Līdz ar paaudžu maiņu dažu kompāniju akcijām var veikties labāk 

db.lv

Palēnām mainoties sabiedrības paradumiem, pārbīdes vērojamas arī akciju tirgū. Līdz ar to svarīgi izvērtēt arī tāda faktora kā paaudžu nomaiņas ietekmi uz dažādu kompāniju iespējamo nākotnes finansiālo veiksmi vai neveiksmi. Bloomberg raksta, ka tā saucamā Millennials paaudze sākusi aktīvāk ietekmēt tendences akciju tirgū, jo tai kā kopumam piemīt atšķirīgi paradumi un attieksme pret naudu nekā iepriekšējai dominējošai paaudzei.

Jau rakstīts, ka, Y paaudzes (par Millennials jeb Y paaudzi parasti tiek saukti tie, kas piedzimuši laika posmā no 1980. līdz 2000. gadam) ietekmei neizbēgami pieaugot, kur tā ir atbildīga par arvien vairāk dzimušajiem bērniem, ir vērojamas pārbīdes patērētāju kultūrā. Y paaudzes paradumus ietekmē gan šai paaudzei vairāk raksturīgās vērtības, gan lielāka sasaiste un uzticēšanās tehnoloģijām, piemēram, viedtālruņiem un sociālajiem medijiem. Tiek norādīts, ka Millennials paaudzei daudz pieņemamāk ir kaut ko izīrēt nevis iegādāties pašiem un ļoti svarīgi ir apceļot pasauli. Tāpat šī paaudze neesot sajūsmā par ēdiena gatavošanu mājās un pilnībā ir apmierināta ar ikdienišķu ēšanu vienkāršos restorānos, piebilst Bloomberg. Līdz ar to nākotnē labāk varētu iet dažādu izklaides, tūrisma, aviokompāniju un restorānu ķēžu kompāniju akcijām. Šo sektoru kompāniju akcijas gan Eiropā, gan ASV kopš iepriekšējās krīzes jau ir augušas straujāk nekā kopējais tirgus.

Labāk pērk pieredzi

Pastāv viedoklis, ka mūsdienu industriāli attīstīto Rietumvalstu jaunie patērētāji jūtas tā, ka tiem visa kā materiālo labumu ziņā jau ir pietiekami. Līdz ar šādu situāciju tiem vēlmju apmierināšanai vajagot alternatīvas. Dažādas psiholoģiskās aptaujas apliecinājušas, ka У paaudzes pārstāvjiem ir izteiktāka tendence labāk naudu maksāt par pieredzi, nevis par materiālām precēm. Bloomberg norāda, ka konkrētu preču vietā pieredzi labāk izvēlas 78% Y paaudzes pārstāvju. Jāpiebilst, ka Rietumu Baby Boomers paaudzes (tā tiek saukts demogrāfiskais sprādziens Rietumvalstīs un sevišķi ASV pēc Otrā pasaules kara; tā ir paaudze, kas dzimusi laika posmā no 1946. līdz 1964. gadam) pārstāvji šādu izvēli (pieredze>preces) izdarījuši 59% gadījumu. «Cilvēki grib nopirkt laimi. Pieredze ir unikāla, jo tai ir trīs stadijas – gaidīšana, pats notikums un atmiņas. Atmiņas turklāt paliks uz visu dzīvi un ar tām varēs dalīties,» piebilst mājaslapas Truly Experiences dibinātājs Džeks Huangs. Valdot šādam fonam, vairāki ieguldījumu eksperti iesaka ieguldīt tādās kompānijās, kuru darbība saistīta ar unikālu sajūtu nodrošināšanu. Tie varētu būt biļešu pārdevēji, festivālu organizētāji un arī tiešsaistes (online) spēļu izstrādātāji. Bloomberg piebilst, ka vairāk nekā 80% Millennials pārstāvju aptaujās norādījuši, ka iepriekšējā gadā apmeklējuši kādu koncertu un festivālu un plāno to darīt arī nākotnē.

Interesanti, ka Millennials paaudzes uznāciens daļēji tiek vainots arī pie tā, ka Rietumvalstīs patērētāju masa vairs tik aktīvi netērē dažādu preču iegādei. Bloomberg piebilst, ka šī iemesla dēļ tradicionālie mazumtirgotāji šobrīd, piemēram, neplūc tik lielus augļus no Rietumvalstu degvielas cenu samazināšanās, kam patērētāju maciņos vajadzētu nozīmēt vairāk brīvu līdzekļu. Piemēram, Goldman Sachs pagājušā gada aptauja liecināja, ka auto iegāde galveno prioritāšu vidū esot vien 15% У paaudzes pārstāvjiem. Pat vēl zemāki rādītāji ir, piemēram, televizora iegādei un luksusa somiņas iegādei.

Vairākas akcijas

Ne visiem gan iet slikti. Uz pārējo fona Londonas biržā Bloomberg uzmanību iesaka pievērst bāru operatora Greene King akcijām (У paaudze izklaidējas biežāk). Tāpat labāk var klāties zemo cenu aviokompānijām, ar kuru pakalpojumu izmantošanu У раaudze ir apradusi un ir mierā. Piemēram, Ryanair Holdings akcijas vērtība Dublinas biržā 12 mēnešu laikā jau ir iespējusi palielināties par 41% (kopš šā gada sākuma gan šī uzņēmuma akcijas cena sarukusi par 5,6%). Tāpat perspektīvas, iespējams, varētu būt easyJet akcijas. Tās cena Londonā gada laikā gan ir sarukusi par 14%, kur par tik negatīvu sniegumu galvenokārt ir atbildīgs šā gada sākums – kopš janvāra easyJet akcijas vērtība samazinājusies par 10,5% (kompānijas P/E rādītājs atrodas pie 11, bet dividenžu ienesīgums ir gandrīz 4%).

Vēl tiek vērsta uzmanība uz slēpošanas industrijas milža Vail Resorts akcijām, kuras cena 12 mēnešu laikā Ņujorkas biržā pieaugusi par 46%, bet kopš 2009. gada zemākajiem punktiem – par 700%.

Mīl tehnoloģijas

Y paaudze tradicionāli tiek saistīta ar spēju ļoti veiksmīgi pielāgoties tehnoloģijām, kas potenciāli nozīmē labus laikus vairākiem šī sektora pārstāvjiem. Tāpat šai paaudzei ir ļoti svarīgi visās savās sajūtās dalīties ar citiem, un tas notiek ar internetā sociālo tīklu un mobilo tehnoloģiju palīdzību. Populāri uz pārējo fona izcelt ir, piemēram, Facebook un Alphabet akcijas. Liela loma sadzīvē ir datoriem un viedtālruņiem, kuri tiek aktīvi izmantoti izklaidei – arī dažādu spēļu spēlēšanai. No to izstrādātājiem var minēt Take-Two Interactive Software (gada laikā akcijas cena pieaugusi par 17%), Activision Blizzard (gada laikā akcijas cena pieaugusi gandrīz par 70%) un Electronic Arts (gada laikā akcijas cena pieaugusi par 17,7%). Laba nākotne tiek prognozēta arī e-komercijas gigantam Amazon un citiem šīs nozares pārstāvjiem ASV, piemēram, Wayfair (internetā pārdod mēbeles), Zulily (internetā pārdod apģērbu, rotaļlietas utt.), GrubHub (internetā piedāvā iespēju pasūtīt pārtiku). Kā potenciāli ļoti pievilcīgas Millenials paaudzes kontekstā tiek izceltas arī internetā televīzijas Netflix akcijas. Tāpat tiek lēsts, ka savā nišā ļoti spēcīgas pozīcijas saglabās arī sporta preču un apģērbu ražotājs Nike.

Jau rakstīts, ka investīciju bankas nākotnes ieņēmumu vārdā mēdz ļoti aktīvi nodarboties ar dažādu patērētāju grupu vēlmju analīzi. Zem akciju analītiķu lupas bez izņēmuma mēdz nonākt arī jaunās māmiņas, un iepriekšējā investīciju Goldman Sachs analīze pievērsta tieši Millennials paaudzes jaunajiem vecākiem. Šī finanšu iestāde uz pārējo fona izceļ Disney, kura radītie produkti turpināšot būt pievilcīgi ģimenēm. Tiek rekomendētas arī rotaļlietu un galda spēļu ražotāja Hasbro akcijas, piemēram, tiek izcelta augošā šī uzņēmuma sadarbība ar jau pieminēto Disney. Pēc Goldman Sachs analītiķu domām, labi līdz ar Y paaudzes uznācienu vajadzētu klāties Starbucks (jaunie vecāki nekautrējoties savus bērnus šajās vietās arī paēdināt) un Whole Foods (lielveikalu ķēde, kas koncentrējas uz veselīgāku produktu piedāvājumu) vērtspapīriem. Pēdējo gadu laikā investorus daudzi līdzekļu pārvaldnieki mēģina pievilināt ar visdažādākajiem finanšu produktiem. Pēdējo gadu laikā modes kliedziens ir sociāli atbildīga investēšana, piemēram, tiek veidoti fondi, kas iegulda tikai tādos uzņēmumos, kuri pastiprināti domā par vides saaudzēšanu. Tādējādi sagaidāms, ka drīzumā sarādīsies arī arvien vairāk tādu finanšu produktu, kas seko līdzi Y paaudzes vidū populāru uzņēmumu vērtspapīriem. Millennials paaudzei gan ir arī negatīvas iezīmes. Šķiet, galvenā no tām ir, ka šī paaudze nedomā par uzkrājumiem. Bloomberg raksta – tikai aptuveni trešā daļa Y paaudzes pārstāvju norādījuši, ka vecumdienām atliek pietiekami lielus līdzekļus. Turklāt liela daļa Millennials tos vispār neveidojot.

Raksts publicēts sadarbībā ar www.db.lv.
Autors: Jānis Škupelis