Rīgas Fondu biržā uzņēmums Rīgas Juvelierizstrādājumu rūpnīca (RJR) nonācis pēc privatizācijas 2005. gadā. Tā ir vienīgā juvelierizstrādājumu rūpnīca Latvijā, kas ražo zeltlietas – auskarus, gredzenus un citas rotas gan ar, gan bez dārgakmeņiem. Lai uzzinātu vairāk par uzņēmumu, Naudaslietas.lv uz sarunu aicināja Rīgas Juvelierizstrādājuma rūpnīcas valdes locekli Aleksandru Ančevski.

Raugoties uz finanšu rezultātiem, redzams, ka RJR pēdējo gadu laikā nav strādājusi ar peļņu. Kādas ir uzņēmuma perspektīvas?
Eiropā krīzes viļņi nāk viens pēc otra un tas neko labu ražotājiem nesola. Jāatzīst, ka ekonomiskā nestabilitāte negatīvi ietekmē cilvēku dzīves līmeni un par to liecina iedzīvotāju zemā pirktspēja. Neapšaubāmi, ka cilvēki vispirms tiecas apmierināt primārās vajadzība pēc pārtikas, mājokļa, apģērba un rotas neietilpst pirmās nepieciešamības preču sarakstā.
Mūsu uzņēmums ir orientēts uz iekšējo tirgu un ekonomiskā situācija Latvijā ir tāda, ka patērētājs, ja arī iegādājas rotaslietas, tad meklē lētāko variantu. Bet mēs nevaram saražot lētāk par Turcijas vai Ķīnas ražotājiem un tādēļ mazumtirgotāji dod priekšroku produkciju ievest, nevis iepirkt no Latvijas ražotāja. Tomēr mēs plānojam paplašināt preču klāstu ar vieglsvara rotaslietām, kā arī veidot plašāku sudraba izstrādājumu kolekciju.

Rīgas Juvelierizstrādājumu rūpncības valdes loceklis Aleksandrs Ančevskis

Kā jūs atšķiraties, neskaitot dārgāku cenu, no Turcijas vai Ķīnas zeltlietu ražotāja?
Mūsu galvenā atšķirības zīme ir kvalitāte, jo ražošanas procesa neatņemama sastāvdaļa ir roku darbs. Jebkurai rotai ir sava unikalitāte un vienu un to pašu gredzenu var uztaisīt dažādi. Vienā gadījumā tas būs kvalitatīvi, bet otrā ne. Ir pircēji, kas vēlas „uzpūstus” zelta izstrādājumus – lai izskatās liels, bet patiesībā metāls ir vieglināts un ne tik izturīgs. Tāds izstrādājums var izdilt vai gūt kādu mehānisku bojājumu un bieži vien to pat nevar salabot, bet tikai nodot lombardā. Mēs taisām zelta rotaslietas, kas ir veidotas ar roku, katra aizdare rūpīgi nostrādāta un droša. Juvelieris ir rūpīgi apstrādājis dārgmetālu un iestrādājis akmeņus. Katrs izstrādājums, pirms tas nonāk pārdošanā tiek pārbaudīts un saņem VSIA „Latvijas Proves birojs” zīmogu. Bet ir protams dažādas pircēju kategorijas – kāds nopirks par 100 latiem uzpūstu, milzīgu gredzenu, bet kāds cits par tiem pašiem 100 mazāku, toties kvalitatīvu produktu.

Kāds ir jūsu pircējs?
Mēs ražojam kvalitatīvas, klasiska stila rotaslietas, tanī pat laikā meklējot jaunus produktus ar jaunu dizainu, lai piesaistītu dažāda vecuma cilvēkus ar dažādiem ienākumiem. Pašlaik ir pieprasīts tāds pakalpojums – cilvēks var atnest vecu zelta izstrādājumu un samainīt to pret jaunu, piemaksājot tikai par darbu. Mums ir arī remontdarbnīca, kurai ir daudz klientu pateicoties tieši iepriekšminētajiem ražotājiem no Turcijas un Ķīnas. Rīgas Juvelierizstrādājumu rotaslietu reti kad ir jālabo, remontdarbnīcai klientu nepietiktu.

Rīgas Juvelierizstrādājumu rūpnīcā ražoti auskari

Kāda pieprasītākā prece?
Tie ir klasiskie modeļi, kas nemainās – krustiņi, Nameja gredzeni, laulību gredzeni, jo arī krīzes laikos cilvēki precas un vēlas skaistu apliecinājumu savam lēmumam. Bet mainoties modes tendencēm, mainās ar klientu vēlmes. Tagad mazāk kļūst pieprasīti vīriešu gredzeni. Bet joprojām pērk gredzenus kā dāvanu – tie ir līdz 3 gramiem zelta.

Jūs finanšu pārskatā minat, ka jūsu plānos ir sadarbība ar Krieviju. Kādā jomā?
Ir tādas pozīcijas, kuras neražojam, piemēram, ķēdītes. Latvijā nav neviena ražotāja jeb iekārtas, kas tās taisītu. Savukārt, iegādāties iekārtu vienam tirgum ir pārāk liels ieguldījums un nav izdevīgi, tāpēc mēs ievedam produkciju no Krievijas. Mēs kā dīleri tirgojam Bronnickij juvelir juvelierizstrādājumus, mēģinām arī Itāļu ekskluzīvos zīmolus, Spānijas sudraba izstrādājumus, rotas ar Swarovski kristāliem. Mēs pētām tirgu un meklējam, kas tagad krīzes laikā ir vajadzīgs patērētājam.

Vai izstrādājumi ar Swarovski kristāliem tagad ir kļuvuši populāri?
Ir daudz ražotāju, kuri izstrādājumus taisa ar šiem kristāliem, bet nevar teikt, ka tā tagad ir ļoti ejoša prece. Latvijas klimata apstākļu dēļ pieprasījumam pēc šīm rotām ir sezonālas svārstības. Tas ir pavasara un vasaras produkts. Zem cepurēm, šallēm un cimdiem cilvēki nenēsā Swarovski kristālus. Un aukstā laikā cilvēki vispār nenēsā tik daudz juvelierizstrādājumus.

Ko jūs domājat par zelta cenu pieaugumu? Tas jums nes peļņu vai varbūt jaunus klientus, kuri izlemj naudu uzglabāt zelta formā?
Mums ir zelta krājumi, kas iegādāti par zemākām cenām un tāpēc tagad mēs varam necelt cenas tik strauji un līdz ar to labāk konkurēt. Lai gan visi tirgo kaut kādus atlikumus un cenu pacelt vispār ir grūti, jo patērētājs ir izvēlīgs un zina, kur var nopirkt lētāk. Arī tagad mēs visticamāk izmantosim esošos krājumus un nepirksim, kamēr zeltam cena būs tik augsta.
Runājot par ieguldījumiem, tad ir investori, kas iegulda investīciju zeltā, pērk lietņus vai monētas. Tas ir likvīds ieguldījums un tā cena ir viegli nosakāma, bet ar juvelierizstrādājumu ir savādāk. Tas īsti nav ieguldījums, jo juvelierizstrādājuma cenai vienmēr klāt ir darba cena, tāpēc nevar teikt, ka tas būtu labākais naudas saglabāšanas veids.

Kā vērtējat savu mājaslapu www.rigagold.lv? Vai ir attaisnojusi liktās cerības?
No sākuma bija doma, ka mājaslapu izmantosim pirkumiem internetā, lai klienti var apskatīties sortimentu, pasūtīt preci. Prakse rāda, ka cilvēkam juvelierizstrādājumu nepieciešams apskatīt un pielaikot, tāpēc pagaidām pārdošana internetā nestrādā. Ja mēnesī ir viens pasūtījums no mājaslapas, tas nav bizness. Mājaslapu ir nepieciešams pilnveidot, mainot tās sākotnējo ideju.

Kādi ir jūsu pārdošanas kanāli?
Mums ir vairumtirdzniecības tīkls, veikali dažādos Latvijas reģionos, kā arī firmas veikals Namejs Rīgā. Lielākais produkcijas noiets ir ārpus Rīgas. Pašlaik mēs cenšamies atrast iespējas izplatīt mūsu produkciju arī ārpus Latvijas.

Kas ir jūsu konkurenti?
Mēs esam vienīgais juvelierizstrādājumu ražotājs Latvijā. Bet nevaru teikt, ka esam unikāli un mums nav konkurentu. Protams, ir veikalu ķēdes Jahonts, Grenardi, Golden Saga. Es zinu, kāds ir šo veikalu sortiments un mēs negribam tādu pašu piedāvāt arī saviem klientiem. Mums ir savs zīmols  un Rīgas Juvelierizstrādājumu rūpnīcas produkts ir tiem cilvēkiem, kas vēlas nopirkt kvalitatīvu produktu ar Latvijas vārdu. Lielāko Latvijas juvelierizstrādājumu tirgus daļu aizņem importa preces, ar lētāku cenu un zemāku kvalitāti. Mums galvenais ir vienmēr bijusi kvalitāte un klasika, tagad jāskatās uz priekšu un jāmēģina pārorientēties uz jauno paaudzi, bet tas nenotiek tik ātri.

Vai jūs sadarbojaties ar kādiem jaunajiem Latvijas dizaineriem?
Mums lielas sadarbības ar dizaineriem nav. Galvenokārt iepērkam jau gatavus dizaina modeļus un pēc tiem veidojam rotas. Tagad, krīzes laikā galvenais ir noturēt līmeni, lai neko nezaudētu. Perspektīvā plānojam piesaistīt vietējos dizainerus jaunu modeļu izstrādāšanai, izsludināt konkursu, un, ja iecere būs veiksmīga, tad taisīt lielāku tirāžu un reklāmas kampaņu. Pagaidām tas ir tikai plānos.

Jūs minējāt, ka produkta noieta veicināšanai plānojat reklāmas kampaņas? Kā jums ir veicies?
Ar reklāmu ir sarežģīti, jo nevar zināt kā tā nostrādās. Mēs izmēģinājām reklāmas avīzēs un žurnālos, bet atdeve nav tā vērta. Tāpēc mēs pašlaik vairāk nodarbojamies ar klientu izpēti, lai saprastu kādu reklāmu labāk izmantot. Ieguldot 100 latus reklāmā, mēs gribam saņemt atpakaļ vismaz 100 un vienu latu. Mēs pašlaik meklējam piemērotu reklāmas pieeju.

Jūs vairākkārt uzsverat, ka pētāt klientu un tirgu? Kā jūs to darāt?
Mēs analizējam pārdošanas rādītājus, noskaidrojam, kuri modeļi ir  vispieprasītākie. Piedalāmies izstādēs, lai uzzinātu kādas tendences valda pasaulē un lai atrastu jaunus sadarbības partnerus.
Galvenā problēma ir tā, ka tagad visi rotaslietu pārdevēji meklē klientus. Latvijas iedzīvotājiem ir liela izvēle, bet tirgotājiem sīva konkurence.

Kādēļ finanšu pārskatā jums parādās debitoru parādi?
Biznesa specifika ir tāda, ka mēs dodam savu produkciju vairumtirdzniecības klientiem realizācijai veikalos. Tas nozīmē, ka apmaksa tiek veikta tikai pēc preces faktiskās pārdošanas un tas arī atspoguļojas bilancē.

Vai nerodas problēmas ar klientu maksātspēju?
Jā, šī brīža ekonomiskā situācija tādus riskus rada. Bet mēs strādājam ar rūpīgu klientu izpēti, juridiski precīzi noformējam sadarbību, pēc tam kontrolējam atskaites un atlikumus. Ir bijuši gadījumi, kad nācās izmantot juristu pakalpojumus parādu piedziņai tiesas ceļā.
Visi grib minimālu risku, bet mums ir jāiegulda darbs, pie pārdošanas mazumtirgotājam jāsamaksā PVN, ar konkurentiem jācīnās par labākajiem pēcapmaksas nosacījumiem. Ārzemēs neviena kompānija tā nestrādā – nedod preci bez priekšapmaksas. Ja mēs tā varētu strādāt, tad rādītāji būtu pilnīgi savādāki.

Vai jūs neplānojat attīstīties, piesaistīt jaunus investorus?
Mēs jau biržā esam ilgu laiku, bet neviens investors pagaidām mūs nav uzrunājis. Ir bijuši kaut kādi piedāvājumi biznesu pārpirkt, bet piedāvātās cenas nav bijušas nopietnas.
Jā, protams, investoru piesaiste mūsu uzņēmumam būtu ļoti izdevīga. Investīcijas mēs varētu novirzīt jauna aprīkojuma iegādei, sākt ražot zelta ķēdes un kopumā palielināt ražošanas apjomus, kā arī sākt eksportēt. Diemžēl pagaidām investoru nav izdevies piesaistīt, tāpēc mūsu mērķis pašlaik ir saglabāt savu pozīciju Latvijas tirgū.

Kādas ir jūsu nākotnes prognozes uzņēmuma attīstībai?
Zelts nav maize un tāpēc mums nav uztraukumu, ka varētu zust preču vērtība. Bet prognozēt, kā būs rītdien, ir grūti, ņemot vērā ekonomisko attīstību Eiropā. Mēs neejam uz lielu risku, bet samazinām ražošanas apjomus, meklējam jaunus partneru, izmēģinām jaunu produkciju. Tā teikt – lēnāk brauksi, tālāk tiksi. Tāpēc pašlaik svarīgi ir saglabāt tirgus pozīciju, uzlabot trūkumus. Mēs plānojam attīstīt savu zīmolu un tur jāiegulda liels darbs, lai tavs produkts būtu atpazīstams, kā, piemēram Damiani vai Givenchy.

Jūs gribētu Rīgas Juvelierizstrādājumu rūpnīcas zīmolu pacelt jaunā līmenī?
Jā, protams. Jauns līmenis mūsu uzņēmumam būtu eksporta uzsākšana, tomēr bez investīcijām tas nav viegli. Padomju laikos  RJR ražoja ne tikai Latvijas, bet visam Padomju savienības tirgum, bija lieli pasūtījumi un rūpnīcā strādāja ap 1200 cilvēku. Tagad mēs esam saglabājuši daļu apjoma, bet, maksājot visus nodokļus un algas, nav iespējams uztaisīt lētāku produkciju kā tas izdodas turkiem vai ķīniešiem. Ja rūpnīcas plaukuma gados būtu izveidots plašs mazumtirdzniecības firmas veikalu tīkls, tad būtu daudz vieglāk realizēt savu produkciju.

Vai nedomājat pārpirkt kādu mazumtirdzniecības tīklu?
Neviens nepārdos tādus veikalu tīklus, kuram šis bizness ir pelnošs. Bet, ja tas peļņu nenes, tad nav jēgas pirkt kaut ko, kas nes zaudējumus.

Kā notiek rotaslietas izgatavošanas process?
Tas ir sarežģīts tehnoloģisks process. Juvelierizstrādājumu izgatavošanā ir iesaistīts gan iekārtu, gan roku darbs. Vispirms tiek izveidots modelis, pēc tam izgatavota vaska forma, tad  šo vaska formu pilda liešanas mašīna un pēc tam sākas rūpīgs roku darbs – akmeņu iestiprināšana, slīpēšana, pulēšana. Pēc tam tālāk  izstrādājumi tiek pārbaudīti provēšanas inspekcijā, pārbauda gan zeltu, gan arī iestrādātos dārgakmeņus.

Finanšu rezultāti rāda, ka rūpnīcai pirmajā pusgadā pieaudzis apgrozījums. Ir izdevies vairāk pārdot vai nopelnīt no pieaugošajām zelta cenām?
Pirmkārt, tiešām ir pieaugusi zelta cena, bet mēs arī meklējam metodes kā veicināt noietu. Pirmajā pusgadā mums ir izdevies nopelnīt uz zelta cenu kāpumā rēķina. Pieaugošās zelta cenas mudināja cilvēkus iegādāties juvelierizstrādājumus, jo nav zināms vai vēlāk nebūs vēl dārgāk.

Avots: www.nasdaqomxbaltic.com