Vismaz man jautājums “kad pārdot” ir daudz grūtāks par to, ko pirkt, nemaz nerunājot par to – kad pirkt. ASV akciju tirgū ir burtiski desmitiem tūkstošu akcijas, un tās sakārtotas pa dažādiem gaidīšanas sarakstiem (watchlists), gandrīz katru dienu piedāvā ieejas iespējas un ģenerē pirkšanas jeb ieejas signālus.

Cits jautājums – kad tad pārdot? Ja akcija sāk iet uz leju, tad iespējams noteikt t.s stop loss barjeru, vai arī nolemt, ka dividenžu lielums (ja tādas ir) ir pietiekams lai turētu to vismaz 5 gadus (studijas rāda, ka 5 gados regulāri dividenžu maksātāji piedot jebkuru kļūdu ieejas cenā, un kopumā ir plusos). Bet ko darīt gadījumā, ka akcija ir aizgājusi vēlamajā virzienā, un nu esam plusos?

Bez tā, ka nu vakaros kvotošana savā broker terminālī nu ir palikusi par patīkamu nodarbi, bez dividendēm, ka ir reāls, neizdzēšams naudas pienesums kontā – pārējais ir t.s paperprofit, jeb arī – kamēr akcija nav pārdota, pieaugums būs tikai uz “papīra”. Tieši tāpēc es uzskatu ka jāorientējas tieši uz dividenžu maksātājiem, bet šī tēma nav raksta vadomotīvs, tāpēc par to varbūt citreiz – gribētos arī redzēt atsauksmes šim rakstam, cik  tad naudaslietas.lv  auditorijai vispār ASV akciju tirgus un darbošanās metodes tajā ir interesantas.

Man pašam nepatīk kad tēma tiek iztirzāta ļoti “ūdeņaini” un kas izlasot teksta blāķi vai grāmatu vienalga nav skaidrs, kā un ko tad darīt “manā” konkrētā gadījumā, tāpēc nolēmu piedāvāt dažas no metodēm ko varat izmantot pārdošanas cenas mērķa noteikšanai. Vismaz man metodes ir vairākas, bet jāsāk ar kaut ko ir, tāpēc šodien piedāvāju metodi kura izmanto nākotnes P/E ratio kalkulāciju.

Un tā pieņemsim, ka esat nopirkuši tagad (Rogers Communications Inc. (USA) (NYSE RCI). Pārdošanas targets noteikts gadu vai divus uz priekšu, un kā drošības spilvens un papildus kompaunds – regulāras kvartāla dividendes ar 4.33 % ienesīgumu gadā.

Pirmkārt, kas mums tagad ir vajadzīgs, mēģināt noteikt kāds būs sales growth 2014 gada beigās (t.i vajadzīgs tagad kad rakstu šo tekstu, jūsu gadījumā skatieties gada beigas + nākamā gada beigas, t.i kalkulāciju veicam šim un nākamajam gadam). Šeit parādīšu piemēru kā kalkulējam vajadzīgos lielumus līdz 2014 gada beigām, bet metode ir tā pati arī 2015 gadam, tikai ņemiet vērā, ka 2015 gadam precizitāte būs daudz mazāka. Daudz kas atkarīgs arī no tā, kādam sektoram pieder kompānija un svarīgi – neveiciet šos aprēķinus REIT-iem (Real Estate Investment Trust) un MLP (Master Limited Partnerships) – tiem kalkulācijas, un arī kalkulējamie lielumi ir citi, piemēram REITiem skatīsim nevis P/E bet gan P/FFO utt.

Tātad, lai mēģinātu noteikt nākotni, skatāmies pagātni, un RCI līdz šīm ir rādījis šādu:

Pirmais, ko es šeit parasti skatos ir trends, tātad  skatāmies cik stabili aug apgrozījums, vai tas “raustās”, vai ir vērojami cikli, “bedres” utt. Uz RCI mūsu uzdevums ir viegls, redzam ka trends ir stabils (tomēr šeit redzam tikai 10 gadus, ir vērts paskatīties vēl tālāk atpakaļ uz pēdējo recesiju – to darīsim zemāk), bet uz doto brīdi man NAV argumentu, lai nepieņemtu, ka sales growth būs apmēram tāds pats kā tas bija pēdējos divus, trīs gadus. Rogers Communication ir mobilais operators, internet provaiders, vārdu sakot kompānija kuras pamatā ir tehnoloģijas, līdz ar to tieši pēdējo gadu tendences ir svarīgākas par tām kas bija 10 gadus atpakaļ. Ar t.s utilities ir savādāk, bet mēs apskatam RCI. Es to saku tāpēc, lai tad, kad paši skatīsieties šo trendu, neņemiet akli pēdējos trīs gadus, un to vidējo pieaugumu – šeit vērts paanalizēt ko dara kompānija, un ko par to raksta cilvēki. Analītiskus rakstus var par jums interesējošo kompāniju internetā 2014 gadā var atrast viegli. Līdz ar to pēc izpētes internetā, un augšā redzamā trenda jūs varat nonākt pie secinājuma, ka sales growth varētu būt 0.17 Bil uz 2014 gada beigām.

Lai sevi  tagad pārbaudītu, jūs varat iemest aci yahoo finance, ko par šo tēmu domā analītiķi wallstreet-ā, un kā viņu domas atšķiras no jūsējām.

12.94 Bil, kas ir  0.24 Bil, tātad mēs bijām konservatīvi, kas ir labi. Jo paskatoties tagad pēdējo kvartālu atskaites uz RCI redzam ka, analītiķi tomēr pārvērtē RCI, un pēdējā laikā RCI atskaites ir ar negatīvu “surprise”:

Tātad, atstāsim mūsu konservatīvo 0.17 Bil.

Tālāk mums jāaprēķina “profit margin”, un to mēs darīsim šādi. Skatamies Net Profit Margin (%), un tā vēsturisko tendenci, jeb trendu:

Te mēs redzam, ka jau kopš 2009 gada tendence ir stabila, un RCI turas ap 12.6 – 13.1 % profit margin, varam aprēķināt vidējo, vai arī varam būt konservatīvi arī šeit un paņemt zemāko no 3 pēdējiem gadiem, teiksim 12.6 %.

Nākošais solis tagad mums ir aprēķināt Net Income. Ja mēs zinām Sales jeb Revenue, un mēs kopā izdomājām, ka pēc mūsu domām pieaugums būs 0.17 Bil, tad uz 2014 gada beigām (jeb pareizāk sakot, 2015 pavasarī, jo reālos rezultātus mēs zināsim tikai pavasarī), mēs noteicām, ka Revenue būs 12.88 Bil. Daudz mazāk kā “analītiķi” tur aiz okeāna, bet mēs gribam pelnīt, nevis analizēt, vai ne?

Līdz ar to tagad rēķinam Net Income, kas ir nekas cits kā mūsu konservatīvie 12.6 % no mūsu konservatīvajiem 12.88 Bil, un tas ir 1.63 Bil (noapaļojam).

Tālāk mums ir jāprēķina EPS – Earnings Per Share uz 2015 gada pavasari. Ja mums ir zināms E – jeb earnings, to mēs tagad noteicām, un tas ir 1.63 Bil, tagad mums ir vajadzīgs S – jeb shares.

Arī te viss nav tik vienkārši, jo ir kompānijas kas nepārtraukti palielina akciju skaitu tirgū, citas veic atpirkšanas, un tāpēc tik droši kā pēdējo ciparu izmantot nevaram, tāpēc skatāmies trendu arī šeit, un kā RCI uzvedas šajā jomā:

Redzam, ka tendence uz t.s “dilution” te nav vērojama, tieši otrādi, RCI akciju skaits pat samazinās, tāpēc atkal būsim konservatīvi un izmantosim pēdējo redzamo vērtību, vai arī skatāmies pašu pēdējo svaigāko uz yahoo finance, bet mūsu aprēķiniem der arī vērtība uz 2013 gada beigām.

ŠĪ ir situācija tagad, redzam, ka mūsu pieņēmums, ka akciju skaitam ir tendence samazināties, ir bijis pareizs. Tagad skaitam EPS (es izmantoju 12/13 vērtību akciju skaitam):

EPS = 1.63 Bil / 0.514 bil = 3.17

Tātad mūsu pašu rokām kalkulētais EPS uz 2015 gada pavasari nu ir 3.17. Skatāmies, ko domā kaklasaitēs rotātie analītiķi wallstreetā:

Hmm, low estimate – 3.09 un high estimate – 3.63. Mēs esam zemākajā galā, līdz ar to konservatīvi, un man tas patīk.

Tagad mums atlicis patīkamākais, tomēr šeit beidzas reālie dati un sākas tas, par ko jums maksā – jeb risku tolerances noteikšana un pieņēmumi. Diemžēl (vai par laimi) akciju tirgos ir jāveic pieņēmumi, citādi par miljonāriem kļūtu auditori un grāmatveži, kas aprēķinus veic nenoliedzami labāk par mani, un arī Tevi, naudaslietu lasītāj, ja vien tu neesi grāmatvedis vai auditors.

Skatāmies tagad vēsturiskos vidējos P/E uz RCI:

Pēdējos trīs gadus tātad tagad redzam, ka tie ir bijuši no 13.64 līdz 14.97. Tomēr šeit man gribētos atzīmēt, ka tomēr ne visi mēs esam skaitļu cilvēki, un daudz no mums ir “grafiski orientēti”, un tāpēc šeit varam skatīties arī šādus grafikus:

Šeit redzam, ka vēsturiski kopš 2010 gada stabila P/E pretestība ja mēs to tā varam nosaukt ir 16 – līdz ar to pie 16 varam uzskatīt ka RCI ir pārvērtēts. Tāpat arī līdzīgu vērtību, ko fast graphs zemāk sauc par “normal P/E ratio” redzam arī zemāk:

Nu lūk, tagad bilde paliek skaidrāka – pieņemam maksimālo P/E kā 17.4 un minimālo kā 13.64.

Un tagad… rēķinam robežas akcijas “taisnīgai” cenas, pie kuras mēs tālajā 2015 gada pavasarī/vasarā to pārdosim (kaut gan, redzam, cik stabili tā maksā dividendes, kuras pie tam aug – sk. Fast graph augstāk), varam arī izlemt to turēt.

Bet target pārdošanas cenas ir šādas:

Augstākā:P/E 17.4 x 3.17 (EPS ko izskaitļojām augstāk) = 55.19

Zemākā: 13.64 x 3.17 = 43.26

Tālāk ir vērts atlikt šīs vērtības uz grafika, un paskatīties kā tas izskatās tehniski un vēsturiski:

grafiks

 

 

 

 

 

 

 

Tātad atkal mūsu aprēķinu “saprātīgumu” vēlreiz parāda arī tas, ka mūsu augstākā cena sanāk arī pie vēsturiskā reālā cena maksimuma kas šai akcijai bija pirms recesijas 2007 gadā.

Vēl viens veids “pārbaudīt” mūsu aprēķināto target cenu ir paspēlēties ar fibonači gridu. Piemēram:

grafiks2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Te redzam arī, kāpēc,  akcijas kāpums pēc ilgā krituma no 45 līdz 36.5 apstājās atkal pie ~42 – tas ir tāpēc ka tur ir svarīgs “retrace” uz 61.8 % pēc fibonači grida.

Ko mums tas dod? Atceramies, ka mūsu zemākā aprēķinātā target pārdošanas cena ir 43.26, tikai dolāru augstāk par šo svarīgo rezistenci.

Līdz ar to apskatot grafikus un saliekot kopā to ar P/E targetu analīzi ko veicām augstāk es noteiktu šīs akcijas pārdošanas cenu pie zemākā P/E, un tas ir pie cenas 42 – 43 USD par akciju 2015 gada pavasarī.