Turpinot iknedēļas sēriju par ekspertu skatījumu uz vienu no Baltijas biržās iekļautajām akcijām, šonedēļ lūdzām Sandi Kapitonovu no IPS “Hipo Fondi” un Vaidotas Rūkas no Invalda Asset management komentēt uzņēmuma Latvijas Kuģniecība pirmā pusgada finanšu rezultātus, kā arī akcijas cenu perspektīvas.

kapitonovs
Sandis Kapitonovs, IPS “Hipo Fondi” līdzekļu pārvaldnieks
tuksums
Vaidotas Rūkas
, “Invalda Asset Management” jaunākais fondu pārvaldnieks
. .
Kā Jūs vērtējat Tallink paziņotos pusgada darbības rezultātus? Tallink nedaudz atšķiras finanšu gads no kalendārā gada, tādēļ pēdējais publiski pieejamais finanšu pārskats ir par 2008/2009 gada 3. ceturksni no septembra līdz maijam. Pārskatā redzams, ka kompānijas apgrozījums kopš 2007. gada turpina samazināties un savas darbības laikā Tallink nav izdevies tikt pie peļņas. Savādāka aina paveras 4. ceturkšņa publiskajā paziņojumā par pārvadājumu statistiku. Tur redzams ka pasažieru pārvadājumi palielinājušies, taču būtiski kritušies kravu pārvadājumi, starp Tallinu un Helsinkiem kritums sasniedz pat 40%. Rezultātus pozitīvi nevar vērtēt, kompānijai ir lielas kredītsaistības, no kurām 20% ir īstermiņa, apgrozījums krītas un Tallink ir spiesta samazināt izdevumus. Tallink 3. ceturkšņa rezultāti iznāca sliktāki nekā cerēts. Plašo pārdošanas kampaņu ietekme ir ļoti pamanāma dēļ nozīmīga pasažieru apjoma pieauguma. Tas gada griezumā palīdzēja palielināt ienākumus no pakalpojumiem uz kuģiem par 2.7%, kuri arī sastāda lielāko daļu no kopējiem ieņēmumiem (vairāk par 50%), bet tomēr kopumā nespēja pilnībā segt samazinājušos biļešu pārdošanas ienākumus (gada griezumā -7.2%) un ļoti ievērojamu kritienu ienākumos no kravu transporta pārvadāšanas (gada griezumā -35.8%). Sevišķi ass kritums biļešu pārdošanas un uz kuģa pakalpojumu ieņēmumos bija iemesls ļoti zemai rentabilitātei. Izskatās ka izmaksu apgriešana ir bijusi par mērenu jo pārdoto preču un sniegto pakalpojumu izmaksas joprojām piedzīvoja 3% pieaugumu gada griezumā.
. .
Kā Jūs prognozētu uzņēmuma finanšu un darbības rādītājus tuvākajos divos ceturkšņos? Vasaras sezonā kompānijas pasažieru pārvadājumi palielinās, tas ir izskaidrojams ar atvaļinājumu sezonu, nākot rudenim un ziemai, iespējams atkal pasažieru pārvadājumu kritums, un, ja nepieaugs pārvadāto kravu apjoms, kompānijai var rasties problēmas ar īstermiņa saistību pildīšanu. Tallink pārvadāto pasažieru apjoms augustā parāda palēninātu izaugsmi, līdz ar to turpmākie ceturkšņi turpinās būt ļoti sarežģīti. Es neparedzu nekādus uzlabojumus vidējos ienākumos uz pasažieri, bet ienākumi no kravu transporta pārvadāšanas varētu uzrādīt nelielu atlabšanu. Es arī redzu pozitīvas pazīmes SEK/EUR valūtas kursam, kurš ir mazliet labāks nekā iepriekšējos ceturkšņos,  EURIBOR arī atrodas zemākos līmeņos. Ja uzņēmuma vadība turpinās samazināt izmaksas, 4. Ceturkšņa EBITDA ap 30 mln. EUR izklausās reāla.
. .
Kuri ir tie faktori, kas galvenokārt ietekmē uzņēmuma darbību, kuriem investoriem būtu jāpievērš uzmanība? Pirmkārt jāpievērš uzmanība pārvadājumu statistikai, no kā ir atkarīga kompānijas pastāvēšana. Otrkārt jāpievērš uzmanība Baltijas jūras reģiona attīstības tendencēm, jo no to rezidentu labklājības ir atkarīgs cik daudz iedzīvotāji atvēlēs līdzekļus ceļošanai, tai skaitā ar Tallink. Treškārt vajadzētu pievērst uzmanību kompānijas izmaksu samazināšanas politikai kā arī tās pamatdarbību raksturojošiem skaitļiem un attīstības tendencēm. Galvenais faktors kas visvairāk ietekmēs rezultātus bez šaubām ir makroekonomiskā situācija. Citi faktori kurus vajadzētu novērot lai varētu prognozēt Tallink rezultātus ir degvielas cenas, EUR/SEK valūtas kurss, EURIBOR, fiksēto izmaksu līmenis.
. .
Vai uzskatāt, ka Tallink akciju cenai ir iemesls pieaugt? Cena varētu pieaugt spekulatīvo darījumu rezultātā, jo Tallink ir viena no tām retajām kompānijām, kuras akciju cena nav spējusi izkļūt no krīzes cenu līmeņa, tam arī ir savi iemesli – fundamentāli raugoties, kompānijai neklājas spīdoši, ko arī parāda aktuālā akcijas cena – ap 0.40 EUR. Uzņēmuma parādsaistības ir 5 reizes lielākas par tirgus kapitalizāciju, līdz ar to akcijas cena var būt ļoti svārstīga (un riskanta) (enterprise value (EV) rādītājs neizjūt lielas izmaiņas). Tallink ir gandrīz vienīgais uzņēmums NASDAQ OMX Tallinn biržā, kurš nav pieaudzis pēdējo 6 mēnešu laikā, līdz ar to spekulatīvas naudas plūsmas var pievērsties šim uzņēmumam un pieaudzēt cenu ja tirgos novērojamais optimisms vēl kādu laiku saglabāsies. Bet tuvākajā nākotnē es nesagaidu ievērojamus uzlabojumus uzņēmuma rezultātos un aktivitātēs, un neredzu ļoti lielu fundamentālu potenciālu.