibaba Group īstenotā – šis monstrs tika novērtēts par $25 mljrd. 2016. gads kompānijai Xiaomi nebija viegls; pēc tam tā atkaroja pozīcijas, uzlabojot noieta modeli un paplašinoties Indijas virzienā, kur tā patlaban konkurē ar Samsung par viedtālruņu piegādātāja Nr. 1 statusu.

Xiaomi turpina pārsteigt, nesen publicējot unikālu solījumu: ja kompānija nopelnīs pietiekami daudz, tā daļu savas peļņas atdos atpakaļ savu produktu lietotājiem.

  • Coinbase

Šī kriptovalūtu tirdzniecības birža pērn kļuva par vienu no visveiksmīgākajiem projektiem savā segmentā. Augustā kompānija tika novērtēta par $1,6 mljrd, pateicoties kam Coinbase kļuva par pirmo vienradzi bitkoinu pasaulē. Interesanti, ka viens no galvenajiem kriptovalūtu tirgus projektiem atteicies no ICO, dodot priekšroku klasiskajām venture investīcijām. Savus līdzekļus startapā citstarp ieguldījuši tādi fondi kā Institutional Venture Partners, Spark Capital, Greylock Partners, Andreessen Horowitz.

Neraugoties uz panākumiem, Coinbase izjūt izaugsmes problēmas. Pērnā gada nogalē negaidīti lielā lietotāju pieplūduma dēļ birža uz kādu laiku pārtrauca darbību. Drīz kriptovalūtu īpašnieki sāka žēloties, ka jaunu kontu reģistrācijas process kļuvis pārāk ilgs. Coinbase, kuras ieņēmumi pērn sastādīja $1 mljrd, vēl nāksies apliecināt, ka tā šajā tirgū ir līderes vārda cienīga. Startaps, kas teicis “nē” ICO, pēc problēmu pārvarēšanas – vai arī, lai tās novērstu – varētu arī izšķirties par IPO.

IBM: Blokķēžu tirgus pārsniegs $3 trlj apjomu

Kompānijā IBM uzskata, ka blokķēžu izplatīšanās sekmēs loģistikas, finanšu sektora, valsts pakalpojumu un veselības sfēras attīstību. Līdz ar to tuvāko 10 gadu laikā šis tirgus spējīgs pārvarēt $3 trlj augstu kapitalizācijas latiņu.

IBM galvenā menedžere blokķēžu jomā Mērija Vika atgādinājusi par Gartner pētījumu, kurā pausts: blokķēžu ekonomikas apjoms 2025. gadā pārsniegs $176 mljrd atzīmi, bet 2030. gadā izaugs līdz $3,1 trlj.

Aplūkojot tādu jaunu tehnoloģiju kā blokķēdes, lielie dati un mākslīgais intelekts efektivitāti, IBM atzīmēja, ka tās iznīcina darbavietas. Darba automatizācijas rezultātā pēdējo 5 gadu laikā IBM likvidējusi vairāk kā 25 000 darbavietu, kas sastādīja 40% no kompānijas darbinieku skaita.

IBM ar blokķēdes tehnoloģijām strādā kopš 2015. gada. Gadu vēlāk korporācija sāka testēt blokķēdi pati uz sevi, optimizējot finanšu darbu. IBM prezentējusi datoru, kas izveidots blokķēdes ieviešanai un spēs izsekot preču pārvietošanos visā pasaulē. Čipa izmērs ir mazāks par sāls graudiņu.

Lielā Brāļa nodarbe izrādās labs bizness

Sejas atpazīšanas instruments tika izstrādāts vēl 1960-ajos, tomēr plašā tirgū tas ienācis nesen. Šī tehnoloģija var gūt plašu izplatību medicīnas un banku biznesā, policijas darbā, vienlaikus raisot daudzus jautājumus attiecībā uz privātumu un drošību.

Korporācija Apple investējusi $390 mln firmā Finisar, kas nodarbojas ar sejas atpazīšanas tehnoloģiju viedtālruņa iPhone X vajadzībām. Lāzeri, kurus izstrādā Finisar, nepieciešami sejas identifikācijai, portreta režīmam, selfijiem un daudz kam citam.

iPhone apgalvo, ka jaunās biometriskās identifikācijas metodes drošums ir 100%. Tomēr 10 dienas pēc šī telefona modeļa parādīšanās Vjetnamas kompānija Bkav, kas darbojas drošības sfērā, paziņoja, ka spējusi apmānīt Apple sejas atpazīšanas tehnoloģiju ar 3D maskas, kura izmaksāja $150, palīdzību. Neviens nav spējis atkārtot šo vjetnamiešu eksperimentu; Apple apgalvo, ka tas nav iespējams.

Tomēr korporācija Apple var apskaust Ķīnu, kas veido pasaulē lielāko novērošanas kameru tīklu: patlaban valstī stādā 140 mln kameru, taču tuvākajos 3 gados paredzēts laist ekspluatācijā vēl 400 mln “nemirkšķinošos acu”. Daudzas no šīm kamerām būs apgādātas arī ar sejas atpazīšanas funkciju. Ķīnas tehnoloģijas sasniegušas to attīstības pakāpi, kad ar biometrijas instrumenta palīdzību iespējams samaksāt par kafiju, apmeklēt atrakcijas un pat izņemt naudu no bankomāta. 2017. gada decembrī Šanhaja paziņoja par uz atpazīšanas funkcijas balstītas viedās metro biļešu sistēmas ieviešanu.

Lai arī Apple investīcijas biometrijā nešķiet īpašs sasniegums uz Ķīnas fona un tās raisījušas plašu satraukumu IT pasaules pārstāvju rindās, vērts aplūkot Finisar akcijas, kas spraigi konkurē ar firmas Lumentum Holdings papīriem.

Iespējamie Eiropas IPO

2017.gadā kompānijas ar publiskā piedāvājuma palīdzību Eiropā piesaistīja $55 mljrd lielas investīcijas pret $37 mljrd gadu iepriekš. Daudzi eksperti sagaida tālāku investīciju pieplūdi reģionā, izmantojot publiskā piedāvājuma instrumentu. Daži iespējamie IPO:

  • Adyen

Nīderlandes Fin Tech firma, kas nodarbojas ar e-maksājumu procesingu un kuras klientu vidū ir tādi tehnoloģiskie giganti kā Uber, Spotify un Netflix, ļoti nopietni aplūko IPO iespējamību. Šīs izšķiršanās pamatā varētu būt 2017. gadā gūtā rekordpeļņa, kas sastādīja $1,14 mljrd un par 60% pārsniedza 2016. gada rādītāju. Adyen apstrādāto maksājumu apjoms pērn bija $122 mljrd – par 61% vairāk kā gadu iepriekš. Līdz šim Fin Tech kompānija piesaistījusi $266 milj lielas investīcijas.

Reuters ziņojis, ka Adyen aplūko publiskā piedāvājuma veikšanu jūnijā un kompānija varētu tikt novērtēta par $7,4 mljrd. Ja tas īstenosies, šis var kļūt par lielāko IPO Eiropas Fin Tech firmu vidū. Adyen kļuva par pelnošu uzņēmumu vēl 2011. gadā, tā neizjūt asu nepieciešamību piesaistīt papildus līdzekļus. Vienlaikus firma pagarina savu piedāvājumu sarakstu un tiecas paplašināt savu ģeogrāfiju.

  • Avast Software

Čehijas kiberdrošības kompānija plāno listingu Londonā, paredzot novērtējumu par $4 mljrd. Visdrīzāk šis izrādīsies vislielākais augsto tehnoloģiju IPO Apvienotās Karalistes vēsturē. Avast Software nodarbina 1700 cilvēkus visā pasaulē un tā attīsta 600 dažādu pētniecības un attīstības virzienu; antivīrusu giganta pakalpojumus izmanto 435 miljoni un tā apgrozījums 2017. gadā sastādīja $780 milj.

Arvien pieaugošo hakeru uzbrukumu un to tipu skaita dēļ kiberdrošības kompāniju pakalpojumi ir ļoti pieprasīti. Avast paredz, ka šis sektors vienīgi augs un tā apjoms 2021. gadā sastādīs $21 mljrd.

  • Vivo Energy

2011.gadā dibinātais Vivo Energy Investments, kopējs Vitol un privātas uz Āfrikas tirgu orientētas investīciju kompānijas Helios Investment Partners uzņēmums, aplūko listinga paralēli Londonas un Johanesburgas biržās veikšanas iespējas. Vivo Energy, kas vēlas paplašināties, pieder vairāk kā 300 Shell zīmolu izmantojošas servisa stacijas 15 Āfrikas valstīs. Benzīna un eļļas piedāvājuma kāpinājums kompānijai 2017. gadā ļāvis sasniegt $376 milj lielu EBITDA pret $302 milj gadu iepriekš.

  • Springer Nature

Pasaulē vadošā zinātnisko darbu angļu valodā publicētāja un pasaules līdere atklātas pieejas zinātnisko publikāciju jomā Springer Nature visdrīzāk IPO veiks Frankfurtes biržā maijā. Tā, rēķinoties ar novērtējumu €7 mljrd apmērā, plāno piesaistīt €1,2 mljrd. Mērķis – samazināt parādu nastu, ko daži eksperti vērtē €2-3 mljrd apjomā. Saskaņā ar Springer Nature sniegto informāciju, šīs grupas ieņēmumi pērn sastādīja €1,64 mljrd, pieaugot par 2,5% salīdzinājumā ar 2016. gadu.

Grupa, kuras štābmītne atrodas Berlīnē, tās pašreizējo veidolu ieguva 2015. gadā, apvienojoties Springer Science ar Macmillan Science and Education. Pērn uzņēmums izdeva 13 000 grāmatas un vairāk kā 300 000 zinātnisko darbu; tās produktu vidū ir arī pasaulslavenie žurnāli Nature un Scientific American. Springer Nature platformas ik dienu apmeklē 2 milj lasītāju. “Mēs mērķējam uz visrespektējamākā un progresīvākā akadēmisko pētījumu publicētāja pozīciju,” paziņojis grupas CEO Daniels Ropers.

Wells Fargo, saņemot vienu sodu pēc otra, uzrāda peļņas uz akciju pieaugumu

Wells Fargo & Co, vienas no lielākajām ASV banku grupām, tīrā peļņa 2018. gada pirmajā ceturksnī pieaugusi par 5,5% pret attiecīgo periodu pērn, sasniedzot $5,94 mljrd. Peļņa uz akciju sastādīja $1,12 pret $1,03 gadu iepriekš.

Pirms ceturkšņa atskaites parādīšanās Wells Fargo paziņoja, ka tai uzliktās FRS sankcijas grupas peļņu šogad var samazināt par $300-400 milj. Wells Fargo patlaban aizliegts palielināt savus aktīvus virs 2017. gada beigu līmeņa – tad to apjoms bilancē sastādīja $1,95 trlj. ASV lielākais hipotekārās kreditēšanas uzņēmums vēl nav izšķīries, kā darbosies FRS uzlikto ierobežojumu situācijā.

Drīz pēc 1. ceturkšņa atskaites publicēšanas ASV Naudas apgrozības kontroliera pārvalde (OCC) un Patērētāju finanšu aizsardzības birojs paziņoja par Wells Fargo aplikšanu ar diviem sodiem, katru $500 milj apmērā. Kā tiek atzīmēts, grupas klientiem tika uzspiesti papildus apdrošināšanas pakalpojumi līdztekus kredītiem, pēc kuriem viņi griezās Wells Fargo. Bez tam, pēc regulatoru novērtējuma, grupa pieļāvusi pārkāpumus procentu likmju fiksēšanā hipotekāro kredītu izsniegšanas brīdī noteiktiem klientiem. Regulatori arī piezīmēja, ka sodu apjoms Wells Fargo ticis palielināts tieši par “nesavlaicīgu pārkāpumu novēršanu”.

Pērn Wells Fargo guva tīro peļņu $22,2 mljrd apjomā pret $21,9 mljrd 2016. gadā.

Fani grib mainīt Arsenal Holdings akciju vērtību

Britu futbola kluba Arsenal galvenais treneris un menedžeris Arsēns Vengers šīs sezonas noslēgumā pametīs savus posteņus. Franču speciālists Londonas klubā strādājis kopš 1996. gada, taču pēdējā laikā arvien skaidrāk sadzirdamas prasības par atkāpšanos no komandas fanu puses. Viņi nav apmierināti ar faktu, ka Arsenal nav kļuvis par premjerlīgas čempionu kopš 2004. gada, kad Vengera vadītā vienība vietējā čempionātā nepiedzīvoja nevienu zaudējumu. Vengera vadībā komanda 7 reizes izcīnījusi Anglijas kausu.

Patlaban premjerlīgā Arsenal atrodas 6. vietā, kas tai nenodrošina iekļūšanu lielus ienākumus nesošajā Čempionu līgā nākamsezon, pie tam komanda nozīmīgāko Eiropas klubu turnīru izlaidīs otro gadu pēc kārtas.

Arsenal Holdings Plc – ne sevišķi raitu apgrozību biržā demonstrējošas akcijas. Uzņēmuma Mcap ir £2,15 mljrd; 2017. gadā gūtie ieņēmumi sastādīja £424 mln.