db.lv
Vēl nesen par Google saukta tehnoloģiju kompānija tirgus vērtības ziņā pārspēj ilglaicīgo čempionu Apple

Pirmā darbības ceturkšņa dati jaunajā Alphabet Inc. statusā restrukturētās Google mātes kompānijai ir pārsnieguši prognozes, liekot pieaugt Ņujorkas Nasdaq kotētās kompānijas tirgus kapitalizācijai. Vienlaikus ilggadējai vērtīgākajai korporācijai pasaulē Apple rādītāji nav tik ārkārtīgi optimistiski, kā akciju tirgus ir radis, un pastāvīgi krītas kompānijas tirgus vērtība, līdz nu abu tehnoloģiju grandu tirgus vērtības līknes ir krustojušās (skat. grafiku).

db

Google un Apple vērtību līknes ir krustojušas jau agrāk. Ja neskaita Google gozēšanās ēru vērtības virsotnē no 2004. līdz 2008. gada aprīlim, pēdējā reize, kad kompānijas apmainījās ar vietām, bija 2010. gada februārī. Dati uz 02.01.2016.


Skaidrība atmaksājas

Kamēr Alphabet plūc publicitātes laurus ar aizvien jaunām ziņām par pasaules saslēgšanu reālā globālajā tīmeklī un futūristiskām tehnoloģijām, kas mūs gaida aiz progresa nākamā stūra, naudu kompānijai pelna tās tradicionālās vērtības – interneta pārlūks Google, YouTube, Android, Google Play u.c. Šai daļā 2015. gada pēdējā ceturkšņa pamatdarbības peļņas daļa (pirms tās sadalīšanas ar sadarbības partneriem) ir 32%, redzams kompānijas ziņojumā, jeb augstākais rādītājs kopš 2012. gada.

Ienākumi ceturksnī ir 21,32 mljrd. USD (pret 18,1 mljrd. gadu iepriekš), un arī 18% izaugsme ir straujāka par 2014. gada pēdējā ceturkšņa 15%. Rādītāji pieklājīgi pārsniedz Volstrītas prognozes, un laikā pēc dam publicēšanas un pirms Nasdaq atvēršanas jaunai tirdzniecības nedēļai Ņujorkā kompānijas A klases akcijas cena uzlēca virs 810 USD, tirgus kapitalizācijai attiecīgi pieaugot līdz 560 mljrd. USD un apsteidzot Apple ar tās 535 mljrd. USD vērtību. Otrdien līdz ar sesijas sākumu notika korekcija, bet paredzētā tendence apstiprinājās, un šīs ziņas tapšanas laikā Alphabet ar akcijas cenu 795 USD ir 546,8 mjrd. USD vērta – virs Apple 530,9 mljrd. USD tirgus kapitalizācijas.

Pērn, kopš augusta restrukturējot Google un izdalot atsevišķos aktīvus, kas līdz tam bija samesti vienā katlā, kļuva skaidrāka grāmatvedība un katras atsevišķās biznesa daļas veiksmīgums. Tas ir jo nozīmīgi akcionāriem, lai izsekotu, cik ar kuru produktu reāli kompānija nopelna un cik daudz un ar kādu atdevi tiek veltīts futūristiskajiem projektiem – bezvadītāju automašīnām, mākslīgajam intelektam un tamlīdzīgām lietām. Pērn Alphabet/Google «zilo brīnumu» projektos ir ieguldījusi 3,6 mljrd. USD, raksta Financial Times. Skaidrības ieviešanas stratēģija atsevišķajos aktīvos acīmredzot ir atmaksājusies, un The Wall Street Journal raksta, ka konferences zvana laikā akcionāriem ir solīts publicēt arī retrospektīvus atsevišķo aktīvu rādītājus, lai investori varētu vērtēt to dinamiku kopš 2013. gada.

Nekā personīga 

Google un Apple vērtību līknes ir krustojušās jau agrāk. Ja neskaita Google gozēšanās ēru vērtības virsotnē no 2004. līdz 2008. gada aprīlim, pēdējā reize, kad kompānijas apmainījās vietām, bija 2010. gada februārī. Tolaik gan abas kompānijas bija vērtas zem 200 mljrd. USD katra, atgādina CNBC. Ilgajā starplaikā notika arī Apple straujākais veiksmes stāsts līdz ar iPad ieviešanu tirgū un planšetdatoru vairāk vai mazāk veiksmīgās ēras sākumu. Stīva Džobsa aizvien vadītās kompānijas kroņa briljants ar trešdaļu no ienākumiem tolaik bija vecie, labie «makintoši». Kad DB publicēja In memoriam par S. Džobsu (07.10.2011.), kompānija bija ceļā nostumt naftas milzi ExxonMobil no planētas vērtīgākās kompānijas pjedestāla. 2012. gadā 650 mljrd. USD vērto Apple no Google šķīra vairāk nekā 400 mljrd. USD tirgus kapitalizācijas aiza.

Google/Alphabet līknes augšupeja pret Apple sākās pērnvasar, līdz gada beigām akcijas cenai pieaugot par 44%, kamēr Apple akcija krita par 16%. WSJ komentē, ka Apple aizvien akcionāriem saražo «tonnām naudas», lai gan iPhone triumfālās izaugsmes laiks acīmredzot ir beidzies. Laikraksts vērtē, ka abas kompānijas nav tiešas konkurentes, jo Google biznesa modelis ir vairāk kā reklāmas kompānijai.

Gluži nepaļaujoties uz viedierīču tirgus bezgalīgumu, arī Apple jau kādu laiku strādā pie sava bezvadītāju auto projekta (DB 17.02.2015.). IT giganti kopā ir sadūrušies ar tradicionālo autoražotāju fronti (07.01.2016.), kas pašorganizējas, lai nepieļautu, ka «cipargalvas» jau tuvākajā nākotnē pārņem viņu dzimto auto industriju.

Raksts publicēts sadarbībā ar www.db.lv.
Autors: Didzis Meļķis