Turpinot iknedēļas sēriju par ekspertu skatījumu uz vienu no Baltijas biržās iekļautajām akcijām, šonedēļ Zane  Tiltānova no LHV Bankas un Nataļja Točelovska no SEB Bankas atbild uz jautājumiem par uzņēmumu Latvijas Balzams.

tiltānovaZane Tiltānova, LHV Bankas tirgus analītiķe tocelovskaNataļja Točelovska, SEB bankas Brokerpakalpojumu un vērtspapīru emisijas nodaļas vadītāja
. .
Kā Jūs vērtējat Latvijas Balzama pirmā pusgada darbības rezultātus? Lai gan uzņēmuma tirdzniecības apjomi ir sarukuši un akcīzes nodoklis uzņēmumam ir iegriezis lielu robu, peļņas rezultāti pie pašreizējās situācijas vērtējami labi – uzņēmums 2009. gada pirmo pusgadu ir noslēdzis ar 1.258 milj. latu lielu peļņu. Kā negatīvs aspekts jāpiemin sarūkošais apgrozījums, taču iepriecina izmaksu samazināšanās. 2009. gada Latvijas Balzama pirmā pusgada finanšu rezultāti nepiesaistīja daudz investoru uzmanības- publikācijas dienas laikā tika notirgotas tikai 1 500 akcijas. Kaut arī šī uzņēmuma apgrozījumu kritums bija mazāks nekā pirmajā ceturksnī (-30%), kompānijai ir vērojams darbības tempu samazinājums par 18.3% salīdzinot ar pērn. Pozitīvais moments ir, ka peļņas kritums sasniedza tikai 11%. Svarīgs aspekts ir arī kompānijas eksportētāja pozīcijas saglabāšanos uz Poliju un Skandināviju, jo eksporta apjomi uz ES dalībvalstīm 1. pusgada kritās divus reizes mazāk nekā vietējā tirgū.
. .
Kādas ir Jūsu prognozes uzņēmuma attīstībai un finanšu rezultātiem ilgtermiņā? Tuvākajā nākotnē sagaidāms, ka pārdošanas apjomi visticamāk saruks vēl vairāk, jo uzņēmuma apgrozījums ir tieši saistīts ar ekonomisko situāciju un cilvēku pirktspēju, kas Latvijā diemžēl turpina sarukt. Taču zināmu pozitīvo atdevi ilgtermiņā varētu dot eksporta tirgi, kur realizācijas apjomu kritums nav bijis tik straujš kā Latvijā. Tāpat uzmanība tiks pievērsta arī tam, cik labi uzņēmumam turpmāk veiksies ar izmaksu optimizāciju. Kaut arī pirmā pusgada rezultāti atbilst prognozētājiem, otrais pusgads nebūs viegls- krīzes laikā nelegālā alkohola tirgus pieaugs, līdz ar to vēl vairāk samazinot šī Baltijas lielākā alkoholisko dzērienu ražotāja pārdošanas apjomus vietējā tirgū. Pozitīvi var vērtēt kompānijas plānus vēl vairāk efektivizēt izmaksas un turpināt aktīvi darboties eksporta tirgos, tomēr šo pasākumu efekts nebūs tik ātrs.
. .
Kādas cenas izmaiņas Latvijas Balzama akcijām varētu gaidīt līdz gada beigām? Kopš šā gada zemākajiem punktiem Latvijas Balzama akciju cena ir pieaugusi jau par aptuveni 268.69%, kas ir ļoti iespaidīgs kāpums. Līdz ar to gribētos domāt, ka akciju cenas pieaugums uz laiku pierims un varētu sagaidīt arī korekciju uz leju. Analizējot BAL1R akcijas dinamiku ar tehniskas analīzes rīkiem, var prognozēt šī vērtspapīra pozitīvu dinamiku ar tieksmi sasniegt tās mērķa cenu – 4 latus. Kā nākamo akcijas svārstības koridoru varu paredzēt 3- 3.30 latus. Akcijas cena ļoti viegli pārsita tās lokālo pretestības līmeni 2.40 LVL līmenī, norādot, ka pašreizēja investoru interese pircēju pusē būtiski pārsniedz investorus, kuri ir gatavi fiksēt peļņu.
. .
Kādiem riska faktoriem, kas var ietekmēt uzņēmuma darbību, investoriem būtu jāpievērš uzmanība? Viens no galvenajiem riska faktoriem, ar kuru Latvijā saskaras uzņēmums, ir patērētāju pirktspējas samazināšanās, kas savukārt veicina nelegālā alkohola tirgus pieaugumu. Kā galveno risku es uzskatu likviditātes trūkumu- BAL1R tradicionāli ir ļoti zemas likviditātes akcija. Tā kopš gada sākuma akcijas apgrozījums sasniedza tikai 100 tūkstošus eiro, no kuriem 43% ir kops septembra sākuma. Likviditātes trūkums tradicionāli palielina akcijas volatilitātei. Šī korelācija ir patiesa arī Latvijas balzama akcijas gadījumā- kopš gada sakuma akcijas kāpums sasniedza 190%, kas salīdzinot ar OMXR 23%, OMXT 59% un OMXV 75% ir reizēm vairāk. Līdzīgi arī tajā paša periodā bet pērn – BAL1R kritums sasniedza 62%, pie vidēja indeksu krituma -29%. Investoram, kurš plāno ieguldīt līdzekļus Latvijas balzama akcijās ir jārēķina, ka likviditātes trūkuma dēļ un maziem akciju pirkšanas/ pārdošanas apjomiem, pat neliela akciju iegāde var pasvārstīt tirgus cenu par 10%. Līdz ar to iegādes cena būs vidēji sliktāka nekā tekošā piedāvājuma cena. Tas ir aktuāls arī akciju pārdošanas gadījumā.