Pēdējās nedēļās tieši pirms fondu tirgu svārstībām klajā nāca divi ziņojumi. Morgan Stanley prognoze turpmākajiem 4 gadiem ASV auto industrijā bija pesimistiska; lai arī savukārt Goldman Sachs ziņojuma “Vai FAANG akcijas pārvērtētas?” tonis bija optimistisks, pēc tā parādīšanās pēkšņi paslīdēja lejup visu 5 IT sektora gigantu vērtspapīru cena. Uz šī fona interesanti aplūkot Yahoo! izzušanu un Snap akciju cenas dažus mēnešus pēc IPO.

Citi nozīmīgi pēdējā laika notikumi: karstā nauda plūst uz Eiropu; pēc Ķīnas ceturtā mēģinājuma MSCI iekļāvusi tās kontinentālās daļas A klases vērtspapīrus savā attīstības tirgu indeksā.

Pievērsīsimies arī 10 ar ļoti lielu interesi gaidītiem IPO; šogad izteikti populāra kļuvusi robotu un automatizācijas ietekmes uz nozarēm tēma – šajā apskatā arī par to, kā algoritmi ietekmē investīciju menedžmenta nozari.

Tehnoloģiju sektora gigantu akciju dinamika
Pēdējā laika notikumi fondu tirgos tiem investoriem, kuru portfelī atrodas IT gigantu akcijas, liek uzdot jautājumu: vai šo kompāniju kapitalizācijas krišanās – vienkārša korekcija vai arī trends?

Var pieņemt, ka augsto tehnoloģiju sektora vērtspapīru kursu izaugsme pēdējā laikā bijusi pārāk aktīva.

12. jūnijā Nasdaq Composite Index kritās par 0,52%, pabeidzot savas divas vissliktākās dienas kopš 2016. gada septembra ar kopējo lejupslīdi 2,3% apmērā. Pie tam lejupejošā trendā iekļuva visu FAANG kompāniju akcijas: Facebook – -0,78%, Apple – -2,39%, Amazon – -1,37%, Netflix – -4,17%, Alphabet – -0,73%.

Tas, ka divu dienu laikā šī sektora kapitalizācija saruka gandrīz par $126mljrd, var izrādīties problēma, jo daudzi investori ieguldījumus vadošajās IT kompānijās uzskata par praktiski risku neapdraudētiem. Pie tam jomas novērtējumi ir pārlieku pozitīvi, ja salīdzinām ar ienākumu prognozēm; pārāk daudz investoru ignorē fundamentālos rādītājus. Tieši perspektīvas šiem vērtspapīriem ļāva augt straujāk par reālajiem ienākumiem, taču, iespējams, šis drošības spilvens sāk saplakt.

Nedēļa, kurā investori tehnoloģiju sektoru vērtspapīros ieguldīja vairāk nekā $1mljrd, kas ir iespaidīgākā naudas ieplūde IT kompānijās pēdējo 15 gadu laikā, pienāca maijā.

Martā, kad jaunā prezidenta ievēlēšanas radītais ASV tirgu izaugsmes impulss bija notērēts, enerģētikas, finanšu un rūpniecības sektoru kompāniju vērtspapīri, kas tika uzskatīti par lielākajiem Donalda Trampa priekšvēlēšanu programmas beneficiāriem, savas līderpozīcijas atdeva tehnoloģiju jomas kompānijām.

Iespējams, pēc IT vērtspapīru korekcijas jūnijā investori vairs tik aktīvi neieguldīs sektora gigantos, tomēr jāņem vērā, ka lielas pārmaiņas tirgū nosaka indeksu fondi, kuri fokusējas uz konkrētām akcijām, kā arī ETF un uz volatilitāti orientētie fondi. Augsti novērtēto amerikāņu tehnoloģiju kompāniju vērtspapīri joprojām ir ļoti iemīļots līdzeklis, ar kuru palīdzību savus aktīvus palielina centrobankas.

Pēdējo 4 gadu laikā Facebook kapitalizācija pieaugusi par 544%, Amazon – par 268%, Apple – par 170%, Netflix – par 441%, Alphabet – par 124%. Šajā pašā laikposmā Nasdaq Composite Index izauga par 84%, kamēr Standard & Poor’s – tikai par 50%.

IT gigantu ievērojama bremzēšanās būtu smags pārbaudījums ASV tirgum, kas audzis 8 gadus; vienlaikus tiek lolotas cerības, ka FAANG neveiksmes rezultātā vienkārši nomainīsies sektora līderi. Visnegatīvākais scenārijs ar tehnoloģiju gigantu sabrukšanu, kāds īstenojās 2000. gadā, izskatās maz ticams.

Interneta ēras pioniera Yahoo! gals
Viens no darvas pilieniem IT sektora medus mucā ir kompānija Yahoo!, kuru par $4,48mljrd tikko iegādājusies Verizon. Pēc darījuma Yahoo!, kuras atliekas pārdēvētas par Altaba, saglabā 15% no Alibaba Group Holding, kā arī 36% no Yahoo! Japan Corporation. Zem Verizon spārna nokļuvušā kādreiz varenā IT zīmola jaunais nosaukums ir Oath; tās struktūrvienība ir arī AOL.

Oath sevī iekļauj Huffpost, TechCrunch, Yahoo! Finance, Tumblr resursus, kā arī risinājumu reklāmas tehnoloģiju jomā biznesus. Kompānijas šīs apvienošanās rezultātā gūs labumu no Verizon rīcībā esošajiem abonentu datiem. Uz šīs informācijas bāzes reklāmdevējiem, kuri meklē Google un Facebook alternatīvu, tiks piedāvāti uzlaboti mērķauditoriju sasniegšanas pakalpojumi.

AOL ģenerāldirektors Tims Ārmstrongs, kurš iecelts Oath ģenerāldirektora amatā, atzīmējis: “Visa kompānija koncentrējusies uz zīmoliem mobilajā jomā un uz zīmolu, kuri piedāvā saturu, attīstību.”

Snap! Snap?
Snapchat – mobilās aplikācijas ar pašiznīcinošamies ziņojumiem – īpašnieka Snap akcijas var paslīdēt zem martā notikušā IPO sākotnējās cenas ($17,0). Snap akciju publiskais piedāvājums, kas kļuva par lielāko ASV tehnoloģiju kompānijas IPO kopš Facebook IPO 2012. gadā, piesaistījis $3,4mljrd; kompānijas Snap novērtējums sastāda $24mljrd.

Pēc publiskā piedāvājuma īstenošanas Snap akciju vērtība ievērojami svārstījusies: 17. martā vērtspapīru cena bija $19,5, 27. martā – $23,8, aprīļa vidū – $19,9, 9. maijā – $23,3, 16. jūnijā – $17,3.

Tirgus ieradis labvēlīgi atteikties pret tehnoloģiju sektora IPO. 2016. gadā par publiskām kļuvušo IT kompāniju vērtspapīri caurmērā tagad tiek tirgoti par cenu, kas par 90% pārsniedz to vērtību izvietošanas brīdī. Tikai 2 tehnoloģiju kompāniju no 14, kas 2016. gadā izgājušas IPO procedūru, akciju vērtība ir zemāka par sākotnējo. Uz šī fona Snap vērtspapīru cena raisa satraukumu.

Kādas ir kompānijas perspektīvas? Snap spējusi piesaistīt jaunu un lojālu auditoriju: 86% lietotāju ir jaunāki par 35 gadiem, pie tam 35% Snap lietotāju Savienotajās Valstīs nav aktīvi Facebook lietotāji un 46% nav aktīvi Instagram lietotāji. Tomēr analītiķi atzīmē, ka reklāmas apjoma izaugsmes uzturēšanai kompānijai jānodrošina lietotāju bāzes stabila izaugsme.

Pie tam to apgrūtinoši sasniegt, neizejot ārpus savas demogrāfiskās grupas ietvariem, ko apstiprina kompānijas rezultāti 1. ceturksnī. Snapchat auditorijas pieaugums palēninājās 2016. gada beigās, tostarp arī konkurences spiediena no Facebook, kas nolēma nokopēt Snapchat galvenās funkcijas, puses rezultātā.

Vairāk nekā 98% ienākumu Snap dod digitālā reklāma, kuras globālā tirgus apjoms 2016. gadā sastādīja $195mljrd, bet 2020. gadā var sasniegt $335mljrd. Pie tam tad reklāma mobilajās aplikācijās sastādīs 73,7% no tās kopējā apjoma, kamēr šobrīd šis īpatsvars ir 55,9%.

Investori cer, ka Snap pāraugs savu diversifikāciju papildus produktu (ar kameru apgādātas brilles un droni) virzienā, pierādot, ka kompānija spēj radīt inovācijas, kuras grūti nokopēt un aizsargā patenti.

Ar lielu interesi gaidītie iespējamie IPO
Snap savu publisko piedāvājumu izdarījis, tagad daudzu investoru radaros – nākamās lielās kompānijas, kuras varētu īstenot IPO vēl šogad. Aplūkosim 10 no tām.

BUZZFEED
Ar žurnālistikas pārvietošanos uz internetu parādās jaunas interneta patēriņa formas – viens no pionieriem šajā mediju pārveides procesā ir Buzzfeed, kas ierindojusies starp vispopulārākajām vietnēm: tai ir apmēram 200mln unikālo lietotāju mēnesī.

Spēles mediju konsolidēšanās ērā kļūst aizvien dārgākas, un publiskais piedāvājums Buzzfeed varētu palīdzēt pakāpties soli augstāk savā attīstībā un priekšstata par saturu un tā piegādi tālākajā izmainīšanā.

DROPBOX
Labu slavu iemantojušās IT mākoņu segmenta kompānijas pakalpojumus izmanto vairāk nekā 500mln individuālo lietotāju un ap 200 000 biznesa pasaules klientu, kas nodrošina labu monetizāciju; sasniegta pozitīva naudas plūsma. Aptuveni $10mljrd vērtais Dropbox ar $1mljrd lielu apgrozījumu ir viena no visdārgākajām privātajām kompānijām pasaulē.

Mākoņošana piesaistījusi arī tādu gigantu kā Microsoft, Alphabet, Amazon uzmanību. Šo kompāniju rīcībā ir ne tikai fantastiski resursi; tās, pateicoties ienākumiem citos biznesa segmentos, spēj piedāvāt arī zemākas cenas. Dropbox cīņai ar milžiem nepieciešama amunīcija, un insaiderinformācija liecina, ka Dropbox vadība jau tikusies ar konsultantiem, lai apspriestu publiskā piedāvājuma izdarīšanu šajā gadā.

PALANTIR
Slepenības plīvurā tītā lielo datu kompānija, ko 2004. gadā izveidoja PayPal dibinātājs Pīters Tīls kopā ar dažiem citiem Stenfordas universitātes absolventiem, piedāvā pašapmācošos algoritmus valdībām, finanšu sektoram, pētniecības firmām. Piemēram, Palantir noslēgusi kontraktu ar ASV Īpašo operāciju pavēlniecību $222mln apjomā. Zinot kompānijas klientus, iespējams sagaidīt bonusus no Tīla un Trampa tuvās saiknes.

Palantir, kura tiek novērtēta par aptuveni $20mljrd, šogad grasās uzrādīt pozitīvu finanšu plūsmu. Līdzdibinātājs un izpilddirektors Alekss Karps pirms kāda laika komentējis, ka viņš “filosofiski” noskaņots pret IPO, savukārt maijā viņš paziņoja, ka esot pozicionējies uz publisko piedāvājumu.

PINTEREST
Foto un video aplikācijas īpašnieki var lepoties ar 150mln aktīviem lietotājiem mēnesī, salīdzinājumā ar 100mln gadu iepriekš. Pinterest ir ekscelenta platforma monetizācijai un galvenā aktivitāte šeit ir pašu lietotāju produktu, kurus viņi mīl, izvietošana. Šogad Pinterest plāno gūt ap $300mln lielu apgrozījumu, kas ir trīskārt vairāk nekā 2015. gadā – šāda līkne ir īsts investoru magnēts. Pie tam šos ienākumus ģenerē tradicionālās online reklāmas un Pinterest spēj uzrunāt gandrīz neierobežotu interešu grupu spektru.

SPACE EXPLORATION TECHNOLOGIES
Viens no lielākajiem privātajiem Visuma iekarošanas uzņēmumiem ar pieciem tūkstošiem nodarbināto, ko 2002. gadā dibināja miljardieris, uzņēmējs un vizionārs Īlons Masks, Tesla Motors līdzdibinātājs. SpaceX savā darbībā aiz muguras atstājusi tādus verstu stabus kā vertikāla raķetes nosēšanās uz dronu kuģa okeānā. Lai arī kompānija, uzsākoties sarunām par publisko piedāvājumu, uzreiz paslēpjas aiz aizkara, taču tāda veida notikumi kā raķetes Falcon 9 neveiksmīgais starts SpaceX var pietuvināt IPO.

COUPANG
Iespaidīga un pati sev vārdu radījusi Dienvidkorejas mobilās komercijas kompānija. Lai arī sākotnēji tā vēlējās kļūt publiska, 2015. gadā preses konferencē Coupang dibinātājs Kims Beon Suks paziņoja par vēlmi nogaidīt, kamēr uzņēmums spēj ģenerēt pietiekami daudz līdzekļu bez IPO.

Gandrīz it visus produktus Coupang spēj piegādāt dažu stundu laikā; Dienvidkorejas atbilde Amazon dažos būtiskos parametros ir pat labāka par pašu Amazon.

DJI
Dronu līnija Phantom, kas savā attīstībā sasniegusi jau ceturto paaudzi, ir vispopulārākais bezpilota lidaparātu (BPLA) zīmols pasaulē. Precīzi skaitļi nav zināmi, taču daži analītiķi lēš, ka kompānija pārdevusi ap 1mln produkcijas vienību un tai pieder ap 85% patērētāju dronu tirgus.

Lai arī tādas sektora kompānijas kā 3D Robotics, GoPro, Parrot samazinājušas darbinieku skaitu, tomēr tirgū joprojām ir nopietni konkurenti: Mota, kas strādā lētāku BPLA virzienā; divi citi ķīniešu dronu ražotāji – Yuneec International un Autel Robotics – vēlas uzvarēt cīņā par high-end dronu segmentu.

Saskaņā ar Grand View Research pētījumu, komerciālo BPLA tirgus līdz 2022. gadam pieaugs par sestdaļu ik gadu. DJI izpilddirektors Franks Vangs noliedzis publiska piedāvājuma plānus, taču no kompānijas nejauši noplūdis dokuments liecina, ka IPO var notikt 2017. gadā.

VICE MEDIA
Iznirdama no marihuānas dūmu neziņas ar trauslu bezmaksas žurnālu Montreal, kompānija izaugusi par vienu no aizraujošākajām mediju kompānijām pasaulē, kuras divi lielākie investori ir 21st Century Fox un Walt Disney Co. Novērtēta par $4mljrd, Vice Media gatava ekspansijai Āzijā, Indijā un Āfrikā.

Graudainais stils un apņēmība sniegt reportāžas pirmajā personā no militāro konfliktu zonām, teroristu darbības vietām un autoritārām valstīm Vice Media produktus izteikti atšķir no daudziem citiem plašsaziņas līdzekļiem. Publiskā piedāvājuma izteikšanas gadījumā visdrīzāk pārliecināsimies, ka šis ir stiprs zīmols; dominējošās mileniāļu auditorijas dēļ tas izrādīsies viens no interesantākajiem IPO.

SPOTIFY
2008. gadā parādījusies mūzikas strīminga aplikācija ar desmitiem miljonu maksas abonentu, kuras veidotāju mērķis ir iekarot nopietnu vietu tirgū. Industrijas eksperti norādījuši, ka notikušās izmaiņas Zviedrijas kompānijas vadības struktūrā un finanšu plūsmu koncentrēšanās Ņujorkā signalizē par drīzu IPO. Kompānijai jāpārvar grūtības, kuru starpā: ilgtermiņa līgumu ar skaņu ierakstu kompānijām problēma; nopietna konkurence ar gigantiem Apple, Amazon, Alphabet, kas piedāvā savus mūzikas servisus.

WEWORK
Ofisu telpas izīrējošās kompānijas vērtība tuva $20mljrd atzīmei, tās izmērs nobriedis publiskā piedāvājuma izteikšanai. WeWork nav jaunums šajā biznesa sektorā, kur kompānijas aug kā sēnes pēc lietus: šo ofisu telpu veidošanas modeli diktē strukturālās pārbīdes nodarbinātības jomā, sociokulturālās izmaiņas attieksmē pret darbu, kā arī dalīšanās ekonomika, kur īpašuma tiesības pašas par sevi vairs nenosaka izdevīgāko pozīciju no biznesa veidošanas skatpunkta.

WeWork pati izīrē telpas no īpašniekiem, kuras transformē funkcionāluma un laba dizaina virzienā līdz pat galdu izvietošanai, lai pēc tam nodotu apakšīrnieku rīcībā.

ASV automobiļu tirgus lejupslīde
Kārtējā reize, kad jūtami kritās amerikāņu auto ražotāju, piegādātāju un dīleru kompāniju vērtspapīru cenas, pienāca 8. jūnijā, kad Morgan Stanley radikāli samazināja automobiļu noieta Savienotajās Valstīs prognozes turpmākajiem 4 gadiem.

“Auto industrijā līdz pat 2020. gadam sagaidāma ienākumu samazināšanās,” savā ziņojumā klientiem uzrakstīja analītiķis Adams Džonass. Saskaņā ar Morgan Stanley informāciju, 2018. gadā iepriekš prognozētā 18,9mln mašīnu realizācijas apjoma vietā tiks pārdoti tikai 16,4mln auto; savukārt 2018. un 2019. gadā šim skaitlim jākrītas līdz 15,0mln auto.

Koriģēt prognozi piespieda ASV auto noieta rādītāju samazināšanās maijā par 0,6%. Tirgus saspiežas jau piekto mēnesi pēc kārtas: no janvāra līdz maijam ASV tika notirgots 6,937mln automobiļu, kas ir par 2% mazāk, nekā pirmajos 5 mēnešos pērn.

Amerikāņu auto industrija nepiedzīvo labākos laikus. Lietotu mašīnu cenas pastāvīgi krītas. ASV auto tirgu pārņēmušās stagnācijas dēļ tuvākajos gados var sagaidīt īstu plūsmu uz otrreizējo tirgu, bet cenas tajā, saskaņā ar Morgan Stanley prognozi, nākamo 5 gadu laikā var noslīdēt par 50%.

ASV noliktavās patlaban putekļi klājas pār 3,9mln automobiļu – šis skaitlis tuvs vēsturiskajam maksimumam. Saskaņā ar General Motors publicēto statistiku, mašīnu atrašanās noliktavās caurmēra ilgums aprīlī bija 100 dienas, kamēr pirms gada – 71 diena.

Parādās zaudējumi auto kreditēšanas jomā, nākas piedāvāt klientiem arvien lielākas atlaides, kas savukārt negatīvi ietekmē ienākumus. Vienlaikus spiedienu uz tradicionālo auto industriju izdara jaunu tehnoloģiju ienākšana nozarē un elektromobiļu parādīšanās.

Vairāk nekā par 10% kritusies tādu kompāniju kā Adient, Ford, Group 1 Automotive, Lear produkcijas plānotā cena; indekss The Russell 300 Auto Parts šajā pašā 8. jūnijā kritās gandrīz par 2%.

ASV auto industrijas izaugsme pēdējo 7 gadu laikā palīdzēja attīstīties amerikāņu ekonomikai, radot miljardu peļņas un izmaksājot ievērojamus bonusus strādniekiem, kamēr patērētāji raiti mēroja ceļu uz dīleru centriem.

Ford ģenerāldirektors Marks Fīldss, lai paaugstinātu rentabilitāti, plāno izdevumus šogad samazināt par $3mljrd; kompānija paredzējusi personāla skaitu minimizēt par 10%. Tik apjomīga darbavietu likvidēšana var raisīt politisku reakciju – ņemot vērā to lomu, ko auto industrijai piešķīra Donalds Tramps priekšvēlēšanu kampaņas laikā un pirmajos prezidentūras mēnešos.

Citi automobiļu tirgi
Vienlaikus diez vai ir pamats runāt par globālu auto industrijas krīzi. Jaunu mašīnu realizācija Eiropas Savienībā gada pirmajos 4 mēnešos pieaugusi par 4,7% salīdzinājumā ar 2016. gada janvāri-aprīli, sasniedzot 5,333mln apjomu.

Automobiļu realizācija Ķīnā, saskaņā ar Ķīnas Auto ražotāju asociācijas datiem, pirmajos 3 mēnešos pieaugusi par 7,0%. Sasniegti visaugstākie 1. ceturkšņa rādītāji kopš 2014. gada, kas liecina – lielākais auto noieta tirgus pasaulē šogad var pārspēt visas prognozes.

Savukārt teju gadsimtu ilgajai Austrālijas auto ražošanas vēsturei šogad var pienākt gals – General Motors Holden slēgs pēdējo fabriku šīs valsts teritorijā.

Karstā nauda plūst uz Eiropu
Nedēļā no 12. līdz 16. jūnijam investori ieguldīja $871mln biržas fondā Vanguard FTSE Europe ETF, līdz ar to Eiropas vadošais ETF guva lielāko līdzekļu pieplūdi 2 nedēļu laikposmā savas pastāvēšanas vēsturē.

Kā zināms, šajā laikā tika panākta vienošanās starp Grieķiju un tās kreditoriem, bez tam Francijas prezidenta Emanuela Makrona partija guva vairākumu valsts parlamentā. Šie notikumi, stiprinot investoru optimismu, palīdzēja karsto naudu piesaistīt Eiropai.

Saskaņā ar CFTC datiem, nedēļā, kas beidzās 13. jūnijā, hedžfondi attiecībā uz eiro ieņēma tīrās garās pozīcijas pirmo reizi vairāk nekā 3 gadu laikā. Tālāku atbalstu interesei par Eiropas aktīviem sniedz kontinenta ekonomisko indikatoru pārsvars salīdzinājumā ar ASV rādītājiem.

Papildus miljardi kontinentālās Ķīnas tirgum
MSCI paziņojusi par savu lēmumu 2018. gadā iekļaut savā pamatindeksā to Ķīnas kompāniju vērtspapīrus, kas apgrozās iekšējās biržās un nominēti juaņos (A klases akcijas). Indekss MSCI Emerging Markets ir orientieris globālajam fondam ar aktīviem $1,6trlj kopapjomā.

MSCI lēmums iekļaut indeksā 222 Ķīnas kompānijas ar augstu kapitalizācijas līmeni kontinentālajai Ķīnai nodrošinās 0,73% īpatsvaru attīstības tirgu indeksā. Šo kompāniju starpā – Bank of China un Tsingtao Brewery.

Pēc MSCI pārstāvja Čin Ping Čia vērtējuma, papildus līdzekļu pieplūde Ķīnas A klases akcijās var sasniegt $17-18 mljrd. Savukārt UBS Wealth Management prognoze paredz, ka sākotnējā līdzekļu pieplūde kontinentālās Ķīnas akciju tirgum būs $7-8mljrd robežās.

Ķīnai šobrīd jau ir lielākais īpatsvars indeksā MSCI Emerging Markets – gandrīz 30% -, tomēr pagaidām indekss iekļauj vienīgi Honkongas un ASV biržās tirgotos Ķīnas kompāniju vērtspapīrus.

Investīciju menedžeri un algoritmi
Pelnīt naudu, investējot citu cilvēku līdzekļus – veiksmīgs bizness ar garu vēsturi. Aktīvu pārvaldīšanas kompānijas jau pirmsākumos izmantoja galveno principu: ņemt komisijas naudu no tām uzticētās summas. Tagad investīciju sektors sadūries ar virkni problēmu: zema atdeve, peļņas krišanās, regulēšanas pastiprināšanās, plaša automatizācijas izplatība.

Finanšu pasaulē arvien lielāku lomu spēlē pašapmācošies algoritmi. Saskaņā ar Hedge Fund Research pētījuma datiem, ar to palīdzību investīciju nozarē tiek pārvaldīta gandrīz trešdaļa aktīvu. Pasaulē lielākā aktīvu pārvaldīšanas kompānija BlackRock daļu analītisko darbu automatizējusi; Bridgewater Associates, Point72 Asset Management, JPMorgan Chase cenšas apgūt automatizācijas metodes.

Investīciju sektors sadūries ar to pašu spraigo konkurenci, kādu tehnoloģijas radījušas citos tirgus segmentos. Vissenākais izaicinājums ir indeksu fondi, kas cenšas precīzi atkārtot tādu tādu fondu indeksu kā Standard & Poor’s 500 rezultātus.

Bija nepieciešami gadu desmiti, lai šie pasīvie fondi gūtu plašu atzinību; šodien tie strauji palielina īpatsvaru tirgū. Piemēram, milzīgais pasīvais fonds Vanguard pērn izcīnīja vairāk nekā pusi no kopējās globālajos fondos ieplūstošās summas.

Lielie indeksu fondi spēj samazināt komisijas maksu uz mēroga rēķina. Vanguard izdevumu koeficients – tikai 0,04% pret tā aktīviem. Caurmēra aktīvais amerikāņu akciju fonds, kas cenšas pārspēt indeksu, ņem komisiju 0,8% apmērā.

Dažas aktīvu pārvaldīšanas kompānijas apgalvo, ka var pārspēt vidējo tirgus rādītāju ar noteiktām kompānijām, kuras izskatās lētas pēc tādiem novērtējuma kritērijiem kā aktīvu vērtība un ienākumi no dividendēm. Tomēr arī datorprogrammas spēj izvēlēties akcijas pēc tiem pašiem izvirzītajiem kritērijiem, taču par daudz zemāku cenu.

Eksperti uzskata – ja investīciju menedžeriem izdosies adaptēties pie jaunajām tendencēm, viņu darbība var būt veiksmīga. Daudzi investori izvēlēsies fondus ar diversificētu investīciju portfeli, kurā ir gan akcijas, gan obligācijas. Tāpat daudzi klienti joprojām vēlēsies gūt padomu no dzīva cilvēka. To visu piedāvāt par pieņemamu cenu – galvenais izaicinājums investīciju menedžmentam.

Viens no variantiem, lai izdzīvotu – investīciju menedžeriem jāprot atrast tā dēvētos ezotēriskos jeb visgrūtāk prognozējamos aktīvus. Piemēram, ASV čārtera skolu alternatīvā finansējuma atrašana vai arī Itālijas bēgļu nometņu finansēšana prasa lielu cilvēkkapitāla iesaisti.