Dropbox gatavojas IPO
IPO sācis gatavoties failu mākoņglabāšanas serviss Dropbox, kas var kļūt par lielāko amerikāņu publisko piedāvājumu izdarījušo IKT kompāniju, apsteidzot Snapchat īpašnieci Snap. Kapitāla piesaistes brīdī 2014. gadā Dropbox tika novērtēta par $10mljrd; akciju izvietošana biržā kļūs par nākamo nozīmīgo kompānijas novērtēšanas momentu.

Dropbox 2007. gadā dibināja Masačūsetsas Tehnoloģiskā institūta absolventi Drjū Hjūstons un Arašs Ferdousi. Servisa pakalpojumus izmanto vairāk kā 500 mln cilvēku. Dropbox piesaistīto investīciju kopapjoms: $1,7mljrd septiņos raundos no pavisam 26 investoriem. Gada sākumā Hjūstons paziņoja, ka kompānijas gada ienākumi pārsnieguši $1mljrd.

Dažas tādas gigantiskas kompānijas kā Uber vai Airnbn pēdējos mēnešos neatlaidīgi pretojušās IPO. Tomēr uz daudziem privātiem uzņēmumiem investori izdara spiedienu, piespiežot startapus doties uz biržu – lai ar tiem nopelnītu.

Galveno Dropbox konkurenti – kompāniju Box – novērtēja par $1,67mljrd 2015. gadā notikušā IPO gaitā. Tas bija mazāk, nekā novērtējums $2,4mljrd līmenī, kas tika veikts investīciju raundos pirms iziešanas biržā.

Laiks no IKT uzņēmuma dibināšanas brīža līdz IPO izstiepies no 8 gadiem 2000. gadā līdz 11 gadiem patlaban. Taču trends mainās. Institucionālie investori atsakās no megaraundiem, kas savulaik daļām uzstādīja labākas cenas, nekā potenciālais publiskais piedāvājums. Tāpat mazinās pēdējās stadijas fondu skaits kopš maksimuma 2014. gadā.

Iespējama IPO atdzimšana. Akciju iegādei atvērta virkne tehnoloģisko kompāniju, kas šogad kļuvušas publiskas, tostarp Appian, Carvana, Cloudera, Elevate Credit, Netshoes, Okta, Veritone, Yext.

Qualcomm atskaite: peļņa mazinājusies
Kā vēsta mobilo čipu ražotāja Qualcomm atskaite par 2016./2017. finanšu gada 9 mēnešiem, tā tīrā peļņa mazinājusies 1,79 reizes salīdzinājumā ar analoģisku iepriekšējo periodu; Qualcomm akcijas uzreiz kritās par 2,3%.

Aprīlī-jūlijā čipmeikera peļņa bija $866mln salīdzinājumā ar $1,44mljrd 2016. gada 2. ceturksnī; apgrozījums sastādīja $5,4mljrd, kas par 11% mazāk nekā attiecīgajā laika posmā pērn.

Atšķirībā no desmitgades sākuma, parādījušās bažas par Qualcomm spēju turpmāk nodrošināt stabilu izaugsmi. 18 mēnešus ilga kompānijas tirgus kapitalizācijas periods: sākot ar 2014. gada augustu, kad akcijas vērtība sasniedza $82, līdz 2016. gada februārim, kad tā noslīdēja līdz atzīmei $42.

2016. gada 2. pusē Qualcomm izaugsmi atjaunoja, tomēr pēc tam kompānijas lielākā kliente Apple iesniedza tiesā prasību par $11mljrd, apvainojot Qualcomm konkurences likumdošanas pārkāpšanā, pēc kā čipu ražotāja akcijas tiek tirgotas diapazonā $50-60.

Austrumeiropas obligāciju tirgi
Investori šogad atgriežas Austrumeiropas obligāciju tirgos. Šomēnes to cenas nacionālajās valūtās pieauga bažās par to, ka ECB varētu pārtraukt bezprecedenta stimulēšanas pasākumus. Reģiona bondi investoriem 2. ceturksnī deva 6,7% peļņu, kas ir labākais rādītājs attīstības valstu tirgu starpā.

Ekonomisko indikatoru uzlabošanās un ienesīgums, kas caurmērā ir četras reizes augstāks, nekā Vācijā, reģionam atkal piesaista investorus – gadu pēc tam, kad daži no pasaulē lielākajiem obligāciju turētājiem samazināja ieguldījumus, meklējot augstākus ienākumus citās valstīs.

BlackRock un Allianz investīciju menedžeri paziņojuši, ka šīs obligācijas uzskata par pievilcīgām, bet Morgan Stanley un Credit Agricole analītiķi – ka patlaban Austrumeiropas valūtas ir viens no labākajiem ieguldījumu variantiem.

Austrumeiropas valstu IKP 1. ceturksnī pieauga par 2,85% – visstraujākajā tempā pēdējo 3 gadu laikā, kamēr bezdarbs pērn sasniedza zemāko līmeni kopš 1999. gada. Eiro nostiprināšanās ir laba ziņa reģiona valūtām, kuras savukārt visdrīzāk paliks spēcīgākas pret dolāru. Poļu zlots, čehu krona, ungāru forints šogad pret ASV valūtu jau pieauguši par vairāk kā 5%, attīstības tirgos izaugsmes ziņā atpaliekot vienīgi no meksikāņu peso.

Apdraudēts islāma obligāciju tirgus
Gāzes kompānija Dana Gas, kuras akcijas tiek tirgotas Abu Dabī biržā, kļuvusi par satraukuma iemeslu. 10 gadus pēc tam, kad tā parakstīja grandiozu līgumu par ogļūdeņražu ieguvi ar Irākas Kurdistānu, tā nespēj atgriezt $900mln, ko tai parādā autonomais reģions un arī Ēģiptes valdība.

Šobrīd Dana Gas piedzīvo asu likviditātes deficītu. Tomēr, kā apgalvo kompānijas pārstāvji, šis neesot īstais iemesls, kāpēc tā grib restrukturēt islāma obligācijas $700mln apmērā, kuru dzēšanas termiņš ir 2017. gada oktobris.

Uzņēmums paziņojis: saskaņā ar jaunāko juridisko novērtējumu, tā obligācijas vairs neatbilstot šariātam – uz islāma svētajiem rakstiem balstītam noteikumu kopumam.

2013. gadā obligācijas pilnībā atbilda šiem noteikumiem, taču Dana Gas norāda uz izmaiņām islāma finanšu instrumentu “interpretācijā”. Kompānija vēlas, lai AAE tiesa tos izziņotu par spēkā neesošiem.

Uzņēmuma vietējos aktīvus pret kreditoriem aizsargā AAE likumdošana. Islāma pasaulē noliegts pelnīt naudu ar naudu – tātad ar procentu palīdzību. Tieši šajā aspektā sukuks – islāma obligācijas – atšķiras no tradicionālajiem bondiem. Sukuks tiek nodrošināts ar aktīviem: ieguldītājs no eminenta gūst īpašuma tiesības uz daļu no tā, par ko notērēti viņa līdzekļi un gūst atbilstošu daļu no investīcijām kopējā peļņā.

Neeksistē nekāds globāls standarts vai vispasaules institūcija, kas noteiktu investīciju atbilstību šariātam. Dažās valstīs, piemēram, Malaizijā, pastāv šariāta centrālā padome finanšu jautājumos. Citās zemēs, ieskaitot AAE, nav tamlīdzīgu orgānu, bet tas nozīmē, ka emitentiem un investoriem pastāvīgi jākonsultējas ar garīgajām personām, lai pārbaudītu transakcijas un vienošanās.

Tomēr ļoti bieži garīgās personas pauž pilnīgi pretējus viedokļus. Daži tiecas pārskatīt nosacījumus, lai tos padarītu vēl tuvākus šariāta garam. Taču Dana Gas mēģinājumam viest izmaiņas garīgo personu agrākos lēmumos – un izbēgt no draudošā defolta – nav precedenta.

Kreditori neslēpj savu sašutumu; Dana Gas piedāvā esošo sukuku aizvietot ar jaunu, kas garantēs tiesības uz ievērojami mazāku, nekā iepriekš, peļņas normu “līdzekļu saglabāšanas” nolūkā.

Ja kompānija gūs uzvaru, visvairāk zaudēs islāma finanses. Un diez vai citi emitenti negribēs rīkoties tāpat, kas palielinās nenoteiktības pakāpi visu islāma obligāciju turētāju vidū. Pēc Halida Houladara, Dubaijā bāzētas juridiskās firmas konsultanta, vārdiem, jebkurā sukukā “var atrast kādu neatbilstību šariātam”.

Pēdējo pāris gadu laikā zemās naftas cenas un likviditātes deficīts piespieda Līča zemju valdības piedāvāt obligācijas ārvalstu investoriem. Noteiktu daļu aizņēmumu veido islāma obligācijas, uz kuru pārlieku sarežģītību investori bija gatavi pievērt acis – līdz brīdim, kamēr sukuks piedāvāja riska un ienesīguma profilu, kas līdzinājās tradicionālajiem bondiem.

Ja šariāta lēmumiem būs atpakaļejošs raksturs vai kreditori sadursies ar ieilgstošiem tiesas procesiem, interese par islāma obligācijām kritīsies.

Dana Gas uzvaras gadījumā viss sektors cietīs no riska diskonta – “atbilstības šariātam”. Investori var sākt pieprasīt divu vai vairāku garīgo personu lēmumu, kas sadārdzinās investīcijas.

Apgrozībā esošo islāma obligāciju globālā tirgus apjoms patlaban tiek novērtēts par $410mljrd. Islāma banku aktīvi sastāda 15% no visiem banku aktīviem vismaz 12 valstīs. Lai kā šis stāsts nebeigtos, acīmredzams – pastāv nepieciešamība ātri apstiprināt pastāvīgus un vienotus standartus.

Ļoti strauji augošas inovatīvās kompānijas
Mums arvien interesē straujas izaugsmes. Te dažas inovatīvās kompānijas no žurnāla Forbes saraksta: to, kuru tirgus kapitalizācija atrodas diapazonā $2-10mljrd un kuras sniegušas finanšu atskaites vismaz 7 gadu laikposmā.

Rightmove
Darbības joma: IKT un pakalpojumi

Nodarbojas ar dzīvojamo un komerciālo nekustamo īpašumu, savus pakalpojumus piedāvājot ar rightmove.co.uk starpniecību. Kompānijas klientu starpā – nekustamā īpašuma aģenti, izīrēšanas aģenti, attīstītaji, ārvalstu nekustamā īpašuma aģenti un pārdevēji, kuri maksā par savas informācijas izvietošanu saitā.

Vidējais noieta pieaugums 5 gados (VNP): 14,6%; vidējais peļņas pieaugums 5 gados (VPP): 19,3%; tirgus kapitalizācija: $4,6mlrd.

Insulet
Darbības joma: ierīces un aparatūra veselības aizsardzībai

Kompānija izstrādā, ražo un piegādā insulīna ievadīšanas sistēmas; šobrīd tā klientiem piedāvā produktu sēriju diabēta ārstēšanai, ieskaitot sistēmu OmniPod, kā arī citas šādu diagnozi saņēmušajiem nepieciešamas ierīces – piemēram, glukozes daudzuma asinīs mērīšanai.

VNP: 18,2%; VPP: -; kapitalizācija: $2,6mljrd.

ASOS
Darbības joma: mazumtirdzniecība

Britu ASOS laikam ir pasaulē pazīstamākais interneta apģērbu pārdošanas veikals, ne velti The Times to dēvē par “neapstrīdamu online modes līderi”, bet Esquire – par “zīmolu, ko neietekmē ekonomiskā krīze”. Patlaban riteilerim ir 9,9mln pircēju 240 valstīs.

VNP: 19,1%; VPP: 17,0%; kapitalizācija: $6,1mljrd.

Ultimate Software Group
Darbības joma: IKT un pakalpojumi

Kompānija un tās meitasuzņēmumi izstrādā, ražo un pārdod personāla pārvaldes risinājumus, piedāvājot klientiem mākoņu platformu, kas nodrošina pilnu kadru pārvaldes ciklu: no pieņemšanas darbā un algas aprēķināšanas līdz stimulu fiksēšanai un aizvadīšanai pensijā. Klientam nav nepieciešams veidot dārgu IKT infrastruktūru.

VNP: 23,5%; VPP: 39,5%; kapitalizācija: $5,7mljrd.

Pandora
Darbības joma: IKT un pakalpojumi

Mūzikas straumēšanas serviss, kas bāzējas uz rekomendāciju sistēmu Music Genome Project. Apgrozījuma galveno daļu (ap 80%) ģenerē ienākumi no banneru un audio reklāmas, kas orientēta uz bezmaksas servisa lietotājiem; ap 20% veido to servisa lietotāju, kuri nevēlas reklāmu, abonēšanas maksas.

VNP: 38,7%; VPP: -; kapitalizācija: $2,7mljrd.

Da An Gene
Darbības joma: farmācija, biotehnoloģijas

2001. gadā dibināta Ķīnas kompānija, kas specializējas laboratoriju diagnostikai paredzētu produktu izstrādē.

VNP: 30,1%; VPP: 7,7%; kapitalizācija: $2,4mljrd.

Ko darīt, ja vilina seriālu bizness
Investoriem, kuri nolēmuši nopelnīt ar seriāliem, pirmkārt jāseko līdzi pirmizrāžu grafikam. Bieži gadās, ka kompānijas uzņem potenciāli veiksmīgu seriālu, kura viena sērija izmaksā ap $10mln. Kad no satura ražojotāja tiek gaidītas vairākas šāda līmeņa pirmizrādes, tad uz šī fona tā akciju vērtība var augt. Tiesa, gadās arī izņēmumi: pirms dažiem gadiem CBS pieteica Zvaigžņu ceļa atdzimšanu, tomēr investoru vidū šī ziņa ažiotāžu neraisīja.

Ieguldītājiem varbūt nevajadzētu aprobežoties tikai ar vienas seriālus ražojošas kompānijas vērtspapīriem – iespējams veidot portfeli ar šādām akcijām. Tajā var iekļaut gan riskantus un reizē daudzsološus papīrus (Netflix), gan akcijas ar stabilu dinamiku un pieticīgāku ienesīgumu (Time Warner, The Walt Disney Company, Comcast Corporation, CBS Corporation utt).

Investoriem, kas pievērsuši uzmanību segmentam, tāpat jāseko līdzi M&A darījumiem. Pirms kāda laika tirgū klejoja baumas, ka The Walt Disney Company varētu iegādāties Netflix, kas gan šobrīd var pārliecinoši īstenot ekspansiju un ražot dārgu saturu.

Nozīmīgs parametrs, kas jāņem vērā, ir abonentu skaits. Kompānijas, kurām pieder kabeļkanāli vai straumēšanas servisi, šos datus publicē kopā ar atskaitēm. Izskatās, tām šajā seriālu biznesa attīstības etapā abonentu skaits pat svarīgāks par tēriņiem saturam vai peļņu no akcijas. Ja medijkoncerns ziņo par auditorijas sarukšanu vai tās pieauguma palēnināšanos, investoram nopietns pamats sākt uztraukties.

Saturu ražojošo kompāniju akcijas īpaši būtu jāietekmē datiem par tā vai cita seriāla skatītāju skaitu, kas nereti nav viegli uzzināms. Piemēram, no Netflix visu laiku tiek gaidīti vieni vienīgi patīkami pārsteigumi, taču, cerībām neattaisnojoties, kompānijas papīri vienubrīd var piedzīvot krasu korekciju.

Viens no galvenajiem seriālu ražotāju un translētāju riskiem ir neveiksmīgs seriāls. Tas kompāniju diez vai nostums uz bankrota robežas, kā tas notiek ar kinostudijām, ja to galvenās filmas negūst gaidītos kases ieņēmumus. Risks kļūs ievērojams, ja seriālu ražotājs turpinās uzņemt dārgi maksājošus un auditorijas nepieprasītus produktus.

Kopumā segmentā investoriem nepastāv liela izvēle. Iespējas atrast interesantus, pietiekami nenovērtētus papīrus kļūst aizvien mazākas. Pēdējos gados konkurence tirgū ievērojami pieaugusi, jo dārgi izmaksājošu seriālu ražošana notiek kā pa konveijeru. Līdztekus tam kabeļkanāli zaudē skatītājus – cilvēki pakāpeniski pārorientējas uz internetu. Kompāniju, kas attīstīta šo virzienu, nav daudz – principā pirmkārt jārunā par Netflix un Amazon.